Gå till innehåll

Lyssna

Translate

Ängelholms startsida

E-tjänster


Min sida


Kontakt


Sök


Stäng


Meny


Stäng

Cookies används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt. Genom att stanna kvar på webbplatsen godkänner du att den använder cookies.

Läs mer om cookies

För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.

  • Utbildning och barnomsorg
  • Arbete
  • Omsorg och hjälp
  • Bygga, bo och miljö
  • Uppleva och göra
  • Trafik och stadsplanering
  • Kommun och politik
  • Företagare
  • Omsorg och hjälp
  • Socialt och ekonomiskt stöd
  • Ekonomiskt bistånd

Digitala tjänster för denna sida

Provberäkning försörjningsstöd - Socialstyrelsens webbplats

Ansök om försörjningsstöd

Ekonomiskt bistånd

Du som inte kan försörja dig själv eller din familj och som har uttömt andra alternativ kan ansöka om ekonomiskt bistånd. Detta kallas ofta försörjningsstöd eller socialbidrag. Du som bor i Ängelholms kommun har rätt att ansöka om ekonomiskt bistånd här.

Samarbete socialtjänst och arbetsmarknadsenheten

Från den 1 januari 2021 är ekonomiskt bistånd samorganiserat inom socialtjänsten och Arbetsmarknadsenheten. Samarbetet ska stärka de gemensamma insatserna för att på bästa sätt kunna hjälpa den enskilde individen till självförsörjning och att skapa möjlighet att leva ett självständigt liv genom arbete eller annan försörjning.

Samorganisationen skapar förutsättningar för ett än mer agilt arbetssätt och en helhet för den enskilde individen i linje med arbetsmodellen en-väg-in. Med samlad kompetens kan man snabbt få igång parallella och koordinerade insatser med individen i centrum.

Ekonomiskt bistånd är en del av flera insatser

Alla kan under kortare eller längre perioder hamna i ekonomiska svårigheter och du kan behöva hjälp och stöd med din försörjning och situation. Ekonomiskt bistånd är ett tillfälligt stöd när alla andra alternativ är uttömda och är en av flera insatser med mål om ett självständigt liv genom arbete eller annan försörjning. Vilken hjälp du kan få beror på din och din familjs ekonomi och situation. Om du är gift eller sambo ska ni göra en gemensam ansökan.

Under tiden fram till att du blir självförsörjande uppbärs ekonomiskt bistånd utifrån de krav som lagstiftningen ställer. Vi arbetar för att så långt det är möjligt hitta en individuell lösning i samverkan med myndigheter och organisationer i samhället, t ex Stöd- och behandlingsenheten inom socialtjänsten, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, sjukvården, Kriminalvården, Resurscenter, Kvinnojouren och Komvux.

Förutsättningar för ekonomiskt bistånd

Ekonomiskt bistånd är ett komplement till den egna inkomsten och andra ekonomiska förmåner. I första hand har du ett eget ansvar att tillgodose dina behov genom egna inkomster och genom samhällets övriga bidragssystem exempelvis genom sjukpenning, pension, bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag.

Tillgångar i form av sparpengar, aktier eller annat och kapitalvaror, t ex bil, båt och sommarstuga måste först användas eller säljas innan du har rätt till ekonomiskt bistånd.


Föräldrar anses enligt lag vara försörjningsskyldiga för sina barn fram till dess att de har fyllt 18 år eller har avslutat sina gymnasiestudier dock längst till dess att barnet har fyllt 21 år.


Vid ansökan om ekonomiskt bistånd ska du kunna legitimera dig. Observera att inlämnad ansökan inte kan återkallas. Vem som har rätt till ekonomiskt bistånd regleras i Socialtjänstlagen och genom de riktlinjer som fastställts av Ängelholms kommun. 


Om du har några frågor kan du alltid kontakta Kundtjänst.


Kontakta Kundtjänst här.

