Digitala tjänster för denna sida
Hälsoskydd
Hälsoskydd är de insatser som behövs för att skapa en bra miljö att bo eller vistas i. Beroende på vilken verksamhet du bedriver kan det finnas krav på hälsoskyddsarbete som syftar till att skydda dina kunder och förebygga skador.
I Ängelholms kommun är det Miljö- och tillståndsnämnden som ansvarar för tillsynen av lokaler och verksamheter som allmänheten har tillgång till. Vissa verksamheter ska anmälas till oss innan de startar. Här kan du ta reda på mer om vad som gäller för din verksamhet.
Du som driver ett badhus eller ansvarar för skötseln av bassänger som används av allmänheten eller av många andra personer ansvarar för att din anläggning har en god badvattenkvalitet och att det finns skriftliga rutiner för skötseln. Du ska ta prov på vattnet regelbundet och kontrollera doseringen av kemikalier till rengöringsanläggning för att säkerställa att Folkhälsomyndighetens riktvärden uppfylls.
Anmälan
Om du ska öppna en anläggning med bassängbad måste du anmäla detta till oss. Till bassängbad räknas anläggningar som är avsedda för vattenaktiviteter, till exempel bassänger, bubbelpooler, dammar, tankar och tunnor. Du ska göra en skriftlig anmälan senast sex veckor innan verksamheten startar. Tillsammans med anmälan ska du skicka med en teknisk beskrivning av bassängen och en ritning över övriga utrymmen.
Utebliven anmälan
Om en verksamhet som omfattas av anmälningsplikt tas i bruk innan en anmälan gjorts (eller om anmälan kommer in för sent) blir verksamhetsutövaren skyldig att betala en miljösanktionsavgift.
Vad kostar det att anmäla?
Vi tar ut en fast avgift på 8736 kronor för att behandla din anmälan. Därefter tar vi ut en årlig avgift för vår tillsyn där grundklassningen motsvarar sex timmars tillsyn från och med året efter anmälan. Timtaxan för år 2023 är 1092 kronor.
Egenkontroll
När du har en verksamhet ska du fortlöpande planera och kontrollera verksamheten för att motverka och förebygga att olägenheter för människors hälsa uppstår. Detta kallas egenkontroll. Rutiner i egenkontrollen ska finnas skriftligt. Egenkontrollen bör bland annat innehålla:
- Kontinuerliga mätningar av vattenkvaliteten
- Tillsyn av reningsanläggningarna
- Kontroll av doseringen av desinfektionsmedel
- Rutiner vid förorening
Folkhälsomyndigheten – Bassängbad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Folkhälsomyndighetens allmänna råd om bassängbad Länk till annan webbplats.
Läs mer på sidan om Kemikalier Öppnas i nytt fönster.
Skönhet och hälsa
Du som driver eller vill starta en verksamhet som använder skärande eller stickande verktyg är skyldig att anmäla det, eftersom det medför en risk för blodsmitta eller annan smitta. För att hindra eventuell smittspridning ska lokalerna vara lämpade för verksamheten och det måste finnas bra rutiner för hygien och rengöring av utrustning. Här kan du läsa mer om vilka regler och krav som gäller för verksamheter inom skönhet och hälsa.
När och vad behöver jag anmäla?
Kontakta oss redan när du planerar verksamheten. Det är lättare att uppfylla hygienkraven från början än att behöva bygga om eller ändra i efterhand. Tänk på att i ett tidigt skede kontrollera om din lokal behöver bygglov.
Verksamheter med anmälningsplikt
Verksamheter där allmänheten erbjuds hygienisk behandling som innebär risk för blodsmitta eller annan smitta genom användning av skalpeller, akupunkturnålar, sprutor, lansetter, piercingsverktyg, rakkniv eller andra liknande skärande eller stickande verktyg är anmälningspliktiga. Exempel på anmälningspliktiga verksamheter är:
- Tatuering och kosmetisk tatuering (permanent makeup/microblading)
- Akupunktur
- Piercing
- Microneedling
- Användande av lansetter
- Wet cupping/Hijama
- Fotvård
- Barberare, användning av rakkniv
- Frisörer, användning av rakkniv
- Nagelsalonger, manikyr, pedikyr – med stickande/skärande verktyg
- Öronhåltagning även med håltagningspistol
- Solarium
Ändring av anmälningsplikten
Den 1 juli 2021 ändrades anmälningsplikten för yrkesmässig hygienisk verksamhet. Det innebär att anmälningsplikten även omfattar stickande och skärande verksamhet, där det finns risk för annan smitta än bara blodsmitta. Exempelvis blir användning av rakkniv mot huden, håltagningspistol och verksamheter som använder sig av andra typer av stickande/skärande verktyg nu anmälningspliktiga. Verksamheter med risk för blodsmitta exempelvis fotvård, piercing, akupunktur och tatuering omfattas redan.
