Gå till innehåll

Lyssna

Translate

Ängelholms startsida

E-tjänster


Min sida


Kontakt


Sök


Stäng


Meny


Stäng

Cookies används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt. Genom att stanna kvar på webbplatsen godkänner du att den använder cookies.

Läs mer om cookies

För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.

  • Utbildning och barnomsorg
  • Arbete
  • Omsorg och hjälp
  • Bygga, bo och miljö
  • Uppleva och göra
  • Trafik och stadsplanering
  • Kommun och politik
  • Företagare
  • Företagare
  • Tillstånd, regler och tillsyn
  • Receptfria läkemedel, tobak och e-cigaretter

Digitala tjänster för denna sida

Ansökan om tobakstillstånd

Anmälan om försäljning av e-cigaretter och påfyllningsbehållare

Receptfria läkemedel, tobak och e-cigaretter

På den här sidan kan du läsa om vad som gäller för försäljning av receptfria läkemedel, tobak och e-cigaretter. Du hittar information om avgifter, egenkontrollprogram och om hur du anmäler försäljningen till kommunen eller en annan myndighet.

Anmälan om försäljning

Ska du sälja receptfria läkemedel måste du anmäla det till Läkemedelsverket innan försäljning påbörjas. Anmälningsblankett finns på Läkemedelsverkets hemsida.

Avgifter

Den som har anmält handel med vissa receptfria läkemedel betalar en årsavgift till Läkemedelsverket. Avgiften är lika stor oavsett om man väljer att saluföra ett litet eller stort läkemedelssortiment.

En livsmedelsinspektör kontrollerar regelbundet din hantering och försäljning av receptfria läkemedel. En avgift tas ut för denna kontroll och kostnaden är beroende på hur lång tid kontrollen tar. Timavgiften är 1010 kr.

Program för egenkontroll

Innan du påbörjar försäljningen ska du skapa ett egenkontrollprogram. Egenkontrollprogrammet ska bestå av skriftliga instruktioner som på ett tydligt sätt beskriver hur läkemedel ska hanteras och säljas i din butik. Det ska fungera som ett stöd för din personal och leda till en säker läkemedelshantering. I Läkemedelsverkets föreskrifter står det vilka instruktioner egenkontrollprogrammet ska innehålla.

Läkemedelsverket - Receptfria läkemedellänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


I Ängelholms kommun är det Miljö- och tillståndsnämnden som ansvarar för tillsynen enligt tobakslagen och det är våra inspektörer som gör kontroller på plats. Tillsynen inriktar sig på information, rådgivning och inspektioner hos verksamheter som säljer tobaksvaror. Tobaksvaror är till exempel cigaretter, cigarrer, cigariller, pip- och rulltobak, snus, tuggtobak, portionstobak och tobak till vattenpipa. Här följer ett urval av reglerna som berör dig som säljer tobak.

Tillstånd för tobaksförsäljning

Från och med 1 juli 2019 gäller nya regler för att få sälja tobak. Detaljhandlare som ska sälja tobaksvaror till konsumenter måste nu ansöka om tillstånd hos den kommun där man vill sälja tobaken. Du får inte börja sälja tobak förrän du har fått ditt tillstånd.

Kommunen prövar ansökningarna och beviljar tillstånd. Ett tillstånd avser ett specifikt försäljningsställe. Det innebär att om du säljer tobaksvaror från flera försäljningsställen måste du ansöka om tillstånd för varje försäljningsställe. Endast den som bedöms som personligt och ekonomiskt lämplig och kan driva verksamheten enligt lagen får beviljas tillstånd. Tänk på att bifoga alla handlingar som behövs för att visa att du är lämplig för att bedriva tobaksförsäljning. Vid prövningen av ansökan får kommunen inhämta yttrande från polisen.

E-tjänst ansökan om tobakstillståndlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Avgifter

Vi tar ut en fast avgift på 8080 kronor för att handlägga din ansökan, vilket motsvarar
åtta timmars handläggning. Prövning som på grund av brister i ansökan överstiger åtta timmar debiteras som löpande timavgift. För planerad tillsyn tar vi ut en årlig avgift som normalt motsvarar tre timmars tillsyn från och med året efter ansökan. Timtaxan för år 2020 är 1010 kronor.