  

Ekonomiskt bistånd ska garantera en skälig levnadsnivå, det innebär det ska täcka kostnader för vad en låginkomsttagare normalt har råd med.


Grunden i det ekonomiska biståndet ska täcka kostnader för:

  • Livsmedel
  • Kläder och skor
  • Lek och fritid
  • Hälsa och hygien
  • Förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och tv-licens

Utöver det kan du ansöka om ytterligare ekonomiskt bistånd till:

  • Hyreskostnad (särskild bedömning görs när det gäller hemmavarande ungdomar)
  • Hushållsel
  • Hemförsäkring
  • Fackföreningsavgift
  • Arbetsresor (om du har ett arbete, sysselsättning eller praktik)
  • Läkarvård och medicinkostnader (som omfattas av högkostnadsskyddet)
  • Barnomsorgsavgift

Du kan också ansöka om ekonomiskt bistånd till livsföring i övrigt, vilket är kostnader som inte uppkommer så ofta. Kostnaderna måste vara rimliga och nödvändiga som exempelvis:

  • Synundersökning och glasögon
  • Tandvård
  • Hemutrustning
  • Flyttkostnader
  • Begravningskostnader

För att kunna ansöka om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader krävs att den avlidne är folkbokförd i kommunen samt att en bouppteckning är gjord. Kommunen kan i vissa fall vara behjälplig med att göra en dödsboanmälan vilket ersätter en bouppteckning.

Räkningar som avser dödsboet ska ej betalas förrän en dödsboanmälan är färdigställd. Likaså ska eventuella autogiron stoppas. Den avlidnes tillgångar ska i första hand användas till begravningskostnaderna.

Ekonomiskt bistånd till begravningskostnaderna kan ansökas hos Kundtjänst och kan beviljas med upp till ett halvt basbelopp minus tillgångarna som dödsboet har. En ansökan om bistånd kan dock inte göras förrän dödsboanmälan är färdigställd.

För att vi ska kunna behandla din ansökan om ekonomiskt bistånd är det viktigt att du skickar med de handlingar som står uppräknade nedan och som är aktuella i ditt fall. I de fall som ansökan inte är komplett fördröjs handläggningen på grund av att vi måste begära kompletteringar från dig.

Lön och skatt

  • Preliminär skatteuträkning, specifikation till inkomstdeklaration och kontoutdrag gällande slutlig skatt eller intyg från skattemyndigheten om ni inte deklarerat.
  • Avier på samtliga inkomstuppgifter tre månader tillbaka som exempelvis:

- Lön

- Utbetalningar från t.ex. Försäkringskassan, a-kassan, Alfa-kassan, CSN etc

- Pension/sjukbidrag/barnpension

- Vårdbidrag

- AMF-försäkring etc.

- Övriga avier

 

Bankuppgifter

  • Kontoutdrag från samtliga bankkonto tre månader tillbaka

Hyresuppgifter

  • Hyreskontrakt/låneavier för boendet
  • Hyresavi
  • Kvitton på betald hyra tre månader tillbaka/specifikationer på betalda boendekostnader

Information om övriga bidrag

  • Beslut om bostadsbidrag
  • Beslut om a-kassa/alfa-kassa
  • Senaste beräkningen från förra hemkommunen om ni uppburit ekonomiskt bistånd under de senaste 3 månaderna

Övriga kostnader

  • Övriga kostnader ska specificeras och styrkas med kvitton eller liknande, kan vara exempelvis:
    - Fackavgift
    - Läkarvård, mediciner
    - Arbetsresor
    - Avi på elräkning
    - Övrig kostnader
  • Kvitton på betald barnomsorgsavgift 3 månader tillbaka
  • Värderingsintyg vid bilinnehav

Jobb och studier

  • Jobbsökarlista
  • Beslut om studiemedel, studiebidrag eller liknande från CSN
  • Intyg om ni har eller har haft företag nyligen. Momsdeklarationer, skattedeklaration etc.

