Ansök om att etablera nya laddstationer för elfordon

I takt med att fler har elbil eller andra eldrivna fordon i Ängelholm så ökar också efterfrågan på laddstationer. Här kan du som aktör ansöka om att sätta upp nya laddare på kommunens mark.

Villkor för att sätta upp nya laddplatser

  • Du som ansöker om att få sätta upp laddare på kommunens mark står för installation samt drift och underhåll av laddarna.
  • Ängelholms kommun ansvarar för och bekostar skyltning, sopning, snöröjning samt parkeringsövervakning.
  • Alla laddare ska vara öppna för alla att använda. Andrahandsuthyrning är inte tillåten.

Förslag på platser

Kommunen har identifierat platser för etableringar av nya laddare. Dessa platser visas på kartan med rosa markeringar. Förutsättningar för elanslutning har ej utretts av kommunen.

Det är även möjligt att ansöka om etablering av laddstationer på annan kommunägd mark än de förslag som visas på kartan.

När intresseanmälan om en plats inkommer till kommunen listans platsen här i 30 dagar. Inkommer ytterligare intresseanmälningar om samma plats, genomförs en budgivning där den aktör som lämnar högst bud reserverar platsen och ges möjlighet att skriva nyttjanderättsavtal.

Pågående intresseanmälningar

  • 129220 - Fasanen, Vaktgatan. Sista anmälningsdatum 2024-10-18
  • 129222 - Vakteln 31. Sista anmälningsdatum 2024-10-18
  • 129225- Stallgatan. Sista anmälningsdag 2024-09-24
  • 129232- Södravägen. Sista anmälningsdag 2024-09-24
  • 129212 – Klitterhus. Sista anmälningsgatan 2024-09-24

  1. Val av plats
    Aktören kan antingen välja en av de utpekade platserna som framgår i kartan, eller föreslå etablering på annan kommunägd parkeringsplats som inte pekas ut i kartan.
  2. Ansökan genom intresseanmälan
    Aktören ansöker genom att skicka in en intresseanmälan för de platser där de önskar att etablera laddare. Aktören kan ha pågående intresseanmälningar för max fem platser samtidigt.
  3. Platsen listas på denna sida
    De platser som ansökan avser listas på denna webbsida i 30 dagar. Under denna tid har andra aktörer möjligheten att konkurrera om platserna. Om ingen annan ansökan inkommer för den annonserade platsen inom 30 dagar går processen vidare med aktören som visat intresse. Inkommer ytterligare ansökningar om samma plats genomförs en budgivning. Den aktör som lämnar högst bud reserverar platsen och har möjlighet att skriva nyttjanderättsavtal för platsen.
  4. Stadsmiljöenheten utreder platsen i detalj
    När en aktör tilldelats platsen utreder kommunen platsen mer i detalj utifrån inkommen intresseanmälan. Om förutsättningarna för en plats förändras kan platsen bedömas som olämplig.
  5. Kontakt med elnätsleverantör
    Den aktör som reserverar platsen ska gå igenom de önskade platserna ur ett elanslutningsperspektiv med elnätsleverantören.
  6. Nyttjanderättsavtal tecknas
  7. Etablering av laddstation/laddare kan påbörjas.

Övriga tillstånd och anmälningar för etableringen ska vara beviljade innan spaden sätts i marken.

Kriterier att ta hänsyn till

Den som vill etablera nya laddare behöver ta hänsyn till kriterier för plats, utformning, tillgänglighet och service.

Etablering av snabb- och ultraladdare (>50 kW) beviljas enbart på strategiska platser och en särskild utredning behövs i samtliga fall. Snabbladdare ska alltid ha någon av följande standarder CHAdeMO, CCS och AC 22.

  • Platsen ska vara offentlig parkering som ägs av Ängelholms kommun. Det ska gå att placera minst fyra laddplatser, två stolpar, i rad. Helst fler.
  • Användningen av platsen ska inte krocka med andra behov, som cykelbanor, övergångsställe, framkomlighet, drift eller lastplats. Platsen får inte heller krocka med pågående eller planerade projekt, som exempelvis utbyggnad av cykelbanor eller liknande projekt. Detta kontrolleras och säkerställs i dialog med Ängelholms kommun.
  • För laddstolpar på trottoar måste det finnas minst 2,5 meter fri gångbanebredd till annat fast föremål. Fasta föremål kan vara en annan laddstolpe, parkeringsautomat, teknikskåp, fasad, uteservering, utfart eller liknande fasta punkter. Kravet ska säkerställa framkomlighet och för att driftfordon kan komma fram.
  • Installationen får inte riskera att skada träd, större buskar eller motsvarande. En laddstolpe ska placeras med ett avstånd som är 15 gånger trädets stamdiameter från trädet och minst utanför trädkronans droppzon.
  • En laddstolpe ska placeras minst 0,5 meter från kantsten.
  • En laddare ska ha två separata uttag för att kunna betjäna två fordon och ska placeras mellan två parkeringsplatser för att minimera antalet laddare.
  • Om det finns en annan laddoperatör på platsen ska placering ske i möjligaste mån utom synhåll från varandra för att inte störa stadsbilden.