Egenkontroll

Du som ägare ansvarar för tobaksförsäljningen och att du och din personal följer de lagar och föreskrifter som gäller. För detta ska du ha skriftliga rutiner, ett så kallat egenkontrollprogram. Egenkontrollprogrammet ska skickas in tillsammans med ansökan om tillstånd. Syftet med egenkontroll är att skapa bra rutiner kring försäljningen och göra det enklare för dig och din verksamhet att följa reglerna. Egenkontrollprogrammet ska finnas tillgängligt i försäljningslokalen och en kopia ska även skickas in till kommunen i samband med ansökan.

Vägledning för egenkontrollprogram på Folkhälsomyndighetens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Försäljning och ålderskontroll

Tobak får inte säljas till någon som inte fyllt 18 år. Du får inte heller sälja tobak om du misstänker att varorna ska lämnas över till någon som är under 18 år. Det är ditt ansvar som säljare att kontrollera att köparen har rätt ålder. Fråga efter legitimation om du är tveksam. Kassapersonalen har ett personligt straffansvar och kan dömas till böter eller fängelse om tobak säljs till en person som inte fyllt 18 år. Ett tips är att alltid fråga efter legitimation när en kund ser ut att vara under 25 år gammal.

Det ska finnas en tydlig och synlig skylt eller dekal som ska informera kunderna om åldersgränsen för att få köpa tobak. Skylten eller dekalen ska vara placerad i närhet av kassan och gärna även på dörren till butiksingången. Försäljning av cigaretter styckevis eller i förpackningar med färre än 20 cigaretter är inte tillåten.

Märkning på svenska

Alla tobaksvaror ska vara märkta på svenska enligt gällande föreskrifter Det är olagligt att sälja tobaksvaror som inte är märkta på rätt sätt, till exempel cigarettpaket med utländska varningstexter.

Marknadsföring

Det är endast tillåtet att marknadsföra tobaksvaror inne på försäljningsstället i direkt anslutning till tobaksvarorna. Det är förbjudet att marknadsföra tobaksvaror genom till exempel reklamskyltar på butikens utsida eller i skyltfönster. Marknadsföringen får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till tobaksbruk.

Spårbarhet och säkerhet

För att kunna köpa in tobaksvaror av en partihandlare måste du som detaljhandlare ha en identifieringskod. Du kan få en identifieringskod på två sätt:

  • Du kan själv ansöka om en identifieringskod hos den behöriga id-utfärdaren.
  • Du kan se till att en leverantör, till exempel en partihandlare, ansöker om en identifieringskod till dig.

Även om du har en identifieringskod måste du ansöka om tillstånd, denna identifieringskod ersätter alltså inte ett tillstånd. Varje försäljningsställe måste ha en identifieringskod.

Information om tobaksförsäljning på Folkhälsomyndighetens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


En ansökan om tillstånd ska vara skriftlig och ska lämnas in till den kommun där försäljningsstället ligger. Om försäljningsställe saknas ska ansökan lämnas in till den kommun där företaget har sitt säte. Om säte saknas i Sverige ska ansökan lämnas in till den kommun där företaget har ett fast driftsställe.

Ett tillstånd avser ett specifikt försäljningsställe. Det innebär att om du säljer tobaksvaror från flera försäljningsställen måste du ansöka om tillstånd för varje försäljningsställe.

Till din ansökan ska nedanstående handlingar bifogas:

Köpeavtal/arrendeavtal/franchiseavtal

Köpeavtal/arrendeavtal/franchiseavtal ska bifogas ansökan om du har tagit över en befintlig verksamhet.

Ägarförhållanden

I ansökan ska redovisas vem eller vilka som äger det sökande bolaget. Ett registreringsbevis från Bolagsverket om det sökande bolaget ska också skickas in.

Aktiebolag: Om sökanden är ett aktiebolag ska ägarförhållandena visas med bolagsstämmoprotokoll, aktiebok eller motsvarande handling. Av handlingen ska framgå vem eller vilka som äger aktierna i bolaget och hur aktierna är fördelade mellan ägarna. Om ägaren är ett bolag ska ägarförhållandena styrkas på samma sätt i detta bolag.Om sökandebolaget ingår i en koncern ska en organisationsskiss inlämnas där det tydligt framgår vilka bolag som är ägare och hur stor andel de äger. Ägarförhållandena i ägarbolag ska också styrkas.

Handelsbolag och kommanditbolag: Är sökanden ett handelsbolag eller kommanditbolag kan ägarförhållandena styrkas genom ett bolagsavtal som visar hur bolagets andelar är fördelade mellan ägarna. Saknas bolagsavtal ska ägarförhållandena styrkas på annat sätt.