Om du vill ställa frågor gällande ekonomiskt bistånd eller få information om hur du ska göra för att ansöka om ekonomiskt bistånd vänder du dig i första hand till Kundtjänst. Du når Kundtjänst via telefonnummer 0431-870 00.

Den som tar emot samtalet ställer en del frågor angående vad som är orsaken till ditt behov av ekonomiskt bistånd, din nuvarande ekonomiska situation, boende och vad du själv har gjort för att lösa din situation.


Du gör din ansökan via e-tjänst. När du skickat in ansökan kommer du att bli kallad till besök hos en socialsekreterare.


Tänk på att vara ute i god tid när du behöver ansöka om ekonomiskt bistånd eftersom handläggningstiden är 2-3 veckor från det att du lämnat in din ansökan.

Är du arbetslös måste du stå till arbetsmarknadens förfogande. Det betyder att du måste vara anmäld hos Arbetsförmedlingen, ha oavbruten kontakt med din arbetsförmedlare samt söka arbeten aktivt, ca 20-25 st/månad.

Som arbetssökande ska du söka alla okvalificerade arbeten samt de arbeten som du är kvalificerad för. Detta inom ett pendlingsavstånd på upp till 1 timmes enkel resväg. Du får inte tacka nej till erbjudet arbete eller någon arbetsmarknadsåtgärd via Arbetsförmedlingen. 

Arbetsmarknadsåtgärder kan exempelvis vara beredskapsarbete, praktik, arbetsrehabiliterande åtgärder och svenskundervisning. Handläggaren för ekonomiskt bistånd kan även remittera dig för sysselsättning, vilket kan innebära praktik eller kompetenshöjande verksamhet. Det är viktigt att du dokumenterar alla arbeten som söks.

Om du tackar nej till erbjudna åtgärder och/eller inte bedöms som aktivt arbetssökande kan din biståndsrätt komma att ifrågasättas. Detta betyder att du kan få minskat bistånd eller ett helt avslag på din ansökan om ekonomiskt bistånd.

Om du inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande ska du ha ett läkarintyg som styrker detta, det vill säga du ska vara sjukskriven och ha ett giltigt läkarintyg.

Ekonomiskt bistånd vid föräldraledighet

Om du är föräldraledig ska du ta ut full föräldrapenning via Försäkringskassan, vilket innebär 7 dagar per vecka med full ersättning, det vill säga inte garantidagarna. Om du inte har ett arbete när din föräldraledighet upphör ska du planera din återkomst till arbetsmarknaden. Du ska i god tid innan barnets ettårsdag aktivt söka arbeten samt se till så att barnet får en barnomsorgsplats. 

När du ansöker om ekonomiskt bistånd görs alltid en grundutredning och en individuell prövning. Du måste alltid kunna styrka samtliga av dina inkomster och dina utgifter. Detta gäller även övriga familjemedlemmar.

Dina uppgifter om inkomster och utgifter kontrolleras vilket innebär kontakt med Försäkringskassa, Arbetsförmedling, Bilregistret, Skatteverket och a-kassa. Efter det att du har lämnat in en ansökan för ekonomiskt bistånd tillsammans med begärda handlingar kommer du att få en besökstid till din handläggare.

Observera att inlämnad ansökan inte kan återkallas.

Om ansökan inte är komplett kommer handläggningen av din ansökan att fördröjas. Handläggningstiden är 2-3 veckor. Efter det att ansökan är komplett och du har varit hos din handläggare på besök behandlas ditt ärende. 

Lämnar du oriktiga uppgifter kan du polisanmälas och åtalas för bedrägeri. Oriktiga uppgifter kan även försvåra och omöjliggöra en utredning vilket kan leda till att din ansökan avslås.

Du har alltid rätt att ta del av utredningen.

Om du är missnöjd med beslutet

När din ansökan har behandlats kommer du att få ett skriftligt beslut. Vid ett avslagsbeslut får du även en besvärshandling, vilket är en skriftlig information om hur man överklagar till Förvaltningsrätten. Du kan överklaga beslutet skriftligt inom 3 veckor från det datum du fick beslutet.

