Digitala tjänster för denna sida
Hälsoskydd
Hälsoskydd är de insatser som behövs för att skapa en bra miljö att bo eller vistas i. Beroende på vilken verksamhet du bedriver kan det finnas krav på hälsoskyddsarbete som syftar till att skydda dina kunder och förebygga skador.
Varför har vi hälsoskydd?
Hälsoskydd finns för att alla ska känna sig trygga i sin din boendemiljö, på skolor och i förskolor, när vi badar i bassänger eller besöker verksamheter som erbjuder olika skönhetsbehandlingar.
I Ängelholms kommun är det Miljö- och tillståndsnämnden som ansvarar för tillsynen av lokaler och verksamheter som allmänheten har tillgång till. Vissa verksamheter ska anmälas till oss innan de startar.
Bassängbad
Du som har ett bassängbad som är öppet för allmänheten eller används av många, till exempel i en bostadsrättsförening, ska anmäla din verksamhet till kommunens miljöenhet.
Rätt hygien är viktig
Ett bassängbad som används av många människor måste skötas på rätt sätt för att inte riskera att bli hälsofarligt. Du som är ansvarig för en bassäng ska känna till vilka hälsorisker som finns och har tydliga rutiner för städning, underhåll och kontroller av din bassäng. Kommunen har ett tillsynsansvar och därför behöver du anmäla att du har ett bassängbad.
Anmälan
Om du ska öppna en anläggning med bassängbad måste du anmäla detta till kommunen. Till bassängbad räknas anläggningar som är avsedda för vattenaktiviteter, till exempel bassänger, bubbelpooler, dammar, tankar och tunnor. Du ska göra en skriftlig anmälan senast sex veckor innan verksamheten startar.
Din anmälan ska innehålla:
- Teknisk beskrivning av bassängen
- Planritning över vattenreningsanläggningarna
- Planritning över övriga utrymmen som duschar, omklädningsrum, bastu och toaletter
- Information om anläggningens reningsutrustning och kapaciteten för rening alltså antal badande per dygn som reningsutrustningen är anpassad för
- Rutiner för provtagning
- Typ av ventilation på badanläggningen
- Typ av desinfektionsmedel och pH-justerare
- Vem som är ansvarig för den dagliga driften av anläggningen.
Utebliven anmälan
Du får inte starta din verksamhet innan du gjort en anmälan eller om din anmälan kommer in för sent. Då blir du skyldig att betala en miljösanktionsavgift, alltså böter.
Avgifter för anmälan och tillsyn
Ängelholms kommun tar ut en fast avgift för att behandla din anmälan. Därefter tar vi ut en årlig avgift för vår tillsyn där grundklassningen motsvarar sex timmars tillsyn från och med året efter anmälan.
Viktigt med bra badvattenkvalitet
För att minska hälsoriskerna för de som badar i din bassäng är reningen av vattnet, hygienreglerna och hur du sköter anläggningen viktigt.
Om du driver ett bassängbad ska du också ta fram bra rutiner för att själv kontrollera din anläggning och minska hälsoriskerna för de som badar. Rutiner ska finnas skriftligt och ska bland annat innehålla:
- Kontinuerliga mätningar av vattenkvaliteten
- Tillsyn av reningsanläggningarna
- Kontroll av doseringen av desinfektionsmedel
- Rutiner vid förorening
Verksamhet inom skönhet och hälsa
Du som driver eller vill starta en verksamhet inom skönhet och hälsa måste anmäla den till miljöenheten på Ängelholms kommun. Redan när du börjar planera din verksamhet ska du kontakta kommunen.
Använd e-tjänsten högst upp på sidan för att anmäla din verksamhet. Kommunen behöver känna till din verksamhet oavsett om den omfattas av anmälningsplikt eller inte. Var ut i god tid och gör din anmälan senast 6 veckor innan du planerat att starta.