Eventuell fullmakt

Om ombud anlitas ska fullmakt bifogas.

Redogörelser för kostnader och finansiering – nystartad eller mindre än tre år gammal verksamhet

En finansieringsplan ska bifogas ansökan om verksamheten är nystartad eller mindre än tre år gammal.  Finansieringsplanen ska innehålla redogörelser för kostnader och finansiering i verksamheten från de senaste tre åren. Det kan till exempel röra sig om kostnader och finansiering vid köpet, uppstarten eller senare investeringar i verksamheten.

Om verksamheten köpts inom de senaste tre åren ska ni redovisa hur ni finansierat köpet av verksamheten, uppstartskostnader samt ytterligare investeringar. Av redogörelsen ska också framgå varifrån använt kapital kommer.

De medel som används till köpesumman ska i normalfallet vara överförda av bank och bokförda hos sökandeföretaget. Miljöenheten ska kunna se att utbetalningen slutligen mottagits av säljaren. Bifoga därför kvittens på köpesumman.

Handlingar som styrker uppgifterna om finansiering ska bifogas ansökan. Detta gäller oavsett om det är banklån, privatlån eller egna medel som har använts. Exempel på sådana handlingar är låneavtal, verifikat på transaktioner, kontoutdrag med mera.

Är det fråga om privata lån ska det framgå var de medel som långivaren lånat ut kommer ifrån, till exempel om pengarna kommer från sparande eller lån. Personnummer för privata långivare behövs för att kommunen ska kunna göra en lämplighetsprövning. Privata långivare kan komma att behandlas som ”personer med betydande inflytande”, vilket innebär att dessa personers personliga och ekonomiska lämplighet kan komma att utredas.

Redogörelser gällande ekonomi om verksamheten är mer än tre år gammal

Årsredovisningar samt resultat- och balansräkning för de tre senaste åren.

Hyreskontrakt/bevis om äganderätt

Om sökanden inte äger samtliga lokaler som används i verksamheten ska hyreskontrakt för dessa bifogas. Hyreskontraktet ska vara undertecknat av samtliga parter. Om sökande äger samtliga lokaler, ska bevis om äganderätt bifogas.

Egenkontrollprogram för tobaksförsäljning

Ett egenkontrollprogram ska bifogas ansökan. Programmet utgör en viktig del av er ansökan så var noggrann när du fyller i dokumentet. Av egenkontrollprogrammet ska det framgå vilka rutiner som finns på försäljningsstället gällande hantering och försäljning av tobaksprodukter, så att lagar och föreskrifter följs.

Verksamhetsbeskrivning

En kort beskrivning av verksamheten ska bifogas. Här bör det exempelvis framgå vilken typ av verksamhet det är, vad som säljs och hur många anställda verksamheten har.

Du som anmält till din kommun att du säljer tobaksvaror

Du som före den 1 juli 2019 har anmält till din kommun att du säljer tobaksvaror till konsumenter får fortsätta att sälja tobaksvaror men du måste senast den 1 november 2019 lämnat in en ansökan om tillstånd till kommunen. Du får fortsätta att sälja tobaksvaror fram till att kommunen fattat beslut i ditt ärende. Om du inte lämnar in en ansökan om tillstånd senast den 1 november 2019 får du inte fortsätta sälja tobaksvaror.

Om kommunens prövning

Den som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror till konsumenter ska visa att han eller hon med hänsyn till sina ekonomiska och personliga förhållanden, och omständigheter i övrigt, är lämplig att utöva verksamheten. När en juridisk person ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i den juridiska personen utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare med betydande inflytande, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och bolagsdelägare. Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden samt Polismyndigheten kan komma att begäras in i samband med att kommunen utreder lämpligheten.

Avgift

Kommunen har rätt att ta ut en avgift för sin prövning av ansökan om tillstånd. Varje kommun beslutar vilken avgift som gäller i just den kommunen. För prövningen av ansökan tar Ängelholms kommun ut en avgift motsvarande åtta timmars tillsyn, vilket för år 2020 motsvarar 8080 kr. Prövning som på grund av brister i ansökan eller egenkontrollprogram överstiger åtta timmar debiteras som löpande timavgift, vilken beräknas genom att den faktiskt nedlagda handläggningstiden i ärendet multipliceras med timtaxan.

