Fler e-tjänster för ökad tillgänglighet

Ängelholms kommuns service ska vara tillgänglig för alla. Det säger den nya lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det betyder att vi utökar vårt digitala utbud genom att alla blanketter på engelholm.se ersätts med e-tjänster från och med den 23 september.

En ny lag kräver att från och med den 23 september 2020 ska digital offentlig service vara tillgänglig för alla, oavsett om du har en funktionsvariation eller inte. Genom att utöka vårt utbud av e-tjänster säkerställer vi detta. I en e-tjänst kan innehållet nämligen anpassas beroende på om användaren till exempel har nedsatt syn, vill översätta innehållet till ett annat språk eller få innehållet uppläst med webbläsarens talfunktion. Dessa möjligheter är begränsade med de tidigare blanketterna på engelholm.se och därför ersätts de nu av e-tjänster.

Genom att blanketterna görs om till e-tjänster kommer även andra fördelar.

– Behöver du söka bygglov, försörjningsstöd, göra en felanmälan, eller skicka in någon annan ansökan eller anmälan till oss, kan du göra det när som helst på dygnet utan att vara beroende av våra öppettider. Dessutom kan du följa ditt ärende med hjälp av e-tjänsterna och även göra egna kompletteringar vid behov, säger Maria Sjödin Nilsson, servicechef för kundtjänst och digitalisering i Ängelholms kommun.

För att logga in på e-tjänsterna krävs en e-legitimation. Om man inte har tillgång till en e-legitimation eller om man behöver hjälp med att fylla i en e-tjänst kan man ta hjälp av ett ombud. Ett ombud kan vara en närstående eller kommunens kundtjänst. I de fall kundtjänst behöver agera ombud sker det via ett besök i Stadshuset. Det är då viktigt att den som behöver hjälp tar med sig giltig legitimation.

– Våra e-tjänster är utformade för att vara så enkla som möjligt att använda. Behöver du hjälp med att använda våra digitala tjänster eller har frågor om dem, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst, säger Maria Sjödin Nilsson.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig servicelänk till annan webbplats

Till e-tjänstportalenlänk till annan webbplats

Smarttelefon på bord, hand på väg att interagera med telefonen.