Forskning och utveckling, FOU

FoU - en strategisk satsning i linje med skollagen

Ängelholms kommun har under en längre tid gjort strategiska satsningar för att leva upp till skollagens skrivning om att utbildningen i förskola och skola ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. I ett skarpt läge när det 2011 gällde att börja tillämpa skollagen – visade Ängelholm både mod och handlingskraft. Det gjordes långsiktiga investeringar för att successivt skapa förutsättningar för utvecklingsorganisationer och utvecklingsarbete med påtaglig förankring i forskning. Att erbjuda forskarutbildning för fyra kommunala licentiander och tillsätta en vetenskaplig ledare för att utforma en kommunal FoU-grupp blev viktiga led i den satsningen.

Det yttersta målet för alla strategiska satsningar inom kommunal utbildning är att förbättra undervisning som tydligt ska visa sig i barns och ungdomars lärande och välbefinnande. Det specifika målet med FoU-arbetet är att visioner, strategier och prioriteringar av utveckling inom Lärande ska baseras på analyser av verksamhet och relateras till forskning och beprövad erfarenhet.

Sedan 2015 finns en FoU-grupp inom Lärande och familj vars syfte är att bidra till en undersökande utvecklingskultur på alla nivåer i utbildningssystemet; för barn och ungdomar såväl som lärare, skolledare, förvaltning och politiker. Det långsiktiga målet är att förbättra undervisning som tydligt ska visa sig i barn och ungdomars lärande, utveckling och välbefinnande. Medan det kommunövergripande kvalitetsarbete handlar om kvalitetssäkring så handlar FoU:s arbete till stor del om att ge stöd i lokalt kvalitetsutvecklingsarbete och till förskolors och skolors utvecklingsorganisationer.

I FoU-gruppen ingår vetenskaplig ledare, verksamhetsutvecklare samt kommunens licentiander. Verksamhetsutvecklarnas arbete baseras på skolornas prioriterade utvecklingsbehov och kan förändras över tid. FoU-gruppen har regelbundna avstämningar samt bjuder in till seminarier tre-fyra gånger per termin.

Sidinformation

Senast publicerad:
2025-06-03