Verksamhetsutövaren ska betala avgift för prövning för varje försäljningsställe som ansökan avser, och ska betala avgift för prövning även om ansökan avslås eller avvisas.

För planerad tillsyn tar kommunen ut en årlig avgift som normalt motsvarar tre timmars tillsyn från och med året efter ansökan. Detta motsvarar för år 2020 en årlig avgift på 3030 kronor.

Konkurs

Om den som har ett försäljningstillstånd försätts i konkurs upphör tillståndet att gälla. Om konkursförvaltaren avser att driva verksamheten vidare måste förvaltaren lämna in en ny ansökan om tillstånd. Kommunen ska behandla en sådan ansökan med förtur.

Kommunen har rätt att ta ut en avgift för sin prövning gällande handläggning av ansökan om tillstånd. Varje kommun beslutar vilken avgift som gäller i just den kommunen

Ängelholms kommun tar ut en fast avgift på 8080 kronor för att handlägga din ansökan, vilket motsvarar åtta timmars handläggning. Prövning som på grund av brister i ansökan överstiger åtta timmar debiteras som löpande timavgift. För planerad tillsyn tar kommunen ut en årlig avgift som motsvarar tre timmars tillsyn från och med året efter ansökan. Timtaxan för år 2020 är 1010 kronor.

Verksamhetsutövaren ska betala avgift för prövning för varje försäljningsställe som ansökan avser, och ska betala avgift för prövning även om ansökan avslås eller avvisas.

Taxa för tillsyn enligt lag om tobak och liknande produkter för Ängelholms kommunPDF

I lagen om e-cigaretter finns regler som du måste följa för att få sälja e-cigaretter och /eller påfyllningsbehållare.

Anmäl försäljning till oss

Om du vill sälja e-cigaretter och/eller påfyllningsbehållare måste du anmäla detta till oss. Till din anmälan måste du bifoga ditt egenkontrollprogram. Programmet hjälper dig att skapa bra rutiner kring försäljningen och gör det lättare för dig och din verksamhet att följa reglerna i lagen. Egenkontrollprogrammet ska finnas tillgängligt för personalen på försäljningsstället och ska kunna uppvisas för oss och för polismyndigheten vid tillsyn. Informera all personal på försäljningsstället så att de känner till försäljningsreglerna och era rutiner.

E-tjänst anmälan om e-cigaretter och påfyllningsbehållarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Viktiga försäljningsregler

  • Du får inte sälja e-cigaretter och/eller påfyllningsbehållare till någon som inte fyllt 18 år, eller till någon som du misstänker ska lämna över dem till en person som inte fyllt 18 år.
  • Du ska ha en skylt om åldersgränsen som syns tydligt inne på försäljningsstället.
  • Varje förpackning till e-cigaretter ska ha en hälsovarning och innehålla ett informationsblad och en innehållsdeklaration. Saknas något av dessa får du inte sälja produkten. 

Följs inte lagen kan försäljningsstället förbjudas att sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare. Vid allvarliga brister kan det bli aktuellt med böter eller fängelse.

Publicerad 2020-12-21

Skriv ut
Dela

Frågor och svar

Ställ din fråga till kundtjänst

Andra sidor under ämnet Tillstånd, regler och tillsyn

  • Serveringstillstånd för alkohol
  • Hälsoskydd
  • Livsmedel
  • Miljöskydd
  • Lantbruk
  • Streetfood
  • Torghandel

Prenumerera på sidan

Fyll i din e-post adress nedan för att få e-post när sidan uppdateras. Du kan också välja att avregistrera dig.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.



Ge oss din e-postadress om du vill ha återkoppling på din feedback.


Ge oss din e-postadress om du vill ha återkoppling på din feedback.

