Bidrag för bostadsanpassning
Digitala tjänster för denna sida
Bostadsanpassning är att anpassa sitt hem efter sin funktionsnedsättning. Du som har behov av att anpassa ditt hem kan också ansöka om ekonomiskt stöd för själva ombyggnationen.
Här hittar du information om bostadsanpassningsbidrag, reparationsbidrag och återställningsbidrag.
Om bostadsanpassningsbidrag
Med hjälp av bidraget för bostadsanpassning kan du som har en varaktig funktionsnedsättning bo kvar i din bostad och leva ett så självständigt liv som möjligt.
Bostadsanpassning innebär att du anpassar fasta funktioner i hemmet. Det gäller oavsett om du äger din bostad eller bor i en hyresrätt eller bostadsrätt.
- Du kan inte få bidrag till bostadsanpassning om du har en tillfällig sjukdom eller om ditt behov går att lösas på ett enklare sätt exempelvis genom träning, rehabilitering, hjälpmedel eller genom att möblera om hemma.
Exempel på åtgärder som du kan söka bidrag för:
- Anpassa trösklar
- Bygga ramper
- Anpassa duschutrymme
- Montera automatisk dörröppnare
- Installera spisvakt
Vem som har rätt till bidraget regleras enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag, 2018:222.
Så ansöker du om bostadsanpassningsbidrag
Innan du gör din ansökan behöver du först ta reda på vilken information och eventuella dokument du behöver ha. Längre ner på sidan hittar du mer detaljer om vad du behöver skicka in.
Du ansöker enklast genom att använda e-tjänsten som finns i det orange fältet högst upp på sidan. I e-tjänsten behöver du använda BankID.
Om du inte kan använda e-tjänsten kan du kontakta kommunens kundtjänst för att få en pappersblankett att fylla i.
Innan du gör din ansökan
Här följer en lista på vilka dokument eller annan information du behöver skicka in tillsammans med din ansökan. Läs igenom punkterna nedan innan du ansöker.
Intyg som styrker dina svårigheter
Först och främst behöver du kontakta en arbetsterapeut eller fysioterapeut och få ett intyg på vilka svårigheter du har. Intyget ska innehålla en så kallad aktivitetsbedömning som ska göras hemma hos dig. Är du som ska ansöka om bidraget under 18 år vänder du dig till barn- och ungdomshabiliteringen för att få ett intyg.
- Kom ihåg: Eventuellt kan du behöva ett kompletterande intyg från en läkare under utredningens gång.
Medgivande från fastighetsägaren
Du behöver ha medgivande från fastighetsägaren att göra förändringar i din bostad. Det gäller för dig som bor i hyreslägenhet eller bostadsrätt. Ta kontakt med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen för att få ett skriftligt medgivande.
Kom ihåg: Se till att det i medgivandet framgår att du inte är skyldig att återställa bostaden till ursprungligt skick när du flyttar.
Kommunen kan hjälpa dig med att kontakta fastighetsägaren för ett medgivande. Då skickar en handläggare en blankett med de åtgärder du önskar göra, som fastighetsägaren fyller i och skickar tillbaka.
Medgivande från nyttjanderättshavare
Nyttjanderättsjavare kallas den eller de personer som har rätt till en bostad eller fatsighet men som inte äger den. I det här fallet handlar det om ifall det är fler än du som söker som står på hyreskontraktet. Då måste den personen också lämna sitt medgivande.
Offert eller kostnadsberäkning på anpassningen
Det är lättare att ta hand om din ansökan om du bifogar en noggrant specificerad offert på vad anpassningen beräknas kosta. Välj alltid en entreprenör som har F-skattsedel, som följer gällande lagstiftning och branschregler, samt har behörighet att utföra det arbete som du önskar. Under utredningens gång kan du ta in fler offerter för att säkerställa en skälig kostnad.
Behöver du bygglov?
För en del anpassningar kan du behöva ansöka om bygglov eller göra en anmälan. Ett exempel är utvändiga hissar, då behöver du göra en anmälan.
- Bostadsanpassningsbidraget täcker även kostander som uppstår i samband med eventuell bygglovsansökan.
Personlig handläggare och kompletteringar
När du ansöker om bidrag för bostadsanpassning får du en personlig handläggare som tar hand om din ansökan. Det är också handläggaren som utreder och fattar beslut om du har rätt till bidrag, och i så fall hur stort bidrag du kan få. Ibland kan handläggaren behöva begära in kompletterande uppgifter under utredningstiden.
Beslut om bidrag
När din handläggare har fattat beslut om du har rätt till bidrag eller inte, får du beslutet skickat till dig per post. I beslutet står det också vilka anpassningsåtgärder bidraget ska gå till.
Om du blir beviljad bidrag är det för en skälig kostnad som ska täcka alla kostander för attt göra anpassningen.
Om du får avslag på din ansökan finns också en förklaring till varför med i brevet.
Överklaga beslut
Om du är missnöjd med beslutet kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Lämna din överklagan till Samhällsbyggnadsnämnden på Ängelholms kommun inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet.
Du behöver bland annat beskriva varför du tycker att beslutet ska ändras. Mer information om hur du gör för att överklaga finns i brevet med beslutet som du får hemskickat.
Om du beviljas beslut om bostadsanpassningsbidrag
- När du fått beslut om bostadsanpassningsbidrag väljer du själv entreprenör, beställer arbetet och sluter avtal.
- Bidraget betalas ut först när arbetena är färdiga och kostnaderna har redovisats.