Verksamheter som inte kräver anmälan
Verksamheter där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling som inte innebär risk för blodsmitta eller annan smitta, t.ex. massage och zonterapi behöver du inte anmäla.
När du startar en hygienisk verksamhet som inte innebär någon risk för blodsmitta eller annan smitta så omfattas du inte av någon formell anmälningsplikt, men omfattas ändå av Miljö- och tillståndsnämndens tillsyn. Det är därför viktigt att man meddelar oss om man startar eller övertar en sådan verksamhet, läs mer i e-tjänsten högst upp på sidan.
När du ska göra anmälan
Anmälan görs via vår e-tjänst ovan senast sex veckor innan du planerar att starta din verksamhet. Tänk på att om ni är flera som delar lokal så måste var och en göra en egen anmälan. Det gäller även om det finns en befintlig verksamhet i lokalen som redan är anmäld. Du behöver även anmäla om du förändrar en redan anmäld verksamhet eller tar över en redan etablerad verksamhet.
Till anmälan ska bifogas:
- En ritning som visar en översikt av lokalen. På ritningen ska det framgå var behandlingsrum, handtvättfat, toalett, utslagsvask och platsen för rengöring av verktyg kommer finnas.
- Uppgifter om lokalens ventilation (hur stort är luftflödet, hur många personer ventilationen är dimensionerad för) och placering av friskluftsdon. Protokoll från senaste utförda ventilationskontroll (OVK) ska bifogas.
- Övergripande skriftliga rutiner för egenkontroll av verksamheten vilka innefattar ansvarsfördelning, rutiner för rengöring av eventuella verktyg, hygienrutiner innan, under och efter behandling, kemikalieförteckning, riskbedömning, städrutiner och beskrivning av avfallshanteringen.
Även ambulerande verksamheter, till exempel hembesök eller besök på arbetsplatser, måste du anmäla till den kommun där du har utrymme för att rengöra, lagra och iordningställa din utrustning. Lika höga krav på allmän hygien samt hantering och i förekommande fall smittrening av verktyg eller användning av engångsmaterial gäller för dessa verksamheter som för de stationära.
Vad kostar det att anmäla?
Vi tar ut en tillsynsavgift för att handlägga din anmälan beroende på om verksamheten medför påtaglig eller måttlig hälsorisk. Därefter tar vi ut en årlig avgift för vår tillsyn från och med året efter anmälan. För verksamhet där stickande eller skärande redskap används (förutom fotvård) motsvarar grundklassningen fyra timmar per år. För verksamhet med fotvård motsvarar grundklassningen två timmar per år. Timtaxan för år 2023 är 1092 kronor. Kontakta oss om du har frågor kring tillsynsavgift för den verksamhet du planerar att starta.
Om anmälan inte lämnas in senast sex veckor innan verksamheten startar, riskerar du att få betala en miljösanktionsavgift på 3000 kr. Anmälan ska göras både vid ny verksamhet och vid ändring av befintlig verksamhet (t.ex. lokalbyte eller utökning). Om ni är flera verksamhetsutövare som delar en lokal ska alla anmäla sin egen verksamhet.
Egenkontroll
Du som driver en hygienisk verksamhet har ett ansvar att fortlöpande planera och kontrollera din verksamhet. Egenkontrollen är till för att du i tid ska upptäcka eventuella risker samt brister genom dina rutiner. Därigenom minskar du riskerna för att sprida smitta, allergi och andra olägenheter till dina kunder. Egenkontrollen ska anpassas till verksamheten och de behandlingar som ges, utrustningen samt lokalens utformning.
Egenkontroll innebär att du ska upprätta rutiner för hygien och smittskydd, kontroll av utrustning, rengöring av redskap, städning av lokalen, bortforsling av avfall m.m. För anmälningspliktiga verksamheter ska egenkontrollen vara skriftlig.
Socialstyrelsen – Yrkesmässig hygienisk verksamhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Välj rätt hygienlokal för din verksamhet Öppnas i nytt fönster.
