Från industriområde till levande stadsdel – Stationsområdets utveckling fortsätter

Stationsområdet har genomgått stora förändringar. Från ett industriområde där hundratals människor arbetade på slakteriet, batterifabriken och i andra industrier så är det idag en stadsdel präglad av bostäder och mindre verksamheter. Och utvecklingen fortsätter – i takt med att Ängelholm växer.

En stadsbild i dagsljus sedd från gatuplan vid Industrigatan om man blickar in mot Friskis och Svettis. Till vänster i bilden står ett högt bostadshus i ljusgul tegel, cirka tio våningar högt, med balkonger längs hela vänstersidan. Några personer står på balkongerna och tittar ut.I mitten av bilden syns en öppen gång genom området, kantad av byggnader i liknande ljust tegel. Gången täcks delvis av ett stort, vinklat tak av betongbalkar som skapar skuggor på marken. Bakom detta öppnar sig ett torgliknande utrymme med bänkar, växter och människor som rör sig eller sitter.Till höger i bilden står en låg byggnad i samma ljust gula tegel med stora fönster. Framför den sitter och står människor i små grupper. En person cyklar förbi i förgrunden, och några barn leker. Längre bort syns fler bostadshus med tak i tegelrött och grått. Himlen är ljusblå med några tunna moln.Stämningen är livlig men avslappnad, med människor som promenerar, cyklar och umgås i ett modernt stadsrum.

En illustration över hur området Pilen 13 vid gamla batterifabriken kan komma att se ut enligt den detaljplan som nu är ute på samråd. Bilden är tagen från Industrigatan om man tittar in i den gång som idag går till Friskis och Svettis.

Inom ett flertal år kan området kring den gamla batterifabriken omvandlas till en ännu mer levande stadsdel med flerbostadshus och stadsradhus, kvarter och torg. En ny detaljplan som går ut på samråd efter påsk är resultatet av ett omfattande arbete där bevarande och utveckling går hand i hand.

Fler bostäder och mer myllrande mötesplats

Området ligger i den norra delen av Stationsområdet och består idag av fabriksbyggnader, parkeringsytor och olika verksamheter, från gym och kontor till secondhandbutiker och verkstäder. Med den nya detaljplanen skapas plats för fler bostäder i olika höjd och utseende, samtidigt som viktiga delar av den befintliga miljön bevaras. Planförslaget gör det möjligt att en viss del av bostadsbebyggelsen får vara upp till 10 våningar.

Med den nya detaljplanen vill Ängelholms kommun i framtiden skapa en miljö som både bevarar områdets industriella arv och stärker dess roll som en levande mötesplats. Redan idag är området en viktig mötesplats i Ängelholm. Här rör sig ängelholmare nästan dygnet runt, på väg till och från arbete, posten, olika verksamheter och träningsanläggningar.

En flygvy över ett planerat bostadsområde som omges av skog och natur. Centralt i bilden ligger flera nya flerbostadshus i olika höjder och färger. De högsta byggnaderna är cirka tio våningar höga och har balkonger på fasaderna. Vissa byggnader har röda sadeltak, medan andra har gröna eller platta tak i mörka och ljusa nyanser.Till vänster i bilden syns äldre industribyggnader i tegel med sadeltak, och framför dem står ett par låga, äldre hus. En bred väg leder in i området. Bortom bostäderna och industribyggnaderna sträcker sig en tät granskog och i horisonten syns en stor sjö eller ett hav, med en lång, smal landremsa i fjärran.Det är en klar dag med blå himmel utan moln och det finns gott om träd både inne i området och runt omkring, vilket ger en känsla av att stadsdelen växer fram i harmoni med naturen.---Vill du ha en kortare version också, eller en mer poetisk eller faktabetonad variant?

En illustrationsbild över det område som detaljplanen handlar om, Pilen 13. Två högre byggnader kan byggas ovanpå de äldre byggnaderna som bevaras i området.

Batterifabriken bevaras

Batterifabriken som byggdes på 1950-talet är en av få byggnader som finns kvar på Stationsområdet från Ängelholms tid som industristad. Detta tillsammans med andra viktiga kulturhistoriska värden gör att den nya bebyggelsen därför ska utformas med respekt för omgivningen och dess historia.

Den grönyta som finns i planområdets östra del ska till stora delar bevaras. Här är ambitionen att skapa en så kallad multifunktionell yta för både dagvattenhantering och rekreation. Detaljplanen lyfter också möjligheten att göra parkstråket mellan planområdet och villorna vid Havsbadsvägen tydligare, vilket skulle göra området mer tillgängligt och enklare att använda för allmänheten.

Planen följer kommunens riktlinjer och ses som ett positivt tillskott till stadsbilden.

Del av området sett från baksidan av det kvarter där posten idag ligger och där arbetsmarknadsenheten idag huserar. Ett modernt stadstorg i dagsljus, omgivet av nya bostadshus i ljusgul tegel med inslag av bruna detaljer. Längst i mitten av bilden står ett högre hus, ungefär tio våningar högt, med en fasad av ljus tegel och balkonger på vänstersidan. Till höger om det syns lägre bostadshus på fem till sex våningar med balkonger i glas och metall.  I förgrunden finns ett öppet torg belagt med ljusgrå marksten. Här står flera lövträd med höstfärgade, orangea och gula blad. Till vänster syns en cyklist i beige rock på en blå cykel som är på väg över torget. Bredvid står ett par cyklar parkerade i cykelställ. Flera människor rör sig över platsen — några sitter på bänkar under träden, andra står och pratar i små grupper.  På torgets vänstra sida ligger en låg byggnad med ljus tegelfasad och ett svart plåttak. Framför huset sitter folk vid uteserveringsbord. Intill byggnaden står en svart elbil parkerad. Stämningen är lugn och trivsam, och miljön präglas av höstens varma färger och modern arkitektur i en stadsmiljö som blandar bostäder, caféverksamhet och gemensamma ytor.  ---  Vill du ha en sammanfattad version också eller kanske alla tre beskrivningarna ihop i ett dokumentliknande format?

En illustration av området sett från baksidan av det kvarter där posten idag ligger och där arbetsmarknadsenheten idag huserar.

Vad händer nu?

Den 23 april ställs planen ut på samråd, under namnet Pilen 13 som fastighetsbeteckningen är. Det innebär att den från den 23 april finns att finns att se på stadshuset, på biblioteket och på engelholm.se/detaljplaner.

Att ta fram en detaljplan kan ta alltifrån ett halvår upp till flera år beroende på hur processen löper. Kommunstyrelsenväntas anta den nya detaljplanen tidigast år 2027 då denna detaljplan är avhängig flera andra detaljplaner i Stationsområdet, bland annat den för Ängelholms nya stadshus.

Sidinformation

Publicerad:
2025-04-15