Gå till innehåll

Vi använder kakor

Cookies används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt. Genom att stanna kvar på webbplatsen godkänner du att den använder cookies.

Läs mer om cookies

Inställningar
Driftinformation 2
Lyssna

Translate

Ängelholms startsida

E-tjänster


Min sida


Kontakt


Sök


Stäng


Meny


Stäng

För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.

  • Utbildning och barnomsorg
  • Arbete
  • Omsorg och hjälp
  • Bygga, bo och miljö
  • Uppleva och göra
  • Trafik och stadsplanering
  • Kommun och politik
  • Företagare
  • Trafik och stadsplanering
  • Kommunala bygg- och infrastrukturprojekt
  • Frågor och svar om Klippanvägens förlängning

Frågor och svar om Klippanvägens förlängning

Ta del av frågor som ställs och svar som ges om Klippanvägens förlängning och Ängelholmspaketet.

Vad är syftet? Kommer byggnader att rivas? Hur mycket mindre bilar blir det i centrum med den nya vägen? Klippanvägens förlängning är en fråga som engagerar många.

Det kan vara knepigt med alla dessa processer.

Vi kan i första hand rekommendera att läsa kring detaljplaneprocessen på kommunens webbsida. Länk till annan webbplats.

Kortfattat kan man säga att detaljplanering är en kommunal angelägenhet och detaljplaner kan bara tas fram av kommunen. Länsstyrelsen har inget mandat att godkänna eller inte godkänna en detaljplan, utan det görs enbart av kommunen. I Ängelholms kommun är det kommunstyrelsen som beslutar om att starta en detaljplan, Samhällsbyggnadsnämnden beslutar om samråd och granskning. Slutligen är det kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige som antar detaljplanen.

Däremot är Länsstyrelsen en viktig remissinstans, precis som flera andra myndigheter. När detaljplaneförslaget är ute på samråd och granskning lämnar Länsstyrelsen synpunkter på förslaget utifrån deras ansvarsområden, vilket bland annat handlar om statliga intressen, risk och säkerhet, riksintressen eller miljöfrågor. Det är vanligt förekommande att Länsstyrelsen har synpunkter på samrådsförslagen, vilket de även hade på detta samrådsförslaget. Det är dock inte samma sak som att de inte godkänner förslaget.

När detaljplanen väl antas kan Länsstyrelsen välja att överpröva detaljplanen, om de anser att man inte tagit hänsyn till deras synpunkter. Men där är vi inte riktigt ännu, utan det kan ske först när detaljplanen antas.

Syftet med detaljplanen för Klippanvägns förlängning är att med en ny väg minska trafiken som idag går genom centrum. Fler bilar ska gå via Klippanvägens förlängning till stationen, de nya bostadsområdena i Havsbaden och ner till stranden. När fler bilar tar den vägen så minskar trafiken inne i centrum och det kan utveckla Ängelholms centrum till en tryggare plats där det blir tryggare att till exempel cykla och promenera vid Stadsparken.

Beräkningar som gjorts visar att trafiken inne i centrala Ängelholm kommer vara hälften av vad den är idag 2037 om Klippanvägens förläning byggs.

När detaljplanen går ut på samråd, den 30 november, kommer alla utredningar tillgängliggöras på sidan med detaljplaner.
Bland annat finns en trafikutredning som redogör hur trafiken förändras om Klippanvägens förlängning genomförs. Den visar en tydlig minskning av trafik i centrum. Utöver trafikutredningen finns bullerutredning, naturvärdesinventering, dagvattenutredning och miljökonsekvensbeskrivning.

Ängelholms kommuns detaljplaner, Klippanvägens förlängning

I planhandlingarna finns det redovisat vilka alternativ som är utredda. Där finns också förklaring på varför dessa inte varit aktuella. Här är en bild på de andra alternativen, men planhandlingarna ger en bättre redovisning.

Bilden visar en karta i svartvitt över centrala Ängelholm där vägar som utretts som alternativ till Klippanvägen ritats ut.

Kartan visar de olika alternativ till Klippanvägens förlängning som utretts. Läs mer om alternativen i planhandlingarna.

