Livsmedelskontroll
Vi kontrollerar alla livsmedelsverksamheter årligen, vissa får flera besök om året beroende på vilka livsmedel som hanteras. En verksamhet som sköter sig får färre besök medan de verksamheter som missköter sig får fler besök. På så sätt lägger vi mest tid på de verksamheter där det verkligen behövs.
Hur går kontrollen till?
Vid en inspektion kontrollerar vi till exempel hantering av råvaror och allergener, rengöring, temperaturer, skadedjursbekämpning, avfallshantering, lokaler och utrustning. Inspektionerna görs oftast oanmälda. I samband med klagomål och misstänkta matförgiftningar är det särskilt viktigt att göra oanmälda inspektioner för att snabbt kunna stoppa en eventuell smittspridning.
Efter inspektionen skriver vi en kontrollrapport där vi berättar om resultatet och vilka brister som vi hittade. Verksamheten får något av följande omdömen:
- Utan avvikelse - när inga fel eller brister har hittats.
- Med avvikelse - när det finns mindre fel och brister som inte är så allvarliga. Verksamheten är skyldig att åtgärda felen och detta följs upp vid nästa kontrollbesök.
- Avvikelse med uppföljande kontroll - när det finns många fel eller allvarliga brister. Verksamheten får några veckor på sig att åtgärda felen och vi gör en extra kontroll för att följa upp detta.