Rätt lokaler
Lokalen ska har rätt förutsättningar för de behandlingar din verksamhet ska erbjuda. Om du från början vet vad som gäller för en verksamhet är det också lättare att uppfylla hygienkraven. Annars kan du behöva behöva bygga om eller ändra i efterhand. Du ska vara noga med hygien och städning för att minska risker för smittspridning.
- Tänk på att i ett tidigt skede kontrollera om behöver bygglov!
En anmälan för varje ny verksamhet
Om ni är flera som delar lokal så måste var och en göra en egen anmälan. Det gäller även om det finns en befintlig verksamhet i lokalen som redan är anmäld. Du behöver även anmäla om du förändrar en redan anmäld verksamhet eller tar över en redan etablerad verksamhet.
Vem behöver göra en anmälan?
Du ska göra en anmälan om din verksamhet erbjuder något av följande:
- Tatuering och kosmetisk tatuering
- Permanent makeup
- Microblading
- Akupunktur
- Piercing
- Microneedling
- Användande av lansetter
- Wet cupping/Hijama
- Fotvård
- Barberare, användning av rakkniv
- Frisörer, användning av rakkniv
- Nagelsalonger, manikyr, pedikyr
- Öronhåltagning även med håltagningspistol
Vad ska anmälan innehålla?
Här är en checklista på uppgifter du ska skicka in tillsammans med din anmälan.
- En ritning som visar en översikt av lokalen. På ritningen ska det framgå var behandlingsrum, handtvättfat, toalett, utslagsvask och platsen för rengöring av verktyg kommer finnas.
- Uppgifter om lokalens ventilation (hur stort är luftflödet, hur många personer ventilationen är dimensionerad för) och placering av friskluftsdon. Protokoll från senaste utförda ventilationskontroll (OVK) med luftflödesmätning ska bifogas.
- Rutiner kring rengöring av verktyg, hygienrutiner innan, under och efter behandling, kemikalieförteckning, riskbedömning, städrutiner och beskrivning av avfallshanteringen.
- Om du kommer göra hembesök ska du skicka in rutiner för hantering av redskap under hembesök.
Utebliven anmälan
Om en verksamhet som omfattas av anmälningsplikt startar innan en anmälan gjorts (eller om anmälan kommer in för sent) blir du skyldig att betala en miljösanktionsavgift.
Vad kostar det att anmäla?
Vi tar ut en tillsynsavgift för att handlägga din anmälan beroende på om verksamheten medför påtaglig eller måttlig hälsorisk.
Tillsynsavgifter
Vi tar ut en årlig avgift för vår tillsyn från och med året efter anmälan. För verksamhet där stickande eller skärande redskap används, fotvård undantaget, motsvarar grundklassningen fyra timmar per år. För verksamhet med fotvård motsvarar grundklassningen två timmar per år.
Kontakta kommunens miljöenhet du har frågor kring tillsynsavgift för den verksamhet du planerar att starta. Du når oss genom att ta kontakt med kommunens kundtjänst.
Viktigt med bra rutiner för att minska risken vid behandling
Du som erbjuder behandling inom skönhet och hälsa ansvarar för att kontrollera verksamheten och ta fram förebyggande rutiner. Detta för att minska riskerna för att sprida smitta och allergi till dina kunder, minska verksamhetens miljöpåverkan och öka säkerheten för både kunder och personal. Rutiner ska finnas skriftligt och bör bland annat innehålla:
- Rutiner för hygien och smittskydd i samband med behandling.
- Hygien-, smittskyddsrutiner och skötselråd för utrustning och instrument. Kontroll av smittreningsmetod.
- Rutiner för personalens handhygien och arbetskläder.
- Städschema och städinstruktioner för lokalerna.
- Rutiner för tvättning av verksamhetens textilier.
- Information till kund vid behandling om eventuella smittrisker och biverkningar.
- Rutin för hantering och uppföljning av klagomål.
- Underhåll av lokal.
- Kontroll av ventilation och tillräckliga luftflöden.
