Ängelholms kommunvapen Ängelholms kommunvapen

Verktygsmeny

Hjälp

Sök på webbplatsen

Chatta med oss

Hej, vill du ha hjälp?



Chatten öppnas i nytt fönster i din webbläsare

Texten i chatten sparas och blir en allmän handling som vem som helst kan begära att få läsa.

Regler och villkor för chatten

Drivkraft och framtidstro bakom lansering av digitalt arbetssätt

Den digitala utvecklingen av äldreomsorgen i Ängelholms kommun drivs av många krafter, en av dem är Tobias Jonsson.

Tobias Jonsson, som arbetar som vårdbiträde inom hemtjänsten, har varit särskilt engagerad i lanseringen av Bo bra hemmas nya arbetssätt, där mobiltelefonen används som ett arbetsverktyg.

Arbetssättet innebär att medarbetare inom hemtjänsten nu kan ta del av bland annat adressuppgifter, kartor, anhöriginformation och dokumentation även när de inte är på kontoret. Med mobiltelefonen registrerar medarbetarna dessutom när besök hos brukare inleds och avslutas, uppgifter som används för att skapa ett tydligt underlag för vad brukaren ska betala för sin hemtjänst.

Tobias, som tidigare studerat datateknik, var kanske särskilt väl lämpad för att bidra till lanseringen av det nya arbetssättet. Under övergången utbildade han omkring tvåhundra medarbetare, både användare och administratörer, i användningen av det digitala systemet.

- Själva arbetssättet har varit aktivt sedan början av hösten 2016, men vissa delar har lanserats allt eftersom, säger han.

Tobias Jonsson

Tobias Jonsson

Foto: Marianne Ranstam Palanova

Ännu en fördel är att medarbetare kan ta del av anhöriginformation utan att återvända till kontoret, en funktion som sparar mycket tid.

- Ur kundens perspektiv är det bra att de bara betalar för tiden som personalen är där. Det är också möjligt för oss att behovsanpassa omvårdnaden mer. För vår del som personal är det att vi har alla personuppgifter med oss hela tiden och att vi hela tiden kan hur schemat är planerat flera dagar framöver, säger Tobias Jonsson.

Tobias är positivt inställd till utvecklingen och digitaliseringens roll inom äldreomsorgen. I framtiden tror han att hemtjänsten kommer röra sig allt mer mot det digitala för att möta alla brukares individuella behov.

Sidan uppdaterad den 22 maj 2017.

Emil, Undersköterska

Jag älskar mitt jobb, av den enkla anledningen att jag varje dag får lov att hjälpa människor som är i behov utav hjälp

 

Åsa, Biståndshandläggare

Jag ser varje dag fram emot att gå till mitt jobb för mötet med människorna, utmaningen och med spänningen i att ingen dag är den andra lik!

Anna-Karin, Arbetsterapeut

Det allra bästa med mitt jobb är mötet med olika människor, att dagligen få träffa människor med olika bakgrund och livshistorier

 

Susanne, Enhetschef

Jag har verkligen världens bästa jobb – varje dag får jag jobba med och för människor, och har möjlighet att påverka och utveckla den verksamhet vi bedriver

 

Jennie, Samordnare

"Det är ett givande och utmanade arbete som ger mig variation under veckans alla dagar"

Allmän information

Om Ängelholm

Adress:
Östra vägen 2
262 80 Ängelholm

Telefon: 0431-870 00
E-post: This is an email address

Kundtjänst-öppettider:

Ordinarie öppettider:

Måndag-torsdag: 07.30-17.00

Fredag: 07:30-16:00

Kommunens kundtjänst

Jourtelefon och andra kontakter

Felanmälan

Lämna din synpunkt

Om webbplatsen

Ängelholms kommun på sociala medier

Facebook

Twitter

Instagram

Youtube

Visste du att G:a Rådhuset i Ängelholm finns som 3D-modell i Google Earth?