Ängelholms varumärke Webbkamera på stortorget

Verktygsmeny

Sök på webbplatsen

God man



Vad är en god man?
En god man är en man eller kvinna som kan hjälpa dig ringa telefonsamtal och skriva brev. En god man hjälper dig att ordna med banken så att dina räkningar betalas i tid. En god man är en person som du kan fråga om råd och få hjälp av med sådant som du inte förstår eller klarar av själv.

Vad gör en god man?
Gode mannen hjälper dig med att kontakta kommunen, banken, arbetsförmedlingen, försäkringskassan, kronofogdemyndigheten och andra myndigheter och företag. Gode mannen hjälper dig så att dina räkningar betalas med autogiro eller e-faktura samt hjälper dig hålla reda på när räkningar skall betalas. Gode mannen hjälper dig även med deklarationen.

Den gode mannen ska bara hjälpa dig med det som du själv inte klarar av. Den gode mannen kan inte ta beslut som inte du godkänner. Det som du är bra på och klarar av ska du själv göra. Du träffar normalt din gode man en gång i månaden.

Vem kan få god man och hur ansöker man?
Alla som är myndiga - som har fyllt 18 år - kan ansöka om att få en god man. Ring eller skriv till överförmyndarnämnden och berätta att du vill ha hjälp av en god man. Det finns blanketter och information som du kan skriva ut till höger på den här sidan. Din läkare ska intyga att du behöver hjälp.

Vad händer när du har ansökt?
Du kan föreslå en person som du känner att vara din gode man. Du kan även önska om du vill ha en man eller kvinna samt personens ålder. Du får alltid träffa och själv godkänna en person som överförmyndarnämnden föreslår.

När du godkänt en god man skickar överförmyndaren en ansökan till tingsrätten. När tingsrätten har bestämt sig skickar de ett brev hem till dig. Tingsrätten berättar då om du får hjälp av en god man eller inte.  

Kostar det pengar att ha god man?
Ja, om du tjänar mer pengar än 116.600 kronor per år före skatt eller om du har mer än 88.000 kronor på banken (år 2012).

Vad gör överförmyndarnämnden?
Överförmyndarnämnden kontrollerar att gode mannen sköter sig. En gång om året lämnar gode mannen in en redovisning (deklaration) till överförmyndarnämnden. Reodovisningen visar vad som hänt med dina pengar under året. Om du vill kan du få en kopia redovisningen. Om du inte är nöjd med din gode man skall du ringa till överförmyndarnämnden och berätta det.

Hur länge får du ha god man?
Du får ha en god man så länge som du behöver hjälp. Om du inte längre behöver hjälp så ska du tala om detta för din gode man eller överförmyndarnämnden. Det är tingsrätten som beslutar att godmanskapet ska avslutas. Det är frivililigt att ha god man. Du kan aldrig ha god man mot din egen vilja.


Du kan läsa mer om hur man ansöker om god man samt vad en god man gör om du klickar på den här länken.

Ring till överförmyndarnämnden om du vill fråga något!




-

Sidan granskad den 21 mars 2012.

Vill du veta mer?

Tel. 0431-870 00
This is an email address

Allmän information