Till stadskärnan räknas hela Ängelholms centrum som ligger innanför Rönne å och avgränsas av Bruksgatan i norr. Det vi menar med att stadskärnan ska vara till för människor och inte för bilar är att om trafiken minskar inne i centrala Ängelholm, genom att fler tar Klippanvägens förlängning och inte vägen via tex stadsparken, så kan staden bli en tryggare plats för gångare och cyklister.

Beräkningar visar att år 2037 kommer det att köra 8100 bilar per dygn på vägen.
Samtidigt visar beräkningar att trafiken inne i stadskärnarn minskar med hälften om Klippanvägens förlängning byggs.

Nej, inte i detaljplaneprocessen som är aktuell för Klippanvägens förlängning, eftersom att det inte är en del av uppdraget. Men generellt kan man säga att en tunnellösning är betydligt mer komplext och skulle kosta väldigt mycket pengar.

Läs även 10 frågor och svar om Pyttebrons framtid Länk till annan webbplats.

Detaljplanen föreslår att den rondell (cirkulationsplats) byggs vid korsningen Storgatan/Klippanvägen. En trafikutredning har tagits fram som visar på att detta ger goda förutsättningar för både framkomlighet och trafiksäkerhet.

När vägen passerar Havsbadsvägen kommer den att koppla samman med Järnvägsgatans nya dragning. Järnvägsgatans ombyggnad är en del av ett annat projekt och detaljplan som heter "Ängelholm 3:136 (Parkeringshus)", mer information med det kan du hitta på www.engelholm.se/detaljplaner Länk till annan webbplats.

Enligt detaljplanen behöver inga bostadshus rivas. Den största påverkan kommer från ökade bullernivåer, därför föreslår detaljplanen att bullerskyddande plank ska sättas upp på utvalda ställen för att minska den negativa påverkan.

Inom ramen av planarbetet har alla fastighetsägare som påverkas, och därmed är sakägare, fått information via brev. Om ni inte har fått detta så ska ni återkomma, få då har det blivit något fel i postgången som måste åtgärdas.

Men det som planen föreslår ligger en bra bit fram i tiden. De bullerdämpande åtgärderna som kan krävas är aktuella först när vägen är byggd och trafikeras, då kommer ni att få mer information om hur detta kommer gå till.

Gestaltningen av gatan, hur den kommer att se ut, har inte har hanterats fullt ut i planförslaget. Gestaltning och utseende kommer kommunen arbeta mer med inför nästa granskning av detaljplanen. Alla kommer ha möjlighet att se det förslaget och ge sina synpunkter även där.

På sidan 4 i planbeskrivningen så finns det en ritning på hur vägen skulle kunna se ut. Gällande utfarten mot Havsbadsvägen så kommer den ligga på ungefär samma ställa som Reningsverksvägen idag anknyter, dock något längre norrut.
Planbeskrivningen finns här. Länk till annan webbplats.

Ja, på de fastigheter som ligger precis vid vägen och som gränsar till vägen kommer ljuddämpande åtgärder att göras. Plank, nya dörrar och fönster är exempel på det. Det görs bland annat för att minimera eventuella värdeminskningar. På fastigheter som inte blir direkt påverkade av vägens dragning, som ligger en bit bort från vägen, kommer inga sådana åtgärder att göras.

Vi vill gärna att man i första hand använder kommunens e-tjänst. Detta är för att underlätta arbetet för oss, samtidigt som det garanterar att synpunkten hamnar rätt (och i rätt tid) utan att behöva förlita sig på postgången.

Om man behöver hjälp med e-tjänsten kan man ringa kundtjänst på 0431-870 00 så kan de hjälpa en.

Om man inte har möjlighet att använda e-tjänsten så får man självklart skicka in direkt via email till:

plan@engelholm.se eller via post till Planenheten, 262 80 Ängelholm.

Om man skickar via post är det viktigt att skicka i god tid så det är oss tillhanda senast den 15 januari.

I det förslag som vi går ut med nu så är tanken att utfarten mot Havsbadsvägen kommer att flyttas