Digitala tjänster för denna sida
Ansök om äldreomsorg
Omsorg och hjälp
De flesta insatser inom äldreomsorgen behöver du ansöka om. Ansökan och utredning av ditt individuella behov görs utifrån Socialtjänstlagens 4 kap 1§. Du kan till exempel ansöka om hemtjänst, matdistribution, trygghetslarm, korttidsboende och särskilt boende.
1) Ansökan
Ansökan görs i första hand via e-tjänsten “Bistånd - Ansökan hemtjänst och särskilt boende”. Har du inte möjlighet att använda dig av e-tjänsten går det bra att ta kontakt med kommunens kundtjänst.
2) Utredning och bedömning
Efter att du gjort en ansökan kommer du kontaktas av en biståndshandläggare. Utifrån din ansökan gör biståndshandläggaren en utredning och bedömning av ditt individuella behov. Inhämtning av information kan ske via telefon alternativt hembesök. I vissa fall kan din ansökan behöva kompletteras med läkarintyg eller bedömningar från arbetsterapeut och fysioterapeut. Biståndshandläggaren prövar ditt behov av stöd och hjälp utifrån vad som kan tillgodoses på annat sätt och utifrån kommunens riktlinjer om skälig levnadsnivå.
3) Beslut
Biståndshandläggaren fattar beslut om vilken hjälp du har rätt till utifrån dina individuella behov och kommunens riktlinjer om skälig levnadsnivå. Beslutet skickas hem till dig. Är du inte nöjd med ditt beslut har du alltid rätt att överklaga. Information om hur du överklagar bifogas ditt beslut.
4) Uppföljning
Biståndshandläggaren ansvarar för att följa upp ditt beslut om beviljat bistånd. Uppföljning sker oftast i samband med att ditt beslut löper ut alternativt vid behov. Även utföraren av ditt beviljade bistånd är skyldig att följa upp den hjälp du har minst två gånger per år.