- Om du vid eventuellt bifall vill att Ängelholms kommun ska vara dig behjälplig med att ta in offerter, göra en beställning och utbetalning till entreprenören kan du skicka in en fullmakt.
- Tänk på att avtalet alltid är mellan dig och entreprenören, och det är konsumenttjänstlagen (1985:716) som gäller.
Reparationsbidrag
Reparationsbidrag - så funkar det
Det är du själv som äger och ansvarar för utrustningen som du har fått bostadsanpassningsbidrag för. Därför behöver du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer, precis som med övrig utrustning och inredning i en bostad.
- Innan du ansöker om reparationsbidrag kontrollera ditt försäkringsskydd eller om reparationen omfattas av garantin.
Reparationsbidrag är ett bidrag du kan söka för att reparera utrustning som du tidigare fått bostadsanpassningsbidrag för, om det gäller avancerad eller specifik teknik som kräver speciell kompetens att reparera, till exempel trapphiss eller dörröppnare. Det går även att söka bidrag om anpassningen har utsatts för onormalt slitage på grund av din funktionsnedsättning.
Du kan inte få bidrag för reparationer som behöver göras på grund av till exempel skadegörelse eller bristande underhåll.
Vilka åtgärder som kan beviljas reparationsbidrag är alltid en bedömningsfråga. Om du är osäker på vad som gäller i ditt fall kan du kontakta en handläggare för bostadsanpassningsbidrag via kommunens kundtjänst.
- Vem som har rätt till reparationsbidraget regleras enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag, 2018:222.
Så ansöker du om reparationsbidrag
Du ansöker om bostadsanpassningsbidrag hos kommunens bygglovsenhet. Det är Samhällsbyggnadsnämnden som ansvarar för beslutet.
Du ansöker enklast genom att använda e-tjänsten som finns i det orange fältet högst upp på sidan. I e-tjänsten behöver du använda BankID.
Från ansökan till beslut
- Till ansökan kan du behöva skicka in en specificerad offert eller specificerad fakturakopia till bygglovsenheten på Ängelholms kommun. Kostnaderna är underlag för beslut och kan jämföras med kommunens inhämtade prisuppgifter. Du beviljas reparationsbidrag till en skälig kostnad för reparationen.
- Du blir tilldelad en personlig handläggare som fattar beslut om din rätt till bidrag för bostadsanpassning. Ibland behöver handläggaren göra ett hembesök eller be om kompletteringar innan beslut kan tas.
- Om du beställer reparationen innan du är beviljad reparationsbidrag kan du få stå för kostnaden själv.
- Du får beslutet skickat per post till din hemadress. Är du missnöjd med beslutet kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Lämna din överklagan till kommunens bygglovsenhet inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet. I din överklagan behöver du bland annat beskriva varför du tycker att beslutet ska ändras. Mer information om hur du gör för att överklaga finns i samma brev som belsutet.
Om du beviljas reparationsbidrag
- Om du beviljas bidrag beställer du själv arbetet från en entreprenör.
- Du ansvarar själv för betalningen till entreprenören. När du har betalat fakturan skickar du till kommunen en kopia på fakturan tillsammans med kontoutdrag som styrker betalningen. Bidraget betalas sedan ut till ditt konto.
Behöver du praktisk hjälp?
Om du får din ansökan beviljad och önskar att Ängelholms kommun ska hjälpa dig att ta in offerter, göra en beställning och utbetalning till entreprenören går det bra. Då behöver du skicka in en fullmakt till din handläggare.
Återställningsbidrag
Du som är fastighetsägare till hyresfastigheter eller bostadsrätter kan ansöka om återställningsbidrag för att ta bort anpassningar, som utförts i din fastighet, och bekostats med bostadsanpassningsbidrag.
Bidraget ges för att återställa de bostadsanpassningar som är gjorda i och i anslutning till en bostad.
Villkor som ska vara uppfyllda för att du ska kunna få återställningsbidrag
- Det är fastighetsägaren som söker bidraget för återställning
- Du kan söka återställningsbidrag för anpassningar gjorda i hyresbostäder eller allmänna delar i bostadsrättsfastigheter, till exempel trappuppgång och entré. Du kan inte få återställningsbidrag för småhus eller för anpassningar gjorda inuti bostadsrättslägenheter.
- De anpassningar som gjorts i bostaden ska vara hindrande/till nackdel för andra boende.
Så ansöker du om återställningsbidrag
Du ansöker om bostadsanpassningsbidrag hos kommunens bygglovsenhet under Samhällsbyggnadsnämnden.
Om du har BankID kan du ansöka via vår e-tjänst. Se rutan för digitala tjänster överst i fältet.
Om du inte har BankID så kan du ansöka genom att fylla i blanketten för bostadsanpassningsbidrag (länk)
Om du flyttar
När du byter bostad ska du välja bostad med omsorg. Bidrag lämnas inte till åtgärder som beror på att den nya bostaden är uppenbart olämplig i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller nivåskillnader i eller i anslutning till bostaden.
Om du inte längre behöver din utrustning
En del utrustning som till exempel dosor till automatiska dörröppnare, ramper och ibland hissar kan återanvändas till andra som behöver anpassa sina bostäder. Om du vill skänka din utrustning till Ängelholms kommun så går det bra att kontakta oss, så undersöker vi möjligheten till att återta utrustningen.
Sidinformation
- Publicerad:
- 2024-06-07
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Med din feedback gör vi webbplatsen och informationen bättre.