E-tjänster

  • Ängelholms kommun
  • Jobb Ängelholm
  • Järnvägens museum
  • Ängelholms gymnasieskola
  • Utbildning och barnomsorg
    • Förskola
      • Allmän förskola
      • Anmäla frånvaro och barnschema
      • Ansök eller säg upp förskoleplats
      • Avgifter och regler för förskolan
      • Fristående förskola
      • Hitta förskola
      • Hur vi arbetar inom förskolan
      • Pedagogisk omsorg
      • Öppna förskolor
    • Grundskola, grundsärskola och fritidshem
      • Hitta grundskola
      • Förskoleklass
      • Fritidshem
      • Fristående fritidshem
      • Val och byte av skola
      • Modersmålsundervisning
      • Särskola
      • E-tjänst Skolstart
    • Gymnasieskola och gymnasiesärskola
      • Skolstart
      • Ängelholms gymnasieskola
      • Ansökan
      • Beställning av betygskopior
      • Karta med gymnasieskolorna i Ängelholm
      • Om du slutar eller inte går gymnasiet
      • Särskola
      • E-tjänst Skolstart
    • Vuxenutbildning
      • Studie- och yrkesvägledning
      • Gymnasiala kurser och yrkesutbildningar
      • SFI
      • Bli undersköterska
      • Gå säljutbildning
      • Grundläggande svenska
      • Komvux som särskild utbildning
      • Kontakta oss
      • Betygsbeställning
    • Att vara elev i Ängelholm
      • Frånvaro och ledighet
      • Läsårstider
      • Busskort, skolskjuts och inackordering
      • Beställning av betyg
      • Val och byte av skola
      • Skolmat och specialkost
      • Särskola
      • Modersmålsundervisning
      • E-tjänst Skolstart
      • Kollektiv olycksfallsförsäkring
      • Lärplattform Fronter
      • Barn- och utbildningslots
    • För dig som är ny i Sverige
    • Kunskapsstaden Ängelholm
      • AFter school
      • Aktivitet förebygger
      • Digitala verktyg och resurser
      • Doktorander i Lärande DIL
      • Föräldrasamverkan
      • Kvalitet och utveckling
      • Mångfald, likabehandling- och toleransarbete
      • Projekt och satsningar
    • Elevhälsa
      • Basprogram för skolsköterska
    • Kulturskolan
  • Arbete
    • Lediga jobb
    • Volontärsarbete
      • Att vara seniorvolontär
    • Feriejobb för unga
    • Stöd till dig utan arbete
    • Jobbwebben
    • Kommunens aktivitetsansvar
  • Omsorg och hjälp
    • Coronavirussjukdomen covid-19
      • Allmän information om covid-19
      • Hur kan jag minska smittspridningen?
      • Vad ska jag göra om jag känner mig sjuk?
      • Äldre och funktionsstöd
      • Utbildning och barnomsorg
      • Företagare
      • Tillfälliga jobb och extraarbete
      • Inställda aktiviteter
      • Öppettider, kultur och fritid
      • Behöver du hjälp med att handla?
      • Känner du oro?
    • Äldre
      • Boende för äldre
      • Restaurangmeny
      • Volontärverksamhet
      • God man och förvaltarskap inom äldreomsorgen
      • Resor
      • Aktiviteter och hälsofrämjande insatser
      • Taxor och avgifter inom äldreomsorgen
      • Anhörigstöd
      • Hjälp och stöd i hemmet
      • Kvalité och resultat
      • Tillfällig vistelse
      • Jobba med omsorg
    • Funktionsstöd
      • Personkretsar, insatser, ansökningsförfarande mm.
      • Bostad med särskild service
      • Avlösarservice i hemmet
      • Psykisk funktionsnedsättning
      • Personlig assistans
      • Daglig verksamhet
      • Korttidsvistelse för barn och ungdomar
      • Korttidstillsyn för skolungdom
      • Fritid och aktiviteter
      • Ledsagarservice
      • Kontaktperson
      • Taxor och avgifter inom funktionsstödet
    • Hjälpmedel
    • Hälso- och sjukvård
    • Råd och stöd vid minnessvårigheter
    • Familj, vuxen, barn och unga
      • Familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer
      • Familjerådgivning
      • Familjerätt
      • Fältgruppen
      • Medling vid ungdomsbrott
      • Missbruk och beroende
      • Oro för barn och unga
      • Stöd till barn, föräldrar och familjer
      • Våld i nära relationer
    • Socialt och ekonomiskt stöd
      • Ekonomiskt bistånd