  • Färgsättning på laddstolpar ska vara Svart RAL 9005 i innerstan och i övrigt Umbragrå RAL 7022. (vilka platser som tillhör innerstan framgår i kartan)
  • Laddstolpen får högst vara 140 cm hög
  • Bred/djup 40x30 ca eller 30x40 cm
  • Diametern på stolpen får maximalt vara 25 cm.
  • Laddstolpen förses utan lös laddkabel Typ 2.
  • Laddstolpens fundament ska minst uppnå ett djup på 60 cm.
  • Fundamentets topp ska vara i samma höjd som omgivande mark.
  • Beroende på placering av stolpen och fundamentet ska det hårdgöras runt fundamentet med smågatsten, plattor eller asfalt. Stenen hårdfogas med starka hårdfog natur eller likvärdig, den kan också sättas i betong och fogas med expanderbruk.
  • Reklambetonade texter/symboler/profiler ska minimeras och placeras upptill på laddstolpen.
  • Laddstolpen får inte vara utrustad med extern belysning, eventuell indikatorlampa får lysa med max 20W/100 lm. Undantag kan förekomma i enstaka fall om platsens förutsättningar, enligt kommunens bedömning, kräver extern belysning för att säkerställa en tillfredställande trygghet.
  • Laddstolpen ska passa in i stadsbilden. Omgivningen och stadsbilden ska inte påverkas negativt av placeringen.
  • Laddstationerna ska utrustas med påkörningsskydd i form av pollare eller likvärdigt mellan parkeringsyta och laddare för att reducera risken för påkörning. Stopplanka invid laddaren eller påkörningsskydd av gummi som monteras direkt i parkeringsytan får inte användas.

  • Laddarna ska vara öppna för alla (publik), och det ska gå att ladda utan att skaffa abonnemang hos en särskild leverantör.
  • På laddstolpen/vid laddaren ska det tydligt framgå att kunden ska vända sig till ansvarigt bolag/bolagets support vid frågor om laddarnas funktion eller för felanmälan.
  • Laddare ska placeras och utformas så att det är lättåtkomliga och användbara. Betalningsanordning och instruktioner för support, felanmälan med mera ska vara lättillgängligt för personer i rullstol såväl som stående personer.

Gemensamt för alla lösningar av laddinfrastruktur som installeras är att innehavaren ska säkerställa:

  • Att produkten är CE-märkt
  • Att dokumentationskrav och märkning följer ELSÄK-FS 2017:3 (2 kap. 3 §), ELSÄK-FS 2022:1 (3 kap. 6 §)
  • Att installationen uppfyller tillämpliga krav i SEK Handbok 458 och SEK Handbok 444
  • Att installation av utrustningen ska göras enligt Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, i vilken avsnitt 722 behandlar utförande av laddningspunkter.

Ansök om att sätta upp nya laddare

En aktör kan ha pågående arbete för max 5 platser samtidigt. En plats motsvarar ett ID bestående av flera parkeringsplatser. Först när installationen på aktuell plats är slutbesiktad och godkänd av Ängelholms kommun går det att skicka in en ny intresseanmälan för en ny plats.

Ansökan kan göras via e-tjänsten överst här på sidan från och med onsdag 18 september 2024.

En ansökan ska innehålla:

  • En korrekt ifylld intresseanmälan
  • Produktbeskrivning för laddaren
  • En bakgrundsskarta som ger en översiktsskiss för varje plats/ID

Bakgrundskartan till översiktskissen ska vara från Ängelholms kommuns egna baskarta. Utdrag från baskartan går att köpa och beställa här:

Detta ska redovisas skalenligt i översiktsskissens kartmaterial:

  • Platsens namn och ID (hittas genom att hålla muspekaren på vald plats i kartan med föreslagna platser på hemsidan). Om platsen inte finns föreslagen i kartan ska gatunamn och adressnummer anges.
  • Skalstock (1:200 alternativt 1:400)
  • Laddarnas placering
  • Avstånd mellan laddarna
  • Hur laddstolparna är tänkta att placeras i förhållande till parkerat fordon
  • Bredd på eventuell körbana
  • Bredd på eventuell trottoar
  • Avstånd mellan laddare och körbana
  • Avstånd från laddare till närmsta fasta hinder (exempelvis fasad, uteservering, gatuträd, cykelparkering, parkeringsautomat)
  • Om ansökan gäller snabbladdare/ultraladdare krävs dessutom en illustrerande bild av laddaren i stadsmiljön på varje enskild plats/ID.

Mer som kan vara till hjälp inför en ansökan

Vid eventuella frågor

Sidinformation

Publicerad:
2024-06-07