Gå till innehåll

Lyssna

Translate

Ängelholms startsida

E-tjänster


Min sida


Kontakt


Sök


Stäng


Meny


Stäng

Cookies används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt. Genom att stanna kvar på webbplatsen godkänner du att den använder cookies.

Läs mer om cookies

För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.

  • Utbildning och barnomsorg
  • Arbete
  • Omsorg och hjälp
  • Bygga, bo och miljö
  • Uppleva och göra
  • Trafik och stadsplanering
  • Kommun och politik
  • Företagare
  • Omsorg och hjälp
  • Äldre
  • God man och förvaltarskap inom äldreomsorgen

God man och förvaltarskap inom äldreomsorgen

Om du behöver någon som hjälper dig att ha hand om din ekonomi eller att prata med kommunen och andra myndigheter, kan du få en god man eller en förvaltare.

Om du på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållanden behöver hjälp med att bevaka din rätt, förvalta din egendom eller sörja för din person kan tingsrätten utse en god man eller förvaltare. Du som har en god man eller förvaltare kallas för huvudman.

Du kan få hjälp med din ekonomi, alltså betala räkningar, spara och så vidare.

Du kan få hjälp med att ansöka om till exempel bostadsbidrag eller att deklarera eller att ta kontakt med till exempel vården och olika myndigheter.

Den gode mannen ska också träffa dig så ofta så att han/hon vet att du har det bra och att livet fungerar för dig.Den gode mannen ska bara hjälpa dig med det som du själv inte klarar av. Det som du är bra på och klarar av ska du göra själv.

Du träffar normalt din gode man varannan vecka eller en gång i månaden. Dessutom kan du prata med den gode mannen i telefon.

Ibland hjälper en god man till vid enstaka tillfällen, till exempel när en lägenhet ska säljas eller för att bevaka någons rätt i ett dödsbo.

Att ha en god man är frivilligt och man har alltid kvar sin bestämmanderätt.

Ibland räcker det inte med den hjälp som en god man kan ge. Då utses en förvaltare. Det är en så kallad tvångsåtgärd som tas till när en person inte anses kunna ta hand om sig själv eller det han eller hon äger. En förvaltare bestämmer om det som en annan person äger. Till skillnad från godmanskap är förvaltarskap en tvångsåtgärd. Förvaltaren behöver inte den hjälpbehövandes samtycke för att företräda honom eller henne.

En huvudman som står under förvaltarskap har helt förlorat sin rättshandlingförmåga i de delar som förvaltaren ansvarar för. Förvaltarskapet kan begränsas och anpassas efter behov i varje enskilt fall. Begränsningen kan handla om förvaltningen av en fastighet eller en viss del av huvudmannens kapital. t.ex. att bara spärra ett konto.

I övrigt skiljer sig inte förvaltarens uppgift från den gode mannens.

Förenklat kan man säga att en god man har en mer rådgivande funktion, men huvudmannen har fortfarande bestämmanderätt och kan själv agera i rätts- eller kapitalsituationer. En god man får inte gå emot huvudmannens vilja och huvudmannen kan säga upp godmanskapet.

Enligt huvudregeln krävs huvudmannens samtycke för godmanskap. Godmanskap kan dock anordnas för en person utan dennes samtycke om personens tillstånd är sådant att denne uppenbarligen inte förstår vad saken gäller.

En god man skiljer sig således från en förvaltare genom att huvudmannen behåller sin rättshandlingsförmåga, alltså rätten att representera sig själv. Förvaltaren kan handla på eget ansvar i huvudmannens intresse och för dennes räkning utan dennes samtycke. Huvudmannen har ingen bestämmanderätt och kan inte på egen hand agera i rätts- eller kapitalsituationer.

Du kan själv ansöka om god man eller förvaltare eller så kan någon av dina närmast anhöriga göra det åt dig.

Om du inte kan göra en ansökan själv och inte har några anhöriga som kan ansöka, kan anmälan göras av verksamhetsansvarig inom sjukvården samt av socialtjänsten eller hemtjänsten. De anmäler till överförmyndaren, som efter prövning ansöker till tingsrätten.

Handläggningen av ansökan är avgiftsfri. När handlingarna är kompletta vidarebefordras ansökan till tingsrätten som tar beslut. Det går inte att säga hur lång tid det tar. Detta beror på omfattningen av ärendet, tillgång på gode män/förvaltare, handläggningstid hos överförmyndare och tingsrätten med mera.


Anmälan om behov av god man eller förvaltare kan göras av socialnämnden, sjukvården, kuratorer, allmänheten, m.fl.

Tillsammans med anmälan bör bifogas:

  • Social utredning med relevanta uppgifter om tillgångar och skulder, boendesituation, funktionsnedsättningar, familjesituation och hur den enskilde fungerar i sin vardag och vad den behöver hjälp med.
  • Personbevis
  • Den enskildes samtycke eller läkarintyg

Överförmyndarnämnden utreder sedan om det finns förutsättning att ansöka om godmanskap eller förvaltarskap till tingsrätten.

Att vara god man eller förvaltare är ett lekmannauppdrag som bygger på att medmänniskor frivilligt åtar sig att göra en hjälpinsats för en enskild medborgare. Genom att åta dig ett uppdrag som god man får du möjlighet att hjälpa och stötta människor, ge dem en chans att fungera bättre i samhället.

Till god man och förvaltare utses en allmänt lämplig man eller kvinna som är myndig och inte själv står under förvaltar- eller godmanskap. För att passa som god man ska du även ha de kvalifikationer som behövs för att kunna sköta ett aktuellt uppdrag, ha en ordnad ekonomi och kunna ge uppdraget tillräckligt mycket av din tid. Uppdragen som god man skiljer sig mycket åt i och med huvudmännens olika behov.

Observera att ett uppdrag som god man är ett arvodesuppdrag. Arvodet är inte timbaserat och betalas ut en gång per år.

Blankett Intresseanmälan för att bli god manlänk till annan webbplats

En person är omyndig till dess han eller hon fyller 18 år. Om föräldrarna har den rättsliga vårdnaden om barnet är de också förmyndare, så kallade legala förmyndare. När den omyndige fyllt 16 år ska han eller hon ges tillfälle att yttra sig inför viktigare beslut.

Föräldrar får själva förvalta sina barns tillgångar utan att redovisa för överförmyndaren så länge barnens tillgångar understiger åtta basbelopp. Föräldrarna eller förmyndarna är skyldiga att anmäla till överförmyndarnämnden om barnens tillgångar överstiger åtta basbelopp. I sådana fall ska föräldrarna varje år lämna in en redovisning över hur de förvaltar barnens egendom.

Om det är nödvändigt kan överförmyndarnämnden besluta att föräldrarna ska redovisa sin förvaltning även om barnets tillgångar understiger åtta basbelopp. Om föräldrarna inte förvaltar barnens pengar på ett tillfredsställande sätt kan överförmyndarnämnden ingripa, till exempel genom att spärra barnens samtliga tillgångar.

Vissa åtgärder kräver alltid överförmyndarnämndens godkännande. Det gäller till exempel när ett barn ska sälja eller köpa en fastighet eller bostadsrätt, om fastigheten ska pantsättas, om barnet ska låna eller låna ut pengar.

Redovisning

Uppdraget som god man innebär att du löpande ansvarar och arbetar för att huvudmannen får ett bra och välfungerande liv. Du måste ha möjlighet att avsätta tid för ditt uppdrag och alltid ha huvudmannens bästa i fokus. Uppdraget innebär också en skyldighet att redovisa hur du sköter huvudmannens ekonomi och övriga insatser. Du redovisar ditt uppdrag i en förteckning, årsräkning/sluträkning och redogörelse till överförmyndaren.

Förteckning

Förteckning ska lämnas av de gode män eller förvaltare som erhåller ett nytt uppdrag, det vill säga ett uppdrag där det omedelbart före inte finns någon annan god man eller förvaltare förordnad. Förteckningen ska lämnas till överförmyndaren senast 2 månader efter det att tingsrätten beslutat i frågan om godmanskap/förvaltarskap.

I förteckningen ska den gode mannen ange de tillgångar och skulder som huvudmannen hade per förordnandedagen. Med förordnandedag avses den dag då Tingsrätten fattade beslut om anordnande av godmanskap eller förvaltarskap. Tillgångarnas värde ska styrkas med underlag såsom exempelvis saldobesked från bank och/eller kreditgivare samt taxeringsbevis avseende fastighet. Observera att underlagen ska styrka värdet per förordnandedagen. Underlagen ska bifogas till förteckningen när den sedan lämnas in till överförmyndarnämnden.Förutom tillgångarna ska eventuella skulder även anges i förteckningen. I början kan det vara svårt att skapa sig en fullständig bild över huvudmannens eventuella skuldsituation. Det är då lämpligt att ange de skulder man har kännedom om och om det senare framkommer ytterligare skulder, komplettera dessa genom att lämna in en så kallad tilläggsförteckning.

Viktigt att tänka på när man upprättar en förteckning:

  • Banktillgodohavanden ska anges per förordnandedagen och eventuell upplupen ränta ska inte tas med. Eventuell ränta sätts i på kontot vid årsskiftet och blir då en inkomst.
  • Skulder i form av ”hushållsskulder” tas inte med i förteckningen. Hushållsskulder kan vara räkningar från exempelvis apotek, telefon och hyra för en kortare tid och som kommer att betalas under året.
  • Samtliga tillgångar och skulder ska styrkas med underlag.
  • Glöm inte att skriva under blanketten.


Årsräkning

Om du som god man eller förvaltare har ett uppdrag där förvalta egendom ingår, är du redovisningsskyldig gentemot överförmyndaren vad gäller din huvudmans ekonomi. Det innebär att du är skyldig att inkomma med en årsräkning till överförmyndaren senast den siste februari året efter det år förvaltningen avser.

I årsräkningen ska du redovisa hur huvudmannens tillgångar har förvaltats under året. Generellt sett innebär detta att huvudmannens ekonomi ska redovisas genom att ange tillgångar och skulder vid periodens början och slut samt utgifter och inkomster under perioden. Till årsräkningen ska du även bifoga underlag (årsbesked, bankkontoutdrag, kvittenser med mera) som bekräftar det du angivit i årsräkningen. Tillsammans med din årsräkning ska du även lämna in en redogörelse av ditt uppdrag. På redogörelsen kan du även begära arvode och ersättning för utfört uppdrag.

Sluträkning

När ditt förordnande som god man eller förvaltare upphör (genom beslut om upphörande, byte av ställföreträdare eller när huvudmannen avlider) ska du upprätta en sluträkning över din förvaltning av huvudmannens ekonomi. Sluträkningen ska lämnas in till överförmyndaren senast 1 månad efter att förordnandet upphörde.

Sluträkningen lämnas i samma form och på samma blankett som årsräkningen. Skillnaden mellan års- och sluträkning är att redovisningsperioden för en sluträkning bara avser perioden från det senaste årsskiftet, eller i förekommande fall förordnandedagen, fram till dagen då ditt förordnande som god man eller förvaltare upphörde. Tillsammans med din slutredovisning ska du även lämna in en redogörelse över utfört uppdrag. Om uppdraget har upphört på grund av att huvudmannen avlidit så tänk på att meddela överförmyndaren om dödsfallet på overformyndarnamnden@engelholm.se

Viktigt att tänka på vid upprättandet av en sluträkning:

  • Begär saldobesked från banker med mera som visar värdet på huvudmannens tillgångar per den dag då godmanskapet/förvaltarskapet upphörde.
  • Bifoga namn och adress till någon behörig företrädare för dödsboet. Överförmyndarnämnden skickar de redovisningshandlingar som lämnats in under godmans- eller förvaltarskapet till behörig företrädare för dödsboet
  • Om huvudmannen har avlidit är du inte längre behörig att betala räkningar eller utföra andra rättshandlingar för din huvudmans räkning. För fortsatt förvaltning av dödsboets medel krävs fullmakt från dödsboet.

Vår granskning

Överförmyndarens granskning av gode män, förvaltare och förmyndares redovisningar styrs i huvudsak av regler i Föräldrabalken. Där står bland annat att överförmyndaren ska granska dessa ställföreträdares "verksamhet" genom att titta i de handlingar och uppgifter som lämnas av ställföreträdaren. De handlingar som lämnas är i första hand förteckningar, årsräkningar och sluträkningar, men kan egentligen vara vilka handlingar (och uppgifter) som helst som lämnas av ställföreträdaren.

Om en förmyndare, god man eller förvaltare inte fullgör sin skyldighet att inkomma med vissa redovisningshandlingar, kan rätten besluta om att utdöma ett vite. Vitesbeloppet är vanligen 5 000 kr.

Ibland måste man bevisa att man inte har förvaltare utsedd för sig, t ex när man ska bli ansvarig utgivare för en periodisk skrift, om man ska bli fastighetsmäklare eller advokat.

Är du folkbokförd i Ängelholms kommun och behöver ett förvaltarfrihetsbevis kan du skicka ansökan och personbevis till överförmyndarnämnden i Ängelholm. Personbeviset får inte vara äldre än tre månader.

 Förvaltarfrihetsbeviset skickas efter handläggning till begärd adress och det utfärdas utan avgift.

Utbildning för årsredovisning

För att få vår Power Pointutbildning per mail kontakta överförmyndarenheten.

Vår förhoppning är att kunna återkomma med en film, men det nya tillgänglighetsdirektivet har gjort att denna lösning ännu inte kan tillhandahållas som tänkt.

Om Covid-19

Just nu är det säkert många av er som har funderingar över era uppdrag som god man och vilka skyldigheter ni har i och med detta. Många av våra huvudmän tillhör riskgrupper på grund av ålder eller sjukdom och många av er ställföreträdare tillhör kategorin äldre.

I dagsläget bör man följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, även om det tyvärr kan medföra att ert uppdrag blir svårt att fullgöra vad gäller t.ex. besök hos huvudmannen, information till huvudmannen och kontroll av att huvudmannens behov av personlig omsorg tillgodoses.

https://www.engelholm.se/omsorg-och-hjalp/coronavirussjukdomen-covid-19.htmllänk till annan webbplats

Inför årsräkningen

Försäkringskassan informerar att god man eller förvaltare för en person som får ersättning från Försäkringskassan är välkomna att kontakta dem om ni behöver underlag inför årsredovisningen. De önskar att ni kontaktar dem efter årsskiftet när samtliga utbetalningar för 2020 har verkställts så hjälper de till med uppgifterna.

God man eller förvaltare för en person som får ersättning från försäkringskassan kan få en sammanställning över vilka ersättningar som de betalat ut till huvudmannen under året. När ni ringer till dem behöver ni ange vilken ersättning ärendet gäller för att bli kopplad till rätt handläggare. För att deras handläggare snabbare ska kunna hjälpa till med sammanställningen kan ni förtydliga att ni behöver ”summerade verkställda betalningar för 2020” och ange personnumret för huvudmannen. Handläggaren ska då kunna ge en summering över samtliga utbetalningar försäkringskassan gjort till huvudmannen och vilken skatt de har dragit under året.


Försäkringskassan nås på 0771-524 524.


Kontakta oss

Har ni frågor eller funderingar kan ni kontakta handläggarna på överförmyndarenheten via kommunens kundtjänst på telefonnummer: 0431-870 00. Vi finns tillgängliga på telefon måndag till fredag mellan 10 och 12.

Det går även bra att maila till overformyndarnamnden@engelholm.se

Publicerad 2019-03-15

Skriv ut
Dela

Frågor och svar

Ställ din fråga till kundtjänst

Andra sidor under ämnet Äldre

  • Boende för äldre
  • Restaurangmeny
  • Volontärverksamhet
  • Resor
  • Aktiviteter och hälsofrämjande insatser
  • Taxor och avgifter inom äldreomsorgen
  • Anhörigstöd
  • Hjälp och stöd i hemmet
  • Kvalité och resultat
  • Tillfällig vistelse
  • Jobba med omsorg

Prenumerera på sidan

Fyll i din e-post adress nedan för att få e-post när sidan uppdateras. Du kan också välja att avregistrera dig.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.



Ge oss din e-postadress om du vill ha återkoppling på din feedback.


Ge oss din e-postadress om du vill ha återkoppling på din feedback.

E-tjänster

  • Ängelholms kommun
  • Jobb Ängelholm
  • Järnvägens museum
  • Ängelholms gymnasieskola
  • Utbildning och barnomsorg
    • Förskola
      • Allmän förskola
      • Anmäla frånvaro och barnschema
      • Ansök eller säg upp förskoleplats
      • Avgifter och regler för förskolan
      • Fristående förskola
      • Hitta förskola
      • Hur vi arbetar inom förskolan
      • Pedagogisk omsorg
      • Öppna förskolor
    • Grundskola, grundsärskola och fritidshem
      • Hitta grundskola
      • Förskoleklass
      • Fritidshem
      • Fristående fritidshem
      • Val och byte av skola
      • Modersmålsundervisning
      • Särskola
      • E-tjänst Skolstart
    • Gymnasieskola och gymnasiesärskola
      • Skolstart
      • Ängelholms gymnasieskola
      • Ansökan
      • Beställning av betygskopior
      • Karta med gymnasieskolorna i Ängelholm
      • Om du slutar eller inte går gymnasiet
      • Särskola
      • E-tjänst Skolstart
    • Vuxenutbildning
      • Studie- och yrkesvägledning
      • Gymnasiala kurser och yrkesutbildningar
      • SFI
      • Bli undersköterska
      • Gå säljutbildning
      • Grundläggande svenska
      • Komvux som särskild utbildning
      • Kontakta oss
      • Betygsbeställning
    • Att vara elev i Ängelholm
      • Frånvaro och ledighet
      • Läsårstider
      • Busskort, skolskjuts och inackordering
      • Beställning av betyg
      • Val och byte av skola
      • Skolmat och specialkost
      • Särskola
      • Modersmålsundervisning
      • E-tjänst Skolstart
      • Kollektiv olycksfallsförsäkring
      • Lärplattform Fronter
      • Barn- och utbildningslots
    • För dig som är ny i Sverige
    • Kunskapsstaden Ängelholm
      • AFter school
      • Aktivitet förebygger
      • Digitala verktyg och resurser
      • Doktorander i Lärande DIL
      • Föräldrasamverkan
      • Kvalitet och utveckling
      • Mångfald, likabehandling- och toleransarbete
      • Projekt och satsningar
    • Elevhälsa
      • Basprogram för skolsköterska
    • Kulturskolan
  • Arbete
    • Lediga jobb
    • Volontärsarbete
      • Att vara seniorvolontär
    • Feriejobb för unga
    • Stöd till dig utan arbete
    • Jobbwebben
    • Kommunens aktivitetsansvar
  • Omsorg och hjälp
    • Coronavirussjukdomen covid-19
      • Allmän information om covid-19
      • Hur kan jag minska smittspridningen?
      • Vad ska jag göra om jag känner mig sjuk?
      • Äldre och funktionsstöd
      • Utbildning och barnomsorg
      • Företagare
      • Tillfälliga jobb och extraarbete
      • Inställda aktiviteter
      • Öppettider, kultur och fritid
      • Behöver du hjälp med att handla?
      • Känner du oro?
    • Äldre
      • Boende för äldre
      • Restaurangmeny
      • Volontärverksamhet
      • God man och förvaltarskap inom äldreomsorgen
      • Resor
      • Aktiviteter och hälsofrämjande insatser
      • Taxor och avgifter inom äldreomsorgen
      • Anhörigstöd
      • Hjälp och stöd i hemmet
      • Kvalité och resultat
      • Tillfällig vistelse
      • Jobba med omsorg
    • Funktionsstöd
      • Personkretsar, insatser, ansökningsförfarande mm.
      • Bostad med särskild service
      • Avlösarservice i hemmet
      • Psykisk funktionsnedsättning
      • Personlig assistans
      • Daglig verksamhet
      • Korttidsvistelse för barn och ungdomar
      • Korttidstillsyn för skolungdom
      • Fritid och aktiviteter
      • Ledsagarservice
      • Kontaktperson
      • Taxor och avgifter inom funktionsstödet
    • Hjälpmedel
    • Hälso- och sjukvård
    • Råd och stöd vid minnessvårigheter
    • Familj, vuxen, barn och unga
      • Familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer
      • Familjerådgivning
      • Familjerätt
      • Fältgruppen
      • Medling vid ungdomsbrott
      • Missbruk och beroende
      • Oro för barn och unga
      • Stöd till barn, föräldrar och familjer
      • Våld i nära relationer
    • Socialt och ekonomiskt stöd
      • Ekonomiskt bistånd
      • Boende och rådgivning avseende boende
      • Budget och skuldrådgivning
      • Anmäla dödsbo
      • Stiftelser och fonder
      • Nattjour
    • God man och förvaltare
    • Stora händelser i livet
      • Borgerlig vigsel
      • Fader- och föräldraskapsbekräftelse
      • Dödsboanmälan
    • Konsumentrådgivning
    • Tågvägledning
  • Bygga, bo och miljö
    • Allt för dig som bor här
      • Avfall och återvinning
      • Vatten och avlopp
      • Solkarta
      • Djur
      • Bostad och hälsa
      • Bostadsanpassning
      • Kundfaktura för dig som bor i Ängelholm
      • Energi- och klimatrådgivning
    • Bygga nytt, ändra eller riva
      • Anmälningspliktiga arbeten
      • Ansökan, handlingar och avgifter
      • Behöver du bygglov? A-Ö
      • Bygglovsprocessen
      • Ej bygglovs- eller anmälningspliktiga arbeten
      • Kart- och mättjänster
      • Kulturhistorisk miljö
      • Marklov, rivningslov, tidsbegränsade lov och förhandsbesked
      • Solkarta
      • Staket, plank, mur och häck
      • Strandskydd
      • Tekniska krav, kontroller och besked
      • Tillsyn
    • Bostäder och mark
      • Fastighetsägare för hyresrätter
      • Lediga tomter
      • Lägenhets- och adressregister
      • Fastighetsägarens ansvar
      • Radon i Ängelholm
    • Kommunens planarbete
      • Karta med detaljplaner
      • Pågående detaljplaner
      • Lagakraftvunna detaljplaner
      • Om detaljplaner
      • Så upprättas en detaljplan
      • Så läser du en detaljplan
      • Översiktsplan 2035
      • Planprogram
    • Vår miljö och natur
      • Allemansrätten
      • Biotopskydd
      • Bekämpning av invasiva arter
      • Natura 2000-områden
      • Naturreservat
      • Naturvårdsprogram
      • Strandskydd
      • Ängelholms kommuns miljöpris
      • Ängelholms miljöplan 2014-2021
    • Livsmedel
      • Klagomål på livsmedel
      • Livsmedelskontroll
      • Matförgiftning
  • Uppleva och göra
    • Bibliotek
      • Bibliotekens webbplats med katalog och öppettider
      • Bokbussen
      • Kalender - det händer på biblioteken
      • Mina sidor (omlån, lånetider och reservationer)
      • Stadsbibliotekets ombyggnad
    • Turistcenter
    • Kultur
      • Platser för kultur
      • Offentlig konst
      • Kulturskolan
      • Kulturveckan 2020
    • Idrott, motion och friluftsliv
      • Idrottsanläggningar
      • Leder och motionsslingor
      • Inomhus- och utomhusbad, stränder och Rönneå
      • Ängelholms skateboardpark
      • Ängelholms discgolfbana
      • Utegym
      • Längdskidor
      • UEFA F17-EM 2020
    • Ung i Ängelholm
      • Mötesplatser för ungdomar
      • Ungdomsfullmäktige
      • Ungdomsgruppen och ungdomssamordnaren
      • Människan bakom uniformen
      • Fältgruppen
      • Ung med funktionsnedsättning
      • Chatta med fältgruppen
    • Bidrag, stipendier, sponsring och priser
      • Priser och stipendier
      • Evenemangsbidrag
      • Sponsring till elitidrott
      • Föreningsbidrag
    • Starta och driva föreningar
      • Att starta en förening
      • Anordna lotteri
      • Alla studieförbund i Ängelholms kommun
      • Föreningsbidrag
      • Alla föreningar i Ängelholms kommun
    • Boka lokal eller anläggning
    • Järnvägens Museum
    • Uppleva Rönne å
      • Naturturism Rönne å och Ringsjön – en förstudie
  • Trafik och stadsplanering
    • Kommunala bygg- och infrastrukturprojekt
    • Trafik och gator
      • Cykling och cykelvägar
      • Enskilda vägar
      • Grävtillstånd
      • Dagvattenbrunnar
      • Regler för skymmande växtlighet
      • Trafikanordningsplan
      • Hastighetsgränser
      • Buss och Tåg (Skånetrafiken)
      • Tågvägledning
    • Renhållning och snöröjning
      • Gatusopning
      • Snöröjning
      • NSR:s webbplats
    • Parkering
      • Cykelparkering
      • Parkeringszoner och avgifter
      • Parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättning
      • Parkeringsböter
      • Laddplatser för bil
    • Våra allmänna platser
      • Lekplatser
      • Parker
      • Offentliga toaletter
      • Inomhus- och utomhusbad, stränder och Rönneå
    • Samhällsutveckling och planering
      • Bredband och Wi-Fi
      • Kommunens planarbete
      • Ängelholms 3D-stadsmodell
    • Felanmälan
    • Ängelholmspaketet
  • Kommun och politik
    • Politik och demokrati
      • Kommunfullmäktige
      • Kommunfullmäktiges beredningar
      • Kommunstyrelsen och arbetsutskott
      • Nämnder och arbetsutskott
      • Kontakta dina politiker
      • Kommunägda bolag
      • Kommunrevisionen
      • Styrgrupper och rådgivande grupper
    • Kommunens organisation
      • Kommunens verksamheter
      • Agila Ängelholm
    • Så här styrs Ängelholms kommun
      • Hur styrs kommunen?
      • Kommunens planarbete
      • Styrdokument
    • Möten och allmänna handlingar
      • Diarium
      • Kommunarkivet
      • Sammanträdesdatum, protokoll och ärendelistor
      • Taxa vid utlämning av allmänna handlingar
      • WebbTV-sändningar på Kommunfullmäktige
    • Kommunfakta
      • Ängelholms ambassadörer
      • Befolkning och statistik
      • Ängelholms historia
      • Sociala medier
      • Pressrum
      • Valresultat och mandatfördelning
      • SCB Kommunfakta
      • Områdesbeskrivning
      • Grafisk profil och varumärkespolicy
    • Resultat och kvalitet
      • Mål, ekonomi och budget
      • Kommunens kvalitet i korthet
      • Hållbar utveckling
      • Kvalitetsdeklarationer
      • SCB Medborgarundersökningen
      • Samarbeten
      • Jämförelser, nyckeltal och Öppna data
    • Din möjlighet att påverka
      • Felanmälan
      • Lämna en synpunkt
      • Ängelholmsförslaget
      • Kontakta dina politiker
      • Lämna beröm eller klagomål
      • Medborgardialog
      • Överklaga ett beslut
    • Anslagstavla
      • Arkiverade anslag
    • Säkerhet, trygghet och kris
      • Brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete
      • Farlig verksamhet
      • Förtroendevaldas säkerhet
      • Krisberedskap
      • Olycksförebyggande arbete
    • Vision 2035
  • Företagare
    • Företagande i Ängelholms kommun
    • Företags- och evenemangslotsen
    • Bygga nytt, ändra och riva
      • Anmälningspliktiga arbeten
      • Ansökan och handlingar
      • Bygglov A-Ö
      • Bygglovsprocessen
      • Ej anmälningspliktiga arbeten
      • Kulturhistorisk miljö
      • Marklov, rivningslov och förhandsbesked
      • Staket, plank, mur och häck
      • Strandskydd
      • Tekniska krav, kontroller och besked
      • Tillsyn
      • Solkarta
    • Tillstånd, regler och tillsyn
      • Serveringstillstånd för alkohol
      • Hälsoskydd
      • Livsmedel
      • Miljöskydd
      • Lantbruk
      • Receptfria läkemedel, tobak och e-cigaretter
      • Streetfood
      • Torghandel
    • Upphandling, inköp och leverantörsfaktura
      • Hitta avtal
      • Upphandling
      • Inköpspolicy
      • Elektroniska inköp
      • E-faktura leverantör
    • Mark och lokaler
    • Energi- och klimatrådgivning
    • Nyttjande av offentlig plats
      • Tillstånd och taxor för nyttjande av offentlig plats
      • Gatupratare
      • Uteservering
      • Torghandel
      • Streetfood
  • Fördjupning
    • Fakta, statistik och kartor
      • Kartor och GIS
    • Projekt och samarbeten
      • Forskningsprojekt
      • Projekt inom näringsliv och arbete
      • Projekt inom samhälle
    • Så arbetar vi med
      • Frånvaroanmälan till förskola och skola samt Kulturskola
      • Klimatanpassning
      • Livsmedelsinspektion
      • Lokaler
      • Personuppgiftshantering
      • Rening av spillvatten

Kontakta oss

0431-870 00
info@engelholm.se
Chatta med oss
Fler kontaktuppg.
212000-0977

Kundtjänst öppettider

Måndag-fredag

Telefontid

10-12

8-16

Mån-tor:

7:30-17

Fredag:

8-16

Hjälpmedel

Lyssna
Lättläst
Translate

Information

Hantering av personuppgifter
Om webbplatsen
Pressrum

Tjänster

Anslagstavla
Frågor och svar
Min sida
E-tjänster
Felanmälan

Följ oss

Facebook
Instagram
LinkedIn
Twitter
Youtube