Digitala tjänster för denna sida
Serveringstillstånd för alkohol
Ängelholms restauranger, barer och nattklubbar utgör en värdefull tillgång för samhället. Invånare och besökande ska ha möjlighet att välja mellan ett varierat utbud av mat- och nöjesställen. Serveringsställena har en viktig social uppgift med att ge sina gäster, både de som dricker alkohol och de som av olika anledningar avstår, en angenäm mat- och festupplevelse.
Restaurangägare och personal har ett svårt men viktigt uppdrag att se till att alkoholserveringen sköts på ett ansvarsfullt sätt.
Alkohollag och riktlinjer
Alkohollagen reglerar vad som krävs för att få servera alkohol. Alkohollagens syfte är att begränsa alkoholens skadeverkningar. Människors hälsa går före ekonomiska intressen och alkoholdrycker ska serveras återhållsamt.
För att få servera spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker behöver du ett serveringstillstånd. Det behövs oavsett om det gäller ett tillfälligt arrangemang eller om du behöver ett stadigvarande tillstånd för din restaurang.
Vad krävs för att få ett serveringstillstånd
Alkohollagen styr vad som krävs för att få serveringstillstånd. I huvudsak är det fyra frågor som prövas.
- Lokalernas utformning
- Kök och matutbud
- Sökandens personliga lämplighet
- Risken för störningar och andra olägenheter
1. Lokalernas utformning
Lokalerna ska vara godkända ur brandsäkerhetssynpunkt och som livsmedelslokal. Det ska finnas ett tillräckligt antal sittplatser för gäster. Om det finns en uteservering ska denna vara tydligt avgränsad.
2. Kök och matutbud
Det ska finnas ett eget restaurangkök. Gästerna ska kunna erbjudas ett varierat utbud av maträtter. Lagad eller på annat sätt tillredd mat ska kunna serveras under hela serveringstiden.
3. Personlig och ekonomisk lämplighet
Den som söker tillstånd ska:
- vara laglydig
- ha fullgjort sina skyldigheter när det gäller skatter och avgifter
- bli godkänd i ett av Statens Folkhälsoinstitut anordnat kunskapsprov om alkohollagstiftningen
- kunna visa handlingar som styrker finansieringen av verksamheten (ingen kontanthantering godkänns)
Om det är ett bolag som söker tillstånd ska alla bolagsmännen uppfylla kraven på lämplighet. Minst hälften av bolagsmännen ska genomgå kunskapsprovet.
4. Risken för störningar och andra olägenheter.
Till exempel störningar i trafik eller till grannar. Serveringstillstånd kan vägras eller begränsas om´serveringen kan medföra alkoholpolitiska olägenheter, även om övriga krav är uppfyllda.
Tillstånd för alkoholservering ska sökas hos kommunen. Tänk på att söka i god tid.
Tillståndet ska sökas av den som driver serveringsrörelsen. Tillståndet är bundet dels till personen eller bolaget och dels till serveringsstället eller restaurangen. Om till exempel en restaurang byter ägare måste den nye ägaren söka nytt tillstånd.
Tillstånd kan lämnas antingen stadigvarande, det vill säga tills vidare, eller för ett enstaka tillfälle
eller period. För säsongsserveringar ska det sökas ett stadigvarande tillstånd årligen under viss period. Det är också skillnad på om det är fråga om servering till allmänheten eller till slutna sällskap. Samtliga nedanstående punkter skall redovisas vid ansökan.
- Ansökan
- Förteckning över delägare bolag
- Meritförteckning för sökanden och för delägare i bolag
- Beskrivning av lokaler och verksamhet
- Redovisning av inköp/övertagande av rörelse samt preliminär budget
- Registreringsbevis för aktiebolag, handelsbolag och kommanditbolag
- Kopia på aktiebok om sökanden är ett aktiebolag
- Ritning på serveringslokal och uteservering
- Avgiften för ansökan ska vara erlagd innan handläggning påbörjas
- Finansiering, du måste kunna visa var pengarna kommer ifrån
- Köp/hyresavtal
- Menyexempel, både för mat och dryck
- Registrering för livsmedelshantering
- Uppgift om registrering av F-skatt, moms och arbetsgivaravgifter.
