Ängelholms kommunvapen Ängelholms kommunvapen

Verktygsmeny

Hjälp

Sök på webbplatsen

Chatta med oss

Hej, vill du ha hjälp?



Chatten öppnas i nytt fönster i din webbläsare

Texten i chatten sparas och blir en allmän handling som vem som helst kan begära att få läsa.

Regler och villkor för chatten

Familjen Helsingborg

Familjen Helsingborg

Ängelholm är en del av Familjen Helsingborg

Visionen för Familjen Helsingborg är att nordvästra Skåne ska ”upplevas som en sammanhängande stad och vara en av norra Europas mest kreativa och toleranta regioner. Mänskligt, kreativt, gemensamt och välkomnande är honnörsbegrepp”. Det handlar helt enkelt om att stärka regionens konkurrenskraft.

Familjen Helsingborg består av de elva kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga. Målet med samarbetet är främst att stimulera turism, inflyttning och näringslivsetablering i regionen.

Ett platsvarumärke

Familjen Helsingborg är ett platsvarumärke som används på frivillig basis främst när kommunerna samarbetar med varandra, så att alla kommuner inom varumärket tillsammans ska växa och bli starkare. Varumärket används i vissa fall även av enskilda kommuner när de anser att det stärker deras egen kommunikation.

Inför lanseringen 2012 uttryckte sig Ängelholms kommunstyrelses ordförande Åsa Herbst positivt om Familjen Helsingborg
– Jag tycker att det här är bra. Vi har sedan tidigare ett väl utvecklat samarbete inom Skåne Nordväst och det känns naturligt att vi samlar oss inom ett gemensamt varumärke som kan stärka oss alla.

Regionen

Kommunerna inom Familjen Helsingborg har tillsammans mycket som talar för en framgångsrik region. Bland annat gör en väl utvecklad infrastruktur med flygplats och europavägar, ett utvecklat bussnätverk och en stor hamn samt närheten till resten av Europa att regionen har alla förutsättningar för att bli den perfekta platsen för företag. Antalet invånare ökar i nästan alla medlemskommunerna och 2012 bodde ca 26 procent av Skånes befolkning i regionen. Flera av kommunerna har dessutom rankats högt på Svenskt Näringslivs lista över företagsklimatet i Sverige 2011.

Regionen har även hela 32 stycken golfbanor, fin natur, ett flertal besöksattraktioner, en internationell skola samt ett universitet (Campus Helsingborg som är en del av Lunds universitet) där söktrycket blir allt högre för varje år.

Namnet

Med ”Familjen” vill man sätta fokus på människorna inom regionen och samtidigt förmedla en känsla av samhörighet och välkomnande. För precis som medlemmarna i en familj är kommunerna olika stora och har olika egenskaper och personligheter. Just ”Helsingborg” har valts eftersom det är regionens mest kända kommun. Alternativet hade varit att starta upp ett helt nytt varumärke, något som skulle varit både kostsamt och tagit mycket lång tid. Tanken är att de mindre kommunerna ska kunna dra nytta av Helsingborgs redan attraktiva och starka varumärke.

Organisationen

Beslut inom Familjen Helsingborg görs av en styrelse som består av representanter från varje kommun. Själva beslutet om att sätta igång med skapandet av Familjen Helsingborg togs av styrelsen i juni 2012 eftersom man då under en länge tid sett ett behov av en gemensam varumärkesplattform.

Du kan läsa mer på Familjen Helsingborgs webbplats.

Sidan granskad den 17 maj 2017.

Allmän information

Om Ängelholm

Adress:
Östra vägen 2
262 80 Ängelholm

Telefon: 0431-870 00
E-post: This is an email address

Kundtjänst-öppettider:

Måndag - torsdag 07.30-17.00
Fredag 07.30-16.00

Kommunens kundtjänst

Jourtelefon och andra kontakter

Felanmälan

Lämna din synpunkt

Om webbplatsen

Ängelholms kommun på sociala medier

Facebook

Twitter

Instagram

Youtube

Visste du att sångerskan Jill Johnsson är från Ängelholm?