Lyssna

För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.

Kommunens kundtjänst ryckte ut och hjälpte äldre att rösta på Ängelholmsförslag

89-åriga Sylvia Rosenqvists Ängelholmsförslag väckte stort intresse hos hennes vänner. Men ingen av dem hade Bank-ID som krävs för att kunna rösta på ett förslag. Då ryckte kommunens kundtjänst ut och hjälpte till på plats.

När Sylvia besökte kommunens kundtjänst för att få hjälp med att lägga upp sitt Ängelholmsförslag om en ringlinje för bussar, berättade Sylvia att hon hade många vänner som var intresserade och ville rösta på förslaget. Men för att rösta på ett förslag behöver man Bank-ID, något som Sylvias vänner inte har.

– Har man inte Bank-ID kan man rösta genom oss som ombud. I detta fallet var det också många som inte är vana vid att använda digitala tjänster så därför bestämde vi att det lättaste vore om vi kunde åka ut och hjälpa dem på plats, säger Mathilda Ehk, kundtjänsthandläggare på Ängelholms kommun.

På Nybrovägen 5 anordnas träffpunkter två gånger i månaden genom Rönneros dagverksamhet där äldre kan träffas och umgås. Här samlades Sylvia och hennes vänner som fick besök av Mathilda Ehk och Susann Christiansson från kundtjänst för att hjälpa dem med att rösta på Sylvias förslag.

– Många av mina vänner är inte vana att använda Internet. Så det var helt suveränt att de kunde komma ut till oss på Café Omtanken, för det var där vår idé om en miljövänlig busslinje i stan kom till, säger Sylvia Rosenqvist.

Att göra externa besök hos medborgarna tillhör inte de vanliga rutinerna hos kundtjänst. Men om behovet är stort och möjligheten finns kan man göra undantag.

– Vårt uppdrag är att hjälpa våra medborgare och att kunna rösta på Ängelholmsförslag är viktigt ur demokratisk synpunkt. Vi är en agil kommun så har vi tid och möjlighet att åka ut och göra besök för att hjälpa till så gör vi det, säger Charlotte Lindén chef på Ängelholms kommuns kundtjänst.

Ängelholmsförslagetlänk till annan webbplats

Träffpunkter och dagverksamheterlänk till annan webbplats

Sylvia Rosenqvist med rollator på innergården till hennes boende.

Sylvia Rosenqvist fick hjälp av kommunens kundtjänst med att lägga upp sitt Ängeholmsförslag. Kundtjänst åkte även ut till Café Omtanken för att hjälpa Sylvias vänner att rösta på förslaget.