Information om behandling av personuppgifter och sekretess
När ditt ärende är registrerat sparas dina uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Information om stadigvarande serveringstillstånd
Information om tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap
Information om tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten
Restauranger och andra serveringsställen kan få tillstånd till alkoholservering antingen under hela året eller årligen under viss period. Stadigvarande tillstånd gäller tills vidare såvida inte restaurangen byter ägare.
Servering till allmänheten under enstaka tidsperiod eller vid enstaka tillfällen kan ske vid festivaler eller andra typer av tidsbegränsade fester/arrangemang, exempelvis Ljusfesten i Ängelholm. Samma regler gäller som vid tillstånd för stadigvarande servering, förutom att kravet på allsidig matlagning förenklas till att lagad mat skall tillhandahållas. Tillstånd kan dock ges för servering i foajé till teater eller konsertlokal, under pauser i föreställningar utan krav på matservering.
Serveringstillstånd behövs oavsett om det gäller ett tillfälligt arrangemang, till exempel i samband med en konsert, utställningar, mässor, provsmakningar eller om du behöver ett stadigvarande tillstånd för din restaurang.
I alkohollagen anges att “servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker får ske endast om tillstånd har meddelats”. Servering enligt alkohollagens mening inträffar när någon tillhandahåller dessa alkoholdrycker´mot ersättning. Ersättningens storlek har ingen betydelse.
Även om alkoholdrycken säljs till självkostnadspris eller t.o.m. med förlust är det servering. Ingår spritdryck, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker som del av en middag, evenemang, resa eller annat som sedan faktureras kunden har också tillståndspliktig servering inträffat.
Alkoholservering sker ofta i olika sammanhang utan att det finns något vinstsyfte med serveringen. Det kan vara fråga om servering till självkostnadspris vid firmafester och föreningarsårsmöten med mera. Vid privata fester där värden bjuder på både mat och dryck behövs inga tillstånd.
Det behövs heller inte något tillstånd, om gästerna betalar ett självkostnadspris för alkoholen under förutsättning att:
- festen inte är i en serveringslokal (se ovan)
- festen sker vid ett enstaka tillfälle och gästerna är kända i förväg
- gästerna inte betalar för något annat än alkoholen.
Enligt Ängelholms kommuns riktlinjer är handläggningstiden efter att fullständig ansökan inkommit:
- Ansökan om stadigvarande serveringstillstånd beräknas till 10 veckor.
- Ansökan om tillfälligt tillstånd till allmänheten beräknas till 6 veckor.
- Ansökan om stadigvarande förändring i befintligt tillstånd beräknas till 6 veckor.
- Ansökan om tillfällig förändring beräknas till 3 veckor.
För att beviljas serveringstillstånd för uteservering krävs att uteserveringen vanligtvis ligger i anslutning till restaurangen, är väl avgränsat med fåtal in- och utgångar samt att tillståndshavaren har dispositionsrätt till marken.
Den tillståndshavare som önskar ha sin uteservering på offentlig mark måste ansöka hos polismyndigheten om begagnande av offentlig mark.
Här kan du läsa Ängelholms kommuns riktlinjer för alkoholservering Pdf, 411 kB.
Polismyndigheten och kommunen har ett gemensamt ansvar för tillsyn av alkoholserveringen på restauranger och andra serveringsställen.
Vi utövar tillsyn över den servering av alkohol som sker på restauranger och andra serveringsställen. Syftet med tillsynen är både att informera om gällande regler och att kontrollera att alkohollagen följs. De viktigaste punkterna är:
- att ungdomar under 18 år inte blir serverade alkohol
- att serveringen sker med återhållsamhet
- att det råder ordning och nykterhet på serveringsstället
- att det finns en serveringsansvarig närvarande
- att serveringen sker enligt lämnat tillstånd när det gäller serveringstider och andra villkor
- att marknadsföringen är måttfull
- att alkoholen är inköpt från systembolaget eller godkänd partihandlare
- att serveringsstället uppfyller kraven på köksutrustning, matutbud med mera
Tillsynen sker dels genom oanmälda inspektioner på sen kvällstid dels vid i förväg avtalade genomgångar på serveringsställena. Med samordnad tillsyn menar man när flera myndigheter (t.ex. polismyndigheten, skatteverket, räddningstjänsten och kommunen) gemensamt gör tillsyn på ett serveringsställe.
Vid tillfällen där vi behöver lägga mer tillsyn eller öppna tillsynsärende har vi möjlighet att timdebitera för den faktiska tid vi lagt ner i ärendet.
Kommunen tar ut en avgift för handläggning av ansökningar om serveringstillstånd och för tillsynen som kommunen är skyldig att utföra på serveringsställena.
Så funkar det med avgifter för ansökan om serveringstillstånd Pdf, 369 kB.
Avgifter för serveringstillstånd och tillsyn 2023 Pdf, 277 kB.
Anmäl förändringar i serveringstillstånd. Du som redan har serveringstillstånd ska anmäla förändringar i bolaget. Du är skyldig att senast den 1 mars varje år lämna in restaurangrapport för föregående år.
Försäljning av folköl, såväl servering som detaljhandel, ska anmälas till kommunen.
Det behövs inte något tillstånd för att sälja folköl (med folköl menas öl där alkoholhalten överstiger 2,25 volymprocent men inte 3,5 volymprocent). Däremot måste vissa bestämda krav vara uppfyllda för att försäljningen ska vara tillåten.Grundkravet är att försäljningen sker i en lokal:
- som ingår i anläggningar som är godkända enligt föreskrifter meddelade med stöd av 7 § 1 livsmedelslagen (2006:804) eller registrerad enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 852/2004 av den 29 april om livsmedelshygien och
- som är avsedda för stadigvarande försäljning av livsmedel och där det också säljs
och/eller serveras mat.
Den som säljer eller serverar folköl ska ha ett skriftligt egentillsynsprogram där det bland annat ska finnas beskrivet vilka rutiner man har för att säkerställa att försäljningsreglerna följs
OBS! De allmänna försäljningsbestämmelserna i alkohollagen gäller också folköl, t.ex. förbudet
att sälja till någon som är under 18 år.
Försäljningen/serveringen ska anmälas till oss innan den påbörjas. Vi har ett ansvar för att bedriva tillsyn där folkölsförsäljning äger rum. Det innebär besök på försäljningsställena för att säkerställa att gällande bestämmelser efterlevs. Likaså erbjuds personal utbildning kring bakgrunden till den lagstiftning som finns samt vilka regler som gäller. Den som säljer folköl debiteras en årlig tillsynsavgift.
Ett kontrollköp är när kommunen anlitar unga människor, som är över 18 år men ser yngre ut, för att se om butikerna i kommunen säljer folköl eller tobak till ungdomarna utan att de behöver visa legitimation.
Varför är kontrollköp en bra metod?
De flesta handlare vill inte sälja folköl eller tobak till ungdomar under 18 år. Därför kan vi hjälpa dem genom att kontrollera dem. Butiken får ett kvitto på och kan förbättra sina rutiner.
Vad visar kontrollköpen?
Butikerna är generellt sett duktiga på att följa lagstiftningen och inte sälja folköl eller tobak till någon under 18 år. Men det fungerar inte överallt.
Vad händer sedan?
Dagen efter kontrollköpet åker två handläggare ut till alla butiker där det genomförts ett kontrollköp för att tala med handlarna om resultatet.
Vad händer med de handlare som låtit någon under 18 köpa öl eller tobak?
Ett kontrollköp får inte användas av kommunen som underlag för någon administrativ sanktion. Det betyder att en handlare inte kan få försäljningsförbud på grund av resultatet från ett kontrollköp. Det fungerar som en slags varning.