Överklagan lämnas in på det kontor där beslutet fattades eller till kundtjänst. I överklagan ska du uppge vilket beslut du är missnöjd med, varför du är missnöjd och hur du vill att det skall ändras. Din socialsekreterare kan hjälpa dig om du har svårigheter att själv göra din överklagan.

Om du har ansökt om ekonomiskt bistånd utöver skälig levnadsnivå är dina möjligheter att överklaga begränsade. Domstolen kan endast pröva om beslutet är lagligt.

Sekretess och tystnadsplikt

All personal inom ekonomiskt bistånd har tystnadsplikt och dina uppgifter är sekretessbelagda. Även uppgift om att du är registrerad för ekonomiskt bistånd är sekretessbelagd. Uppgifter om dig får inte lämnas ut till obehöriga utan ditt samtycke. I vissa fall kan dock annan lagstiftning häva sekretesslagstiftningen.

 

Relaterade länkar

Budgetnorm

Konsumentverketlänk till annan webbplats

Försäkringskassanlänk till annan webbplats

Arbetsförmedlingenlänk till annan webbplats

Skatteverketlänk till annan webbplats

Kronofogdenlänk till annan webbplats

Socialstyrelsenlänk till annan webbplats 

Text

Publicerad 2020-12-21

Skriv ut
Dela

Frågor och svar

Ställ din fråga till kundtjänst

Andra sidor under ämnet Socialt och ekonomiskt stöd

  • Boende och rådgivning avseende boende
  • Budget och skuldrådgivning
  • Anmäla dödsbo
  • Stiftelser och fonder
  • Nattjour

Prenumerera på sidan

Fyll i din e-post adress nedan för att få e-post när sidan uppdateras. Du kan också välja att avregistrera dig.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.



Ge oss din e-postadress om du vill ha återkoppling på din feedback.


Ge oss din e-postadress om du vill ha återkoppling på din feedback.