Innan du startar eller ändrar en anmälningspliktig verksamhet måste du anmäla detta till oss. Anmälan ska göras skriftigt och senast sex veckor innan verksamheten ska starta. Kontakta oss om du är osäker på om din verksamhet är anmälningspliktig eller ej. Anmälningsblankett hittar du längst ner på denna sida. Anmälan ska göras både om du ska starta en ny verksamhet och om du ska göra ändringar i en befintlig verksamhet, till exempel om du ska byta lokal eller utöka din verksamhet. Om du startar upp en anmälningspliktig verksamhet utan att först ha gjort en anmälan blir du skyldig att betala miljösanktionsavgift.
Vad kostar det att anmäla?
Vi tar ut en fast avgift för att behandla din anmälan. För skola är avgiften på 8736 kronor. För förskola, öppen förskola, fritidshem, öppen fritidsverksamhet eller förskoleklass är avgiften på 6552 kronor. Därefter tar vi ut en årlig avgift för vår tillsyn från och med året efter anmälan som motsvarar grundklassningen 6 timmar per år. Timtaxan för år 2023 är 1092 kronor.
När du ska göra anmälan
Anmälan görs via vår e-tjänst ovan senast sex veckor innan du planerar att starta din verksamhet. Du behöver även anmäla om du förändrar en redan anmäld verksamhet eller tar över en redan etablerad verksamhet.
Till anmälan ska bifogas:
- Verksamhetsbeskrivning där det framgår antal elever, hur många klasser eller förskoleavdelningar, redogörelse för typ av verksamhet i lokalerna och vilka tider lokalen kommer användas.
- En ritning som visar en översikt av lokalen. Där det framgår hur många toaletter som finns och beskrivning av vad lokalerna ska användas till.
- Situationsplan över fastigheten som visar hur byggnader kommer placeras på fastigheten.
- Karta som visar tillgänglig friyta.
- Uppgifter om lokalens ventilation (hur stort är luftflödet, hur många personer ventilationen är dimensionerad för) och placering av friskluftsdon. Protokoll från senaste utförda ventilationskontroll (OVK) ska bifogas. Uppgifterna ska visa att Folkhälsosmyndighetens allmänna råd om ventilation uppfylls.
Egenkontroll
För verksamheter inom förskola, grundskola, gymnasieskola eller fritidshem finns krav på att rutiner i egenkontrollen ska finnas skriftligt med ansvarsfördelning. Egenkontrollen är ett verktyg som ger en samlad överblick över hur er verksamhet påverkar miljön och människors hälsa. Det handlar om att ta fram de rutiner som behövs för att leva upp till lagstiftningens krav på hänsyn till hälsa och miljö. Goda rutiner gör att ni kan upptäcka fel och brister tidigt – innan skadan har hunnit inträffa.
Folkhälsomyndighetens allmänna råd om ventilation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vi ansvarar för tillsyn av solarium, utifrån strålskyddslagstiftning och miljöbalken. Eftersom solarium avger UV-strålning och kan orsaka både akuta och långsiktiga skador är det viktigt att du följer de krav som finns i Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrift om solarier och artificiella solningsanläggningar.
Anmälan
Innan du startar en solarieverksamhet måste du anmäla detta till oss. Anmälan ska göras skriftigt och senast sex veckor innan verksamheten ska starta. Vi tar ut en fast avgift för att behandla din anmälan, därefter debiterar vi en årlig avgift för vår tillsyn.
Vad kostar det att anmäla?
Vi tar ut en fast avgift på 4368 kronor för att behandla din anmälan. Därefter tar vi ut en årlig avgift för vår tillsyn som motsvarande två timmars tillsyn från och med året efter anmälan. Timtaxan för år 2023 är 1092 kr.
Egenkontroll
Egenkontroll är ett verktyg som ger en samlad överblick över hur din verksamhet påverkar miljön och människors hälsa. Det handlar om att ta fram de rutiner för verksamheten som behövs för att leva upp till lagstiftningens krav på hänsyn till hälsa och miljö. Goda rutiner gör att ni kan upptäcka fel och brister tidigt – innan skadan har hunnit inträffa.
Strålsäkerhetsmyndigheten – Regelverk för solariesalonger Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Socialstyrelsen – Yrkesmässig hygienisk verksamhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Varför har vi hälsoskydd?
Hälsoskydd finns till för att upptäcka, förebygga och undanröja hälsorisker i de miljöer vi lever i. För vissa verksamheter innebär det att de måste anmäla sin verksamhet till Miljö- och tillståndsnämnden och att få tillsyn av nämnden. Hälsoskyddstillsyn finns för att du ska känna dig trygg i din boendemiljö, när du vistas på en skola eller förskola, badar i bassängbad eller besöker verksamheter som erbjuder olika skönhetsbehandlingar.