Digital tjänst gör det enkelt att felanmäla

Har du sett hål i gatan, skadegörelse eller belysning som inte fungerar? Då kan du enkelt anmäla det till Ängelholms kommun via e-tjänsten från din mobil, surfplatta eller dator – gärna med en bild eller markering på en karta. På så sätt kan du hjälpa till för att fel i kommunen ska åtgärdas snabbare.

En mobil med formuläret för felanmälan på skärmen.

Det är enkelt att använda e-tjänsten för felanmälan och den fungerar lika bra i mobilen och surfplattan som på datorn.

– Med kommuninvånarnas hjälp får vi en mycket bättre överblick när det är saker som inte fungerar och behöver åtgärdas, säger Anders Lundin, enhetschef för stadsmiljö i Ängelholms kommun.

Sedan e-tjänsten infördes i oktober 2019 har det kommit in nästan 1 500 anmälningar. Många har upptäckt möjligheten att göra en felanmälan. Det kan handla om allt från skräp i naturen och utebliven gräsklippning till offentliga toaletter som inte fungerar, skadegörelse och klotter. Allra vanligast är anmälningar om belysning som gått sönder.

– Vi har över 11 000 punkter så vi kan inte själv ha daglig koll på dem. Systemet bygger på att allmänheten gör felanmälningar, säger Rickard Dahl som är belysningsingenjör i Ängelholms kommun.

Gångstig mot stranden och havet i Skälderviken.

Så här års handlar en hel del felanmälningar om våra stränder.

Fungerar från alla plattformar

E-tjänsten felanmälan nås via Ängelholms kommuns hemsida och är enkel att använda, även för den som inte har så stor it-vana. Den fungerar lika bra i mobilen och surfplattan som på datorn och det går att lägga till en genväg så att du snabbt och enkelt får tillgång till tjänsten när den behövs.

I anmälningsformuläret väljer du en kategori, till exempel toaletter, belysning eller stränder, och beskriver felet. Du kan också skicka med ett foto som du har tagit och det finns en karta där du kan markera platsen.

– En markering så exakt som möjligt på kartan är till väldigt god hjälp. Det kan annars vara svårt att hitta rätt på bara en beskrivning av platsen eller gatunamnet, säger Anders Lundin.

På hemsidan finns också en lista med de senaste anmälningarna som har kommit in. Där går det att se om någon annan kanske har hunnit före och redan anmält felet som du har upptäckt.

För kommunen är det värdefullt att alla felanmälningar kommer in en och samma väg via e-tjänsten, istället för att de går direkt till enskilda handläggare.

– Det ger en bättre överblick och möjlighet att upptäcka återkommande fel. Vi slipper dubbelarbete och det blir en snabbare och effektivare hantering. Det blir också lättare för vår kundtjänst att svara dem som undrar vad som händer med deras ärende, säger Anders Lundin.

Rönne åt och gångstig med gatubelysning.

Med ängelholmarnas hjälp kan trasig belysning bytas ut snabbare.

Vad händer när man har anmält ett fel?

– Då går det vidare till berörd handläggare på kommunen som tar reda på hur felet kan lösas. Det kan ta olika lång tid, ibland kan det till exempel behöva beställas grejer. Men inom en månad brukar de flesta fel vara åtgärdade och enkla saker brukar lösas rätt så snabbt, säger Anders Lundin.

I anmälan finns en möjlighet att fylla i om man vill ha återkoppling. Då kommer först ett bekräftelsemejl om att ärendet har tagits emot, och senare ett mejlsvar som säger att felet är åtgärdat.

Kan alla fel anmälas via e-tjänsten?

– Nej, om det är akut och behöver åtgärdas direkt så ska man ringa vår kundtjänst eller jouren. Det kan till exempel handla om en vattenläcka, avloppsstopp eller hinder på en gata med träd som blåst ner.

– Den här e-tjänsten är inte heller till för åsikter eller önskemål, utan enbart fel, säger Anders Lundin.

Ängelholms kommun ser många fördelar med e-tjänsten för felanmälan.

– Största fördelen är att den är tidsbesparande och enkel, man upptäcker felen ganska snabbt. Vi har ingen möjlighet att kontrollera hela kommunen och får på detta vis hjälp av engagerade kommuninvånare som bryr sig om sitt närområde. Samtidigt får vi en samlad bild, om det till exempel är mycket skadegörelse i ett område så kan man göra en insats och förbättra saker som är dåliga, säger Anders Lundin.

Lämna en felanmälanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skapa en genväg till felanmälan på din mobil eller surfplatta

Vanligaste felanmälningarna

Sedan starten i oktober 2019 fram till 10 augusti 2020 har det kommit in 1 429 felanmälningar.

Här är de sex vanligaste kategorierna:

 

• Belysning – 495 felanmälningar

• Gata – 206 felanmälningar

• Skogs/naturmark – 100 felanmälningar

• Trafik och planering – 85 felanmälningar

• Parker – 84 felanmälningar

• Klotter och skadegörelse – 83 felanmälningar