E-tjänster

  • Ängelholms kommun
  • Jobb Ängelholm
  • Järnvägens museum
  • Ängelholms gymnasieskola
  • Utbildning och barnomsorg
    • Förskola
      • Allmän förskola
      • Anmäla frånvaro och barnschema
      • Ansök eller säg upp förskoleplats
      • Avgifter och regler för förskolan
      • Fristående förskola
      • Hitta förskola
      • Hur vi arbetar inom förskolan
      • Pedagogisk omsorg
      • Öppna förskolor
    • Grundskola, grundsärskola och fritidshem
      • Hitta grundskola
      • Förskoleklass
      • Fritidshem
      • Fristående fritidshem
      • Val och byte av skola
      • Modersmålsundervisning
      • Särskola
      • E-tjänst Skolstart
    • Gymnasieskola och gymnasiesärskola
      • Skolstart
      • Ängelholms gymnasieskola
      • Ansökan
      • Beställning av betygskopior
      • Karta med gymnasieskolorna i Ängelholm
      • Om du slutar eller inte går gymnasiet
      • Särskola
      • E-tjänst Skolstart
    • Vuxenutbildning
      • Studie- och yrkesvägledning
      • Gymnasiala kurser och yrkesutbildningar
      • SFI
      • Bli undersköterska
      • Gå säljutbildning
      • Grundläggande svenska
      • Komvux som särskild utbildning
      • Kontakta oss
      • Betygsbeställning
    • Att vara elev i Ängelholm
      • Frånvaro och ledighet
      • Läsårstider
      • Busskort, skolskjuts och inackordering
      • Beställning av betyg
      • Val och byte av skola
      • Skolmat och specialkost
      • Särskola
      • Modersmålsundervisning
      • E-tjänst Skolstart
      • Kollektiv olycksfallsförsäkring
      • Lärplattform Fronter
      • Barn- och utbildningslots
    • För dig som är ny i Sverige
    • Kunskapsstaden Ängelholm
      • AFter school
      • Aktivitet förebygger
      • Digitala verktyg och resurser
      • Doktorander i Lärande DIL
      • Föräldrasamverkan
      • Kvalitet och utveckling
      • Mångfald, likabehandling- och toleransarbete
      • Projekt och satsningar
    • Elevhälsa
      • Basprogram för skolsköterska
    • Kulturskolan
  • Arbete
    • Lediga jobb
    • Volontärsarbete
      • Att vara seniorvolontär
    • Feriejobb för unga
    • Stöd till dig utan arbete
    • Jobbwebben
    • Kommunens aktivitetsansvar
  • Omsorg och hjälp
    • Coronavirussjukdomen covid-19
      • Allmän information om covid-19
      • Hur kan jag minska smittspridningen?
      • Vad ska jag göra om jag känner mig sjuk?
      • Äldre och funktionsstöd
      • Utbildning och barnomsorg
      • Företagare
      • Tillfälliga jobb och extraarbete
      • Inställda aktiviteter
      • Öppettider, kultur och fritid
      • Behöver du hjälp med att handla?
      • Känner du oro?
    • Äldre
      • Boende för äldre
      • Restaurangmeny
      • Volontärverksamhet
      • God man och förvaltarskap inom äldreomsorgen
      • Resor
      • Aktiviteter och hälsofrämjande insatser
      • Taxor och avgifter inom äldreomsorgen
      • Anhörigstöd
      • Hjälp och stöd i hemmet
      • Kvalité och resultat
      • Tillfällig vistelse
      • Jobba med omsorg
    • Funktionsstöd
      • Personkretsar, insatser, ansökningsförfarande mm.
      • Bostad med särskild service
      • Avlösarservice i hemmet
      • Psykisk funktionsnedsättning
      • Personlig assistans
      • Daglig verksamhet
      • Korttidsvistelse för barn och ungdomar
      • Korttidstillsyn för skolungdom
      • Fritid och aktiviteter
      • Ledsagarservice
      • Kontaktperson
      • Taxor och avgifter inom funktionsstödet
    • Hjälpmedel
    • Hälso- och sjukvård
    • Råd och stöd vid minnessvårigheter
    • Familj, vuxen, barn och unga
      • Familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer
      • Familjerådgivning
      • Familjerätt
      • Fältgruppen
      • Medling vid ungdomsbrott
      • Missbruk och beroende
      • Oro för barn och unga
      • Stöd till barn, föräldrar och familjer
      • Våld i nära relationer
    • Socialt och ekonomiskt stöd
      • Ekonomiskt bistånd