- Kontroll av varmvattentemperatur.
- Hantering och förvaring av kemiska produkter inklusive kosmetiska och hygieniska produkter. Förteckning och säkerhetsdatablad för de produkter som används i verksamheten. Korrekt märkning. Rutin för att kontrollera och byta ut produkter som kan medföra risker för människors hälsa eller miljön.
- Hantering och förvaring av olika avfall som uppkommer i verksamheten, bland annat farligt avfall.
Socialstyrelsen – Yrkesmässig hygienisk verksamhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Välj rätt hygienlokal för din verksamhet Öppnas i nytt fönster.
Välj rätt hygienlokal för din verksamhet
En lokal som ska användas till behandlingar inom skönhet och hälsa måste leva upp till särskilda krav för att det inte ska finnas någon risk för smittspridning.
Skönhet och hälsa - checklista för lokal
Här är några punkter som är viktiga att tänka på när du väljer lokal för din verksamhet:
- Golv, väggar, tak och inredning ska vara lätta att rengöra.
- Arbetslokalen ska ha ett tvättställ med varmt och kallt vatten, flytande tvål och engångshanddukar för handtvätt. Att bara ha ett handtvättställ på toaletten accepteras inte.
- ett enskilt tvättställ med rinnande vatten för att rengöra, desinficera och sterilisera instrument och en arbetsyta att göra det på
- Det ska finnas utslagsvask för behandlingsvatten i behandlingsutrymmet alternativt fri passage till utslagsvask i städutrymmet.
- Det ska finnas tillräckligt med förvaringsutrymmen i lokalen för redskap, material och smutstvätt.
- Sterila och rena produkter ska förvaras torrt, dammfritt och väl separerat från smutsigt material och annan verksamhet.
- Tvättning av till exempel handdukar godtas i lokalen om det finns avskilt utrymme för tvätt och torkning. Tvättningen ska göras i minst 60 °C i de fall materialet tillåter det.
- Lokalen ska ha en god ventilation med luftflöden anpassade för verksamheten.
- Lokalen ska ha tillgång till toalett. Lokaler med fler än fyra behandlingsplatser bör förses med en separat kundtoalett som utrustas med engångshanddukar och tvål.
- Det ska finnas ett ventilerat städutrymme med utslagsvask.
Ventilationen är viktig
- Lokalen ska ha en god ventilation som ger bra luftkvalitet.
- En god ventilation minimerar risken för att sprida förorenade och hälsoskadliga ämnen, minskar infektionsrisken, begränsar risk för fukt och motverkar dålig lukt i lokalen.
- Kontrollera med din fastighetsägare hur många personer ventilationen i lokalen är dimensionerad för.
- Ventilationen bör vara minst 7 liter/sekund för varje person som samtidigt beräknas vara i lokalen. När kemiska ämnen hanteras kan en punktutsug behövas.
- Obligatorisk ventilationskontroll (OVK) av lokalen ska ske var tredje år. Kontakta din fastighetsägare för att få ett intyg som du kan behöva redovisa vid nästa tillsyn av din verksamhet.
Om du vill erbjuda behandlingar utanför din lokal
Om du vill erbjuda behandlingar utanför din lokal är det viktigt att du har goda rutiner för detta. Samma krav på allmän hygien, hantering och rengöring av instrument eller användning av engångsmaterial gäller som när du utför behandling i en lokal. Du ska ha möjlighet att transportera rena och smutsiga instrument utan risk för kontaminering.
Avfall
Använder du skärande och stickande verktyg, till exempel skalpellblad och nålar, ska de hanteras separat som riskavfall. Riskavfall ska läggas i speciella avfallsburkar/godkända förpackningar. Burkarna ska alltid märkas med stickande/skärande.
Skolor och förskolor
Du som ska starta en förskola, skola eller ett fritidshem behöver anmäla din verksamhet till miljöenheten. Alla nystartade verksamheter får sedan återkommande tillsyn av kommunens hälsoskyddsinspektörer. Det gäller både kommunala och fristående skolor och förskolor.