      • Boende och rådgivning avseende boende
      • Budget och skuldrådgivning
      • Anmäla dödsbo
      • Stiftelser och fonder
      • Nattjour
    • God man och förvaltare
    • Stora händelser i livet
      • Borgerlig vigsel
      • Fader- och föräldraskapsbekräftelse
      • Dödsboanmälan
    • Konsumentrådgivning
    • Tågvägledning
  • Bygga, bo och miljö
    • Allt för dig som bor här
      • Avfall och återvinning
      • Vatten och avlopp
      • Solkarta
      • Djur
      • Bostad och hälsa
      • Bostadsanpassning
      • Kundfaktura för dig som bor i Ängelholm
      • Energi- och klimatrådgivning
    • Bygga nytt, ändra eller riva
      • Anmälningspliktiga arbeten
      • Ansökan, handlingar och avgifter
      • Behöver du bygglov? A-Ö
      • Bygglovsprocessen
      • Ej bygglovs- eller anmälningspliktiga arbeten
      • Kart- och mättjänster
      • Kulturhistorisk miljö
      • Marklov, rivningslov, tidsbegränsade lov och förhandsbesked
      • Solkarta
      • Staket, plank, mur och häck
      • Strandskydd
      • Tekniska krav, kontroller och besked
      • Tillsyn
    • Bostäder och mark
      • Fastighetsägare för hyresrätter
      • Lediga tomter
      • Lägenhets- och adressregister
      • Fastighetsägarens ansvar
      • Radon i Ängelholm
    • Kommunens planarbete
      • Karta med detaljplaner
      • Pågående detaljplaner
      • Lagakraftvunna detaljplaner
      • Om detaljplaner
      • Så upprättas en detaljplan
      • Så läser du en detaljplan
      • Översiktsplan 2035
      • Planprogram
    • Vår miljö och natur
      • Allemansrätten
      • Biotopskydd
      • Bekämpning av invasiva arter
      • Natura 2000-områden
      • Naturreservat
      • Naturvårdsprogram
      • Strandskydd
      • Ängelholms kommuns miljöpris
      • Ängelholms miljöplan 2014-2021
    • Livsmedel
      • Klagomål på livsmedel
      • Livsmedelskontroll
      • Matförgiftning
  • Uppleva och göra
    • Bibliotek
      • Bibliotekens webbplats med katalog och öppettider
      • Bokbussen
      • Kalender - det händer på biblioteken
      • Mina sidor (omlån, lånetider och reservationer)
      • Stadsbibliotekets ombyggnad
    • Turistcenter
    • Kultur
      • Platser för kultur
      • Offentlig konst
      • Kulturskolan
      • Kulturveckan 2020
    • Idrott, motion och friluftsliv
      • Idrottsanläggningar
      • Leder och motionsslingor
      • Inomhus- och utomhusbad, stränder och Rönneå
      • Ängelholms skateboardpark
      • Ängelholms discgolfbana
      • Utegym
      • Längdskidor
      • UEFA F17-EM 2020
    • Ung i Ängelholm
      • Mötesplatser för ungdomar
      • Ungdomsfullmäktige
      • Ungdomsgruppen och ungdomssamordnaren
      • Människan bakom uniformen
      • Fältgruppen
      • Ung med funktionsnedsättning
      • Chatta med fältgruppen
    • Bidrag, stipendier, sponsring och priser
      • Priser och stipendier
      • Evenemangsbidrag
      • Sponsring till elitidrott
      • Föreningsbidrag
    • Starta och driva föreningar
      • Att starta en förening
      • Anordna lotteri
      • Alla studieförbund i Ängelholms kommun
      • Föreningsbidrag
      • Alla föreningar i Ängelholms kommun
    • Boka lokal eller anläggning
    • Järnvägens Museum
    • Uppleva Rönne å
      • Naturturism Rönne å och Ringsjön – en förstudie
  • Trafik och stadsplanering
    • Kommunala bygg- och infrastrukturprojekt
    • Trafik och gator
      • Cykling och cykelvägar
      • Enskilda vägar
      • Grävtillstånd
      • Dagvattenbrunnar
      • Regler för skymmande växtlighet
      • Trafikanordningsplan
      • Hastighetsgränser
      • Buss och Tåg (Skånetrafiken)
      • Tågvägledning
    • Renhållning och snöröjning
      • Gatusopning
      • Snöröjning
      • NSR:s webbplats
    • Parkering
      • Cykelparkering
      • Parkeringszoner och avgifter
      • Parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättning
      • Parkeringsböter
      • Laddplatser för bil
    • Våra allmänna platser
      • Lekplatser