      • Boende och rådgivning avseende boende
      • Budget och skuldrådgivning
      • Anmäla dödsbo
      • Stiftelser och fonder
      • Nattjour
    • God man och förvaltare
    • Stora händelser i livet
      • Borgerlig vigsel
      • Fader- och föräldraskapsbekräftelse
      • Dödsboanmälan
    • Konsumentrådgivning
    • Tågvägledning
  • Bygga, bo och miljö
    • Allt för dig som bor här
      • Avfall och återvinning
      • Vatten och avlopp
      • Solkarta
      • Djur
      • Bostad och hälsa
      • Bostadsanpassning
      • Kundfaktura för dig som bor i Ängelholm
      • Energi- och klimatrådgivning
    • Bygga nytt, ändra eller riva
      • Anmälningspliktiga arbeten
      • Ansökan, handlingar och avgifter
      • Behöver du bygglov? A-Ö
      • Bygglovsprocessen
      • Ej bygglovs- eller anmälningspliktiga arbeten
      • Kart- och mättjänster
      • Kulturhistorisk miljö
      • Marklov, rivningslov, tidsbegränsade lov och förhandsbesked
      • Solkarta
      • Staket, plank, mur och häck
      • Strandskydd
      • Tekniska krav, kontroller och besked
      • Tillsyn
    • Bostäder och mark
      • Fastighetsägare för hyresrätter
      • Lediga tomter
      • Lägenhets- och adressregister
      • Fastighetsägarens ansvar
      • Radon i Ängelholm
    • Kommunens planarbete
      • Karta med detaljplaner
      • Pågående detaljplaner
      • Lagakraftvunna detaljplaner
      • Om detaljplaner
      • Så upprättas en detaljplan
      • Så läser du en detaljplan
      • Översiktsplan 2035
      • Planprogram
    • Vår miljö och natur
      • Allemansrätten
      • Biotopskydd
      • Bekämpning av invasiva arter
      • Natura 2000-områden
      • Naturreservat
      • Naturvårdsprogram
      • Strandskydd
      • Ängelholms kommuns miljöpris
      • Ängelholms miljöplan 2014-2021
    • Livsmedel
      • Klagomål på livsmedel
      • Livsmedelskontroll
      • Matförgiftning
  • Uppleva och göra
    • Bibliotek
      • Bibliotekens webbplats med katalog och öppettider
      • Bokbussen
      • Kalender - det händer på biblioteken
      • Mina sidor (omlån, lånetider och reservationer)
      • Stadsbibliotekets ombyggnad
    • Turistcenter
    • Kultur
      • Platser för kultur
      • Offentlig konst
      • Kulturskolan
      • Kulturveckan 2020
    • Idrott, motion och friluftsliv
      • Idrottsanläggningar
      • Leder och motionsslingor
      • Inomhus- och utomhusbad, stränder och Rönneå
      • Ängelholms skateboardpark
      • Ängelholms discgolfbana
      • Utegym
      • Längdskidor
      • UEFA F17-EM 2020
    • Ung i Ängelholm
      • Mötesplatser för ungdomar
      • Ungdomsfullmäktige
      • Ungdomsgruppen och ungdomssamordnaren
      • Människan bakom uniformen
      • Fältgruppen
      • Ung med funktionsnedsättning
      • Chatta med fältgruppen
    • Bidrag, stipendier, sponsring och priser
      • Priser och stipendier
      • Evenemangsbidrag
      • Sponsring till elitidrott
      • Föreningsbidrag
    • Starta och driva föreningar
      • Att starta en förening
      • Anordna lotteri
      • Alla studieförbund i Ängelholms kommun
      • Föreningsbidrag
      • Alla föreningar i Ängelholms kommun
    • Boka lokal eller anläggning
    • Järnvägens Museum
    • Uppleva Rönne å
      • Naturturism Rönne å och Ringsjön – en förstudie
  • Trafik och stadsplanering
    • Kommunala bygg- och infrastrukturprojekt
    • Trafik och gator
      • Cykling och cykelvägar
      • Enskilda vägar
      • Grävtillstånd
      • Dagvattenbrunnar
      • Regler för skymmande växtlighet
      • Trafikanordningsplan
      • Hastighetsgränser
      • Buss och Tåg (Skånetrafiken)
      • Tågvägledning
    • Renhållning och snöröjning
      • Gatusopning
      • Snöröjning
      • NSR:s webbplats
    • Parkering
      • Cykelparkering
      • Parkeringszoner och avgifter
      • Parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättning
      • Parkeringsböter
      • Laddplatser för bil
    • Våra allmänna platser
      • Lekplatser
