Järnvägsgatan i tre etapper: GC-tunnel, bussangöring och ny vägdragning
Projektfakta
Projektledare: Hanna Hanzén
Entreprenör: PEAB Anläggning
I korthet om projektet: Arbetet görs i tre etapper och innefattar en gång- och cykelväg, ny bussangöring samt ett stort arbete med att bygga om Järnvägsgatan. Etapp 1 beräknas vara klart sommaren 2025 om allt går som planerat.
Järnvägsgatan - ett arbete i tre etapper
Ängelholms kommun vill göra Järnvägsgatan till en huvudgata i Stationsområdet. Den ska förlängas och ersätta Industrigatan, vilket binder samman centrum med Stationsområdet på ett naturligt sätt. Detta är inriktningen i de tre detaljplaner som ligger till grund för arbetet. I dagsläget har en av detaljplanerna vunnit laga kraft. Den ligger till grund för arbetet i etapp 1.
Aktuellt, gata stängs av helt för bilar
I augusti 2024 börjar en längre tids avstängning av gatan framför Ängelholms station.
Det kommer att påverka trafiken i Ängelholm fram till nästa sommar. Detta gäller till sommaren 2025. Skyltar finns som visar alternativa vägar.
Etapp 1: Gång- och cykelväg vid tunneln och nytt busstorg
Vad är det för arbete som ska göras och varför?
- Busstationen flyttas söder om Ängelholms Station för att skapa en smidigare övergång mellan buss och tåg samt förbättra entrén till Ängelholms centrum.
- En ny slingrande gång- och cykelväg byggs ner till den tunneln som går till Järnvägens museum och Kronoskogen. Tunneln beräknas vara klar dec 2024.
- Den dagvattenpumpstation som ligger precis vid tunneln kommer att byggas om.
- Trappor byggs från både bussangöringen/ stationshållet och från Landshövdingevägen ner till tunneln.
- Området kommer att prydas med planteringar med växter och träd för att skapa en trevlig miljö.
- Det kommer att byggas platser med bänkar med mera för att skapa en trevlig miljö att vistas i.
- Det nya bussangöringen hamnar precis söder om stationen där det idag finns en parkeringsplats. Den beräknas vara klar hösten 2025.
Vad händer just nu?
Under arbetets gång kommer gatan som går förbi Ängelholms station stängas för biltrafik från 5 augusti 2024 och fram till sommaren 2025. Gatan stängs för biltrafik mellan Järnvägsbron och Sockerbruksgatan.
Bussar och utryckningsfordon kommer fram. Gående och cyklister kommer också fram. Men biltrafiken kommer inte kunna köra förbi Ängelholms Station utan hänvisas runt området.
Hur påverkas jag som använder vägen och parkeringarna?
- När arbetet startar kommer de två parkeringarna som ligger utmed gatan, söder om stationshuset att stängas av.
- 15 minutersparkering och parkeringsplatser för rörelsehindrade finns på grusparkeringen framför magasinsbyggnaderna vid Bahnhof.
- Under arbetets gång kommer gatan som går förbi Ängelholms station stängas för biltrafik från 5 augusti 2024 och till juni 2025.
- Tunneln under järnvägen kommer att stängas för cykeltrafik under arbetets gång. En tillfällig trappa för gående kommer att anläggas och vara öppen i så stor utsträckning som möjligt.
- Vi arbetar aktivt för att minimera eventuella långvariga avstängningar i tunneln.
- Tunneln beräknas vara klar december 2024.
Film om helheten och flera av de projekt som väntar längs Järnvägsgatan
Etapp 2 Järnvägsgatan flyttar närmre spåren ger plats åt Stadshuset
- Järnvägsgatan rätas ut för att naturligt binda ihop centrum med Stationsområdet och blir huvudgata i området.
- Gatan blir rakare och flyttar närmare spåren, vilket ger plats för byggnader öster om den.
- Gång- och cykelbana planeras på varje sida av gatan med säkra övergångar för fotgängare och cyklister.
- En ny cykelparkering byggs i utkanten av Järnvägsparken.
- Träd kommer att kanta gatan och planteringar samt ytor för regnvattenhantering ska integreras.
- Ett nytt torg skapas förbi stationshuset, mellan tågen och det nya stadshuset, för att möjliggöra av- och påstigning för resenärer samt plats för taxi och ersättningstrafik.
Status
Arbetet är ej påbörjat. Detaljplan "Del av Ängelholm 3:136 m fl" har ännu inte vunnit laga kraft, beslutad i Komunfullmäktige men överklagad till mark- och miljödomstolen.
Etapp 3 Järnvägsgatan rundar kolonilotterna ger plats åt P-hus
- Järnvägsgatan förlängs för att närma sig järnvägsspåren och skapa utrymme för byggnader öster om gatan.
- Intill järnvägsspåren planeras nya mobilitetshus med parkering för boende och pendlare för att minska fordonstrafik på gator och torg. Det fungerar även som bullerskydd mot järnvägen och möjliggör små butiker och affärer.
- Gatan kommer att ha gång- och cykelbana på varje sida. Ett 3 meter brett område mellan körbanan och gång- och cykelvägen ska innehålla träd och dagvattenhantering i form av regnbäddar.
- Järnvägsgatan svänger sedan av vid kolonilotterna och passerar gamla Batterifabriken för att slutligen ansluta till Havsbadsvägen.
Status
Detaljplanen som heter "Del av Pilen 10 m fl, Stationsområdet (Parkeringshus)" är ej beslutad ännu.
Sidinformation
- Publicerad:
- 2024-03-11
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Med din feedback gör vi webbplatsen och informationen bättre.