Anmälan
Du ska lämna in en skriftlig anmälan senast sex veckor innan verksamheten ska starta. Anmälan ska göras både om du ska starta en ny verksamhet och om du ska göra ändringar i en befintlig verksamhet, till exempel om du ska byta lokal eller utöka din verksamhet. Kontakta oss om du är osäker på om din verksamhet är anmälningspliktig eller ej. Anmälan görs via vår e-tjänst.
I din anmälan ska du bifoga:
- Verksamhetsbeskrivning där det framgår antal elever, hur många klasser eller förskoleavdelningar, redogörelse för typ av verksamhet i lokalerna och vilka tider lokalen kommer användas.
- En ritning som visar en översikt av lokalen. Där det framgår hur många toaletter som finns och beskrivning av vad lokalerna ska användas till.
- Situationsplan över fastigheten som visar hur byggnader kommer placeras på fastigheten.
- Karta över utemiljön som visar tillgänglig friyta samt möjligheter till skugga. Det ska också framgå hur stor friytan är per elev/barn.
- Uppgifter om lokalens ventilation och placering av friskluftsdon. Protokoll från senaste utförda ventilationskontroll (OVK) ska bifogas tillsammans med ett komplett luftflödesprotokoll. Uppgifterna ska visa att Folkhälsomyndighetens allmänna råd om ventilation uppfylls.
Utebliven anmälan
Om du startar en anmälningspliktig verksamhet innan du anmält den, eller om din anmälan kommer in för sent, kan du bli skyldig att betala en miljösanktionsavgift.
Avgift för anmälan och tillsyn
Kommunen tar ut en fast avgift för att behandla din anmälan. Därefter tar vi ut en årlig avgift för vår tillsyn från och med året efter anmälan som motsvarar grundklassningen 6 timmar per år.
Avgiften baseras på en timtaxa som beslutas av Kommunfullmäktige inför varje nytt kalenderår.
Viktigt med god inomhusmiljö
För verksamheter inom förskola, grundskola, gymnasieskola eller fritidshem finns krav på att rutiner ska finnas skriftligt med ansvarsfördelning. Det handlar om att ta fram de rutiner som behövs för att leva upp till lagstiftningens krav på hänsyn till hälsa och miljö. Goda rutiner gör att ni kan upptäcka fel och brister tidigt – innan skadan har hunnit inträffa.
Folkhälsomyndighetens allmänna råd om ventilation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Solarium
Ängelholms kommun ansvarar för tillsyn av solarium, utifrån strålskyddslagstiftning och Miljöbalken. Eftersom solarium avger UV-strålning och kan orsaka både akuta och långsiktiga skador är det viktigt att du följer de krav som finns i Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrift om solarier och artificiella solningsanläggningar.
Anmäl din verksamhet
Innan du startar en solarieverksamhet ska du anmäla din verksamhet till Ängelholms kommun. Du gör anmälan skriftligt senast sex veckor innan verksamheten ska starta.
Det är inte tillåtet att starta en solarieverksamhet utan att ha anmält den, eller om du startar den innan din anmälan kommit in till kommunen. Då är kommunen skyldig att åtalsanmäla sin verksamhet.
Avgift för anmälan och tillsyn
Kommunen tar ut en fast avgift för att behandla din anmälan. Därefter tar vi ut en årlig avgift för vår tillsyn som motsvarande två timmars tillsyn från och med året efter anmälan. Både den fasta avgiften och timtaxan bestäms ändras med jämna mellanrum och beslutas av Ängelholms kommunfullmäktige.
Bra rutiner minskar risken att sola
För att minska riskerna vid solning är det viktigt att du följer Strålsäkerhetsmyndighetens regler. Var noga med att ha rätt utrustning, att följa åldersgränsen och se till att dina kunder får den information de har rätt till.