      • Parker
      • Offentliga toaletter
      • Inomhus- och utomhusbad, stränder och Rönneå
    • Samhällsutveckling och planering
      • Bredband och Wi-Fi
      • Kommunens planarbete
      • Ängelholms 3D-stadsmodell
    • Felanmälan
    • Ängelholmspaketet
  • Kommun och politik
    • Politik och demokrati
      • Kommunfullmäktige
      • Kommunfullmäktiges beredningar
      • Kommunstyrelsen och arbetsutskott
      • Nämnder och arbetsutskott
      • Kontakta dina politiker
      • Kommunägda bolag
      • Kommunrevisionen
      • Styrgrupper och rådgivande grupper
    • Kommunens organisation
      • Kommunens verksamheter
      • Agila Ängelholm
    • Så här styrs Ängelholms kommun
      • Hur styrs kommunen?
      • Kommunens planarbete
      • Styrdokument
    • Möten och allmänna handlingar
      • Diarium
      • Kommunarkivet
      • Sammanträdesdatum, protokoll och ärendelistor
      • Taxa vid utlämning av allmänna handlingar
      • WebbTV-sändningar på Kommunfullmäktige
    • Kommunfakta
      • Ängelholms ambassadörer
      • Befolkning och statistik
      • Ängelholms historia
      • Sociala medier
      • Pressrum
      • Valresultat och mandatfördelning
      • SCB Kommunfakta
      • Områdesbeskrivning
      • Grafisk profil och varumärkespolicy
    • Resultat och kvalitet
      • Mål, ekonomi och budget
      • Kommunens kvalitet i korthet
      • Hållbar utveckling
      • Kvalitetsdeklarationer
      • SCB Medborgarundersökningen
      • Samarbeten
      • Jämförelser, nyckeltal och Öppna data
    • Din möjlighet att påverka
      • Felanmälan
      • Lämna en synpunkt
      • Ängelholmsförslaget
      • Kontakta dina politiker
      • Lämna beröm eller klagomål
      • Medborgardialog
      • Överklaga ett beslut
    • Anslagstavla
      • Arkiverade anslag
    • Säkerhet, trygghet och kris
      • Brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete
      • Farlig verksamhet
      • Förtroendevaldas säkerhet
      • Krisberedskap
      • Olycksförebyggande arbete
    • Vision 2035
  • Företagare
    • Företagande i Ängelholms kommun
    • Företags- och evenemangslotsen
    • Bygga nytt, ändra och riva
      • Anmälningspliktiga arbeten
      • Ansökan och handlingar
      • Bygglov A-Ö
      • Bygglovsprocessen
      • Ej anmälningspliktiga arbeten
      • Kulturhistorisk miljö
      • Marklov, rivningslov och förhandsbesked
      • Staket, plank, mur och häck
      • Strandskydd
      • Tekniska krav, kontroller och besked
      • Tillsyn
      • Solkarta
    • Tillstånd, regler och tillsyn
      • Serveringstillstånd för alkohol
      • Hälsoskydd
      • Livsmedel
      • Miljöskydd
      • Lantbruk
      • Receptfria läkemedel, tobak och e-cigaretter
      • Streetfood
      • Torghandel
    • Upphandling, inköp och leverantörsfaktura
      • Hitta avtal
      • Upphandling
      • Inköpspolicy
      • Elektroniska inköp
      • E-faktura leverantör
    • Mark och lokaler
    • Energi- och klimatrådgivning
    • Nyttjande av offentlig plats
      • Tillstånd och taxor för nyttjande av offentlig plats
      • Gatupratare
      • Uteservering
      • Torghandel
      • Streetfood
  • Fördjupning
    • Fakta, statistik och kartor
      • Kartor och GIS
    • Projekt och samarbeten
      • Forskningsprojekt
      • Projekt inom näringsliv och arbete
      • Projekt inom samhälle
    • Så arbetar vi med
      • Frånvaroanmälan till förskola och skola samt Kulturskola
      • Klimatanpassning
      • Livsmedelsinspektion
      • Lokaler
      • Personuppgiftshantering
      • Rening av spillvatten

Kontakta oss

0431-870 00
info@engelholm.se
Chatta med oss
Fler kontaktuppg.
212000-0977

Kundtjänst öppettider

Måndag-fredag

Telefontid

10-12

8-16

Mån-tor:

7:30-17

Fredag:

8-16

Hjälpmedel

Lyssna
Lättläst
Translate

Information

Hantering av personuppgifter
Om webbplatsen
Pressrum

Tjänster

Anslagstavla
Frågor och svar
Min sida
E-tjänster
Felanmälan

Följ oss

Facebook
Instagram
LinkedIn
Twitter
Youtube