      • Parker
      • Offentliga toaletter
      • Inomhus- och utomhusbad, stränder och Rönneå
    • Samhällsutveckling och planering
      • Bredband och Wi-Fi
      • Kommunens planarbete
      • Ängelholms 3D-stadsmodell
    • Felanmälan
    • Ängelholmspaketet
  • Kommun och politik
    • Politik och demokrati
      • Kommunfullmäktige
      • Kommunfullmäktiges beredningar
      • Kommunstyrelsen och arbetsutskott
      • Nämnder och arbetsutskott
      • Kontakta dina politiker
      • Kommunägda bolag
      • Kommunrevisionen
      • Styrgrupper och rådgivande grupper
    • Kommunens organisation
      • Kommunens verksamheter
      • Agila Ängelholm
    • Så här styrs Ängelholms kommun
      • Hur styrs kommunen?
      • Kommunens planarbete
      • Styrdokument
    • Möten och allmänna handlingar
      • Diarium
      • Kommunarkivet
      • Sammanträdesdatum, protokoll och ärendelistor
      • Taxa vid utlämning av allmänna handlingar
      • WebbTV-sändningar på Kommunfullmäktige
    • Kommunfakta
      • Ängelholms ambassadörer
      • Befolkning och statistik
      • Ängelholms historia
      • Sociala medier
      • Pressrum
      • Valresultat och mandatfördelning
      • SCB Kommunfakta
      • Områdesbeskrivning
      • Grafisk profil och varumärkespolicy
    • Resultat och kvalitet
      • Mål, ekonomi och budget
      • Kommunens kvalitet i korthet
      • Hållbar utveckling
      • Kvalitetsdeklarationer
      • SCB Medborgarundersökningen
      • Samarbeten
      • Jämförelser, nyckeltal och Öppna data
    • Din möjlighet att påverka
      • Felanmälan
      • Lämna en synpunkt
      • Ängelholmsförslaget
      • Kontakta dina politiker
      • Lämna beröm eller klagomål
      • Medborgardialog
      • Överklaga ett beslut
    • Anslagstavla
      • Arkiverade anslag
    • Säkerhet, trygghet och kris
      • Brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete
      • Farlig verksamhet
      • Förtroendevaldas säkerhet
      • Krisberedskap
      • Olycksförebyggande arbete
    • Vision 2035
  • Företagare
    • Företagande i Ängelholms kommun
    • Företags- och evenemangslotsen
    • Bygga nytt, ändra och riva
      • Anmälningspliktiga arbeten
      • Ansökan och handlingar
      • Bygglov A-Ö
      • Bygglovsprocessen
      • Ej anmälningspliktiga arbeten
      • Kulturhistorisk miljö
      • Marklov, rivningslov och förhandsbesked
      • Staket, plank, mur och häck
      • Strandskydd
      • Tekniska krav, kontroller och besked
      • Tillsyn
      • Solkarta
    • Tillstånd, regler och tillsyn
      • Serveringstillstånd för alkohol
      • Hälsoskydd
      • Livsmedel
      • Miljöskydd
      • Lantbruk
      • Receptfria läkemedel, tobak och e-cigaretter
      • Streetfood
      • Torghandel
    • Upphandling, inköp och leverantörsfaktura
      • Hitta avtal
      • Upphandling
      • Inköpspolicy
      • Elektroniska inköp
      • E-faktura leverantör
    • Mark och lokaler
    • Energi- och klimatrådgivning
    • Nyttjande av offentlig plats
      • Tillstånd och taxor för nyttjande av offentlig plats
      • Gatupratare
      • Uteservering
      • Torghandel
      • Streetfood
  • Fördjupning
    • Fakta, statistik och kartor
      • Kartor och GIS
    • Projekt och samarbeten
      • Forskningsprojekt
      • Projekt inom näringsliv och arbete
      • Projekt inom samhälle
    • Så arbetar vi med
      • Frånvaroanmälan till förskola och skola samt Kulturskola
      • Klimatanpassning
      • Livsmedelsinspektion
      • Lokaler
      • Personuppgiftshantering
      • Rening av spillvatten

Kontakta oss

0431-870 00
info@engelholm.se
Chatta med oss
Fler kontaktuppg.
212000-0977

Kundtjänst öppettider

Måndag-fredag

Telefontid

10-12

8-16

Mån-tor:

7:30-17

Fredag:

8-16

Hjälpmedel

Lyssna
Lättläst
Translate

Information

Hantering av personuppgifter
Om webbplatsen
Pressrum

Tjänster

Anslagstavla
Frågor och svar
Min sida
E-tjänster
Felanmälan

Följ oss

Facebook
Instagram
LinkedIn
Twitter
Youtube