Taxor och avgifter inom äldreomsorgen
Digitala tjänster för denna sida
Inom vård och omsorg gäller lagen om maxtaxa. Ingen ska behöva betala mer än högkostnadsskyddet. Den som har liten pension får betala mindre.
Detta är ett lagstadgat högkostnadsskydd som kallas maxtaxa. Avgiften baseras på antalet insatstimmar samt utifrån den enskildes avgiftsutrymme (aktuella inkomster efter avdrag av förbehållsbelopp). Mat och hyra ingår inte i maxtaxan utan tillkommer.
Enligt beslut av Ängelholms kommunfullmäktige gäller följande avgiftsregler i Ängelholms kommun. Högsta avgiften för hemtjänst, hjälpmedelsabonnemang, omvårdnad, trygghetslarm, hemsjukvård och matdistributionsavgift är fastställt till 2 575 kronor/månad från den 1 januari 2024. LSS-insatser är kostnadsfria för den enskilde.
Vad kostar det?
Från och med 1 mars 2024 gäller följande:
- Hemtjänst - 395 kr/insatstimme
- Trygghetslarm - 300 kr/månad.
- Hemsjukvård - 250 kr/månad
- Hjälpmedelsabonnemang 66 kr/månad
Korttidsvård
- Omvårdnad - 85 kr/dygn
- Kost - 120 kr/dygn
- Hyra - 87 kr/dygn
Högsta avgiften för hemtjänst, trygghetslarm, hemsjukvård, hjälpmedelsabonnemang, korttidsvård (omvårdnad) och matdistributionsavgift har fastställts till 2 575 kronor/månad. Avgift för kost och boende ingår inte i maxtaxan.
Avgifter för måltider
Helkostabonnemang kostar 3 830 kr/månad (avdrag vid frånvaro är 127 kr per hel dag). Hemsänd kost kostar 81 kronor per portion var av 6 kr är en distributionsavgift. Vid avgiftsfri avlastning på korttidsenhet får du betala 120 kr/dygn för kost och 85 kr/dygn för omsorg.
Rönnero (dagverksamhet)
Middag - 75 kr
Kaffe - 16 kr
Taxi - 32 kr/enkel resa
Avbokning
Vid avbokningar av enstaka besök eller om du önskar avsluta din hemtjänst ska detta göras med 14 dagars framförhållning för att kostnadsavdrag ska kunna göras, för matdistribution gäller 3 dagars framförhållning. Uppsägning av matabonnemang görs med 14 dagars framförhållning.
Beräkning av avgiftsutrymme
Avgiftsutrymme är det som blir kvar när inkomsterna har minskats med förbehållsbeloppet. Avgiften kan aldrig bli högre än avgiftsutrymmet. Blir avgiftsutrymmet ett minusbelopp uttages ingen avgift. Den som får minus kan vara berättigad till försörjningsstöd från kommunen eller äldreförsörjningsstöd från försäkringskassan.
Aktuella inkomster
Vid beräkning av den enskildes avgiftsutrymme läggs samtliga inkomster ihop. Till inkomst räknas aktuell inkomst av tjänst, pension, livränta, kapitalinkomst, bostadsbidrag och bostadstillägg. Beräkning av reavinst och förlust görs inte. Förmögenheten påverkar inte avgiftens storlek. Om inte bostadsbidrag är sökt rekommenderar vi er att göra detta.
Makars inkomster läggs samman och fördelas med hälften på vardera parten. Sammanboendes inkomster räknas var för sig. I samband med att en av makarna flyttar till särskilt boende permanent räknas båda makarna som ensamstående gällande förbehållsbeloppet.
Förbehållsbelopp
Förbehållsbelopp är den summa varje person skall ha kvar av egen inkomst innan kommunen har rätt att ta ut avgift för trygghetslarm, hemtjänst, omvårdnad och hemsjukvård.
Förbehållsbeloppet består av:
- Schablonbelopp
- Individuella tillägg
- Hyra/boendekostnad
Schablonbelopp
Schablonbeloppet från 2024-01-01 är fastställt till 7 062 kronor/månad för ensamstående och 5 279 kronor/person och månad för makar.
Schablonbeloppet ska räcka till normala levnadsomkostnader (livsmedel, kläder, skor, fritid, hygien, förbrukningsvaror, dagstidning, telefon, TV-avgift, möbler, husgeråd, hemförsäkring, hushållsel, resor, läkemedel, tandvård, öppen hälso- och sjukvård).
Individuella tillägg
I vissa fall kan man få ett individuellt tillägg och därmed ett högre förbehållsbelopp. Detta kan ske om man har fördyrade levnadsomkostnader såsom god man, helkostabonnemang och matdistribution.
- Helkostabonnemang - 500 kr/månad
- Matdistribution - 956 kr/månad
- Merkostnad för kost i kostvård - 11 kr/dygn
För att du ska få ett tillägg måste kostnaderna vara varaktiga och uppgå till minst 200 kr/månad. Flera mindre belopp får inte läggas samman. Uppgifter om de fördyrade levnadsomkostnaderna måste du själv ange på blanketten ”Inkomstförfrågan”.
Hyra och boendekostnad
I förbehållsbeloppet ingår också den faktiska boendekostnaden. Som bostadskostnad räknas: hyra, ränteutgifter avseende lån i fastighet och driftskostnader.
Inkomstförfrågan
I samband med att du blir beviljad trygghetslarm, hemtjänst, vårdboende eller annan insats ska du fylla i e-tjänsten Inkomstförfrågan, där uppgifter om inkomster och utgifter ska fyllas i. Uppgifterna behöver vi för att vi ska kunna debitera rätt avgift.
En gång om året frågar vi efter dina inkomster och boendekostnader för att kunna anpassa dina avgifter efter dessa.
Avgiftsbeslut
När uträkningen är klar får du hemsänt ett avgiftsbeslut. För förklaring av beslutet kan du vända dig till Ängelholms kommuns Kundtjänst, tel. 0431-87000. Meddela alltid förändringar av inkomster och boendekostnader. Avgiftsbeslutet kan överklagas till förvaltningsdomstol om man inte är nöjd. Debitering görs i efterskott och förfallodagen är den sista i varje månad.
Avgiftsreducering
Den som flyttar från ordinärt till särskilt boende kan ansöka om jämkning för dubbla hyror. Maximal jämkningstid är tre månader för hyresrätt (uppsägningstiden) och sex månader för bostadsrätt eller villa. Den sökandes förmögenhet får uppgå till högst två prisbasbelopp.
Vanliga frågor om räkningar från hemtjänsten
Varför ser fakturan annorlunda ut?
Som ett led i vårt förbättringsarbete vill vi förtydliga vårt fakturaunderlag. Fakturaunderlaget grundar sig på det antal timmar som du har fått hjälp från hemtjänsten d.v.s. den faktiska tiden som besöken har tagit. Detta registrerar medarbetaren via mobiltelefonen.
Vad betalar jag för?
Du betalar för den tid som hemtjänsten hjälper dig. Medarbetaren registrerar när de kommer till dig och när de går via sin mobiltelefon.
Vad har jag betalat för tidigare då?
Då vi tidigare inte haft möjlighet att registrera tiden du har fått hjälp, har din räkning baserats på den planerade tiden för besöket.
Påverkas avgiften som jag betalar varje månad?
Du kommer att betala för den tid som personalen är hemma hos dig. Personalen registerar besöket hos dig via sin mobiltelefon, när de kommer och när de går, vilket blir underlaget för din räkning från Ängelholms kommun. Maxtaxan, den högsta avgift som du betalar, kvarstår precis som idag.
Varför finns inte frånvaron utskriven på fakturan längre?
Du betalar för den faktiska tiden som hemtjänstbesöket tog därför görs inget frånvaroavdrag.
Betalar jag för mina hemtjänstinsatser på natten?
Du betalar för din hjälp från hemtjänsten oavsett när på dygnet de utförs.
Vad händer om jag vill avboka min hemtjänst?
Självklart kan du avboka din hemtjänst. För att få kostnadsavdrag måste du avboka mins 14 dagar innan. Om du avbokar med kortare varsel än så, får du betala för besökets planerade tid.
Vad händer om jag vill avsluta min hemtjänst?
Hemtjänsten kan avslutas med 14 dagars varsel.
Jag har privat utförare av hemtjänst, hur påverkas jag?
Det är ingen skillnad på om du har kommunal eller privat utförare av hemtjänst.
Vad betyder timmarna som står på fakturan?
De timmar som anges på din faktura är de timmar medarbetarna har registrerat att de har varit dig behjälplig d.v.s. den tid som besöken/besöket tog.
Timmarna som är angiven på fakturan stämmer inte?
Timmarna på fakturan hämtas från insatsregistreringen som har gjorts i mobiltelefonen. Tänk på att du får betala för den planerade tiden i det fall du inte har avböjt ett besök med 14 dagars varsel.
Varför anges olika timtaxa på fakturaunderlaget för mig och min sambo?
Timtaxan kan bli olika beroende på att den tid som har registrerats på er vardera divideras med maxtaxan.
Jag har tackat nej till insatser, varför ska jag betala?
I det fall avbokning inte har gjort med 14 dagars framförhållning får du betala för den tid som besöket planerade att ta.
Vad är mer angivit på fakturan?
I det fall du har insatser från hemsjukvården, trygghetslarm, kost, avlastning eller korttid, så är även detta specificerat på fakturan.
Om jag har frågor?
Vid frågor kan du ringa kundtjänst på 0431-870 00 eller till äldrelotsen på 0431-46 80 80 som kan hjälpa dig vidare.
Jämkning av dubbla boendekostnader vid inflyttning till särskilt boende
De vårdtagare som flyttar från ordinärt boende till särskilt boende har möjlighet att ansöka om jämkning för dubbla boendekostnader. Ansökan kan även omfatta hyreskostnad vid vistelse på korttidsplats i avvaktan på beviljad särskild boendeplats. Jämkning för dubbel boendekostnad i hyresrätt max 3 månader och i bostadsrätt/fastighet max 6 månader.
Den sökandes förmögenhet får uppgå till max två prisbasbelopp.
Den ordinarie bostaden ska vara uppsagd eller lagd till försäljning.
Ansökan om jämkning skall ha inkommit till kommunen senast en månad från första inflyttningsdatum till särskilt boende.
I de fall bostaden hyrs ut eller avyttras innan jämkningsbeslutets utgång ska avgiftshandläggaren meddelas om detta.
Kost och omvårdnad debiteras enligt gällande avgiftsregler under jämkningsperioden.
Kontakta kundtjänst för ansökan.
Sidinformation
- Publicerad:
- 2024-03-22
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Med din feedback gör vi webbplatsen och informationen bättre.