5 år i sammandrag | |||||
---|---|---|---|---|---|
Den kommunala koncernen | |||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Verksamhetens intäkter | 873,1 | 864,5 | 956,2 | 984,6,0 | 1006,9 |
Verksamhetens kostnader | 2 767,1 | 2 842,1 | -3 022,1 | -3 122,3 | -3 215,2 |
Årets resultat | 61,9 | 51,3 | 94,5 | 133,9 | 225,4 |
Soliditet, % | 24,9% | 24,7% | 24,8% | 24,4% | 26,2% |
Investeringar | 907,3 | 506,2 | 735,4 | 687,3 | 443,2 |
Självfinansieringsgrad, % | 26,3% | 42,0% | 50,5% | 56,7% | 46,8% |
Långfristig låneskuld | 2 823 | 3 065 | 3 385 | 3 813 | 4 010 |
Antal anställda | 3 285 | 3 304 | 3 326 | 3 343 | 3 336 |
Kommunen | |||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Folkmängd | 41 786 | 42 131 | 42 476 | 42 910 | 43 633 |
Kommunal skattesats, % | 20,24 | 20,24 | 20,49 | 20,49 | 20,49 |
Verksamhetens intäkter | 664,0 | 663,5 | 655,0 | 703,3 | 699,1 |
Verksamhetens kostnader | 2 703,7 | 2 812,1 | 2 925,3 | 3 055,3 | 2 911,8 |
Årets resultat | 60,7 | 42,1 | 52,5 | 129,5 | 198,3 |
Soliditet, % | 44,3% | 44,1% | 45,2% | 45,3% | 48,6% |
Investeringar | 292,2 | 262,5 | 148,1 | 228,0 | 250,6 |
Självfinansieringsgrad, % | 64,4% | 41,1% | 89,7% | 101,3% | 106,8% |
Långfristig extern låneskuld | 660 | 790 | 810 | 840 | 815 |
Antal anställda | 3 242 | 3 262 | 3 248 | 3 261 | 3 254 |
Soliditet: Eget kapital minus pensionsförpliktelser som inte upptagits bland skulderna eller avsättningarna / totalt kapital (exklusive finansiell leasing). Självfinansieringsgrad: Kassaflöde från den löpande verksamheten / kassaflöde från investeringsverksamheten. Investeringar: Investeringar i anläggningstillgångar enligt kassaflödesanalys
För att kommunen ska kunna säkerställa en god ekonomisk hushållning är det viktigt att kostnaderna inte överstiger intäkterna. Verksamhetens kostnader bör därför inte öka i snabbare takt än intäkterna i form av skatteintäkter och generella statsbidrag. Skatteintäkterna översteg kommunens nettokostnader under 2021 med 7,6 % (186,3 mnkr). Under perioden 2017- 2021 har skatteintäkter och generella statsbidrag ökat något snabbare än nettokostnaderna.
Mellan 2017 och 2021 har skattesatsen höjts vid ett tillfälle. Inför år 2019 höjdes skatten med 25 öre. Höjningen har sammantaget inneburit att kommunens intäkter har ökat med ungefär 24 mnkr. Medlen har i huvudsak använts för förstärkning av kommunens kärnverksamheter. Inför år 2022 har skattesatsen sänkts med 20 öre, till 20:29.
Kommunkoncernens resultat uppgår till 225,4 mnkr, vilket är en ökning jämfört med föregående år då kommunkoncernens resultat uppgick till 133,9 mnkr. Kommunens resultat uppgår till 198,3 mnkr, att jämföra med budgeterat resultat 24,2 mnkr. Den positiva budgetavvikelsen är därmed 174,1 mnkr. Nämndernas budgetavvikelse uppgår till +28,5 mnkr medan de kommunövergripande posterna och finansförvaltningen har en positiv avvikelse om 145,6 mnkr.
Den avgiftsfinansierade verksamheten inom vatten- och avlopp uppvisar ett överskott på 4,4 mnkr för året. Överskottet för vatten- och avloppsverksamheten ökar därmed skulden till abonnenterna avseende förutbetalda avgifter inom VA-verksamheten till 7,2 mnkr. VA-verksamheten redovisas mer utförligt i en separat årsrapport.
Upplåningen inom koncernen har ökat markant under de senaste åren. Låneskulden i årsbokslutet uppgår till 4010,4 mnkr exklusive finansiell leasing. Anledningen till ökningen är omfattande investeringar i bostäder, kommunala verksamhetslokaler, infrastruktur samt förvärv av mark. Upplåningen inom koncernen förväntas fortsätta öka även kommande år till följd av stora behov av framförallt nya verksamhetslokaler men också beroende på bostadsprojekt inom allmännyttan.