Till startsidan för Järnvägens Museum Ängelholm Till startsidan för Järnvägens Museum Ängelholm

Verktygsmeny

Hjälp

Sök på webbplatsen

B 1429

B 1429 är ett ånglok som är byggt av Motala Verkstad 1919. Det ingick i en serie om totalt 96 lok som SJ köpte genom åren.

Loktypen var tänkt att användas i tunga snälltåg och snabba godståg. Med sin pampiga framtoning (bakåtlutande cylindrar, vindklyvarhytt och spetsigt sotskåp) så blev det en snygg, snabb och populär loktyp. Loken är tvåcylindriga och driver på tre drivaxlar. Loket har höga drivhjul för att kunna köra i dåtidens höga hastigheter.

B-loken användes länge i trafik, och 1429 användes på slutet i Göteborg och Norrköpingstrakten. Loket har 4-axlig tender vilket ger det bra förråd, och det togs i trafik efter renovering av ångpannan, under 2015. Loket ägs av Järnvägsmuseet i Gävle och finns för närvarande i Ängelholm, där det håller på att utrustas med ATC-system (Automatic Train Control) som det första ångloket i Sverige.

Sidan uppdaterad den 30 april 2018.

Allmän information

Om Ängelholm

Reception och kassa

Telefon: 0431-46 89 20

E-post: This is an email address

Postadress:
Järnvägens Museum
Samhällsutveckling
Ängelholms kommun
262 80 Ängelholm

Ängelholm fick sin första järnvägsstation 1875, i och med tillkomsten av Landskrona-Engelholms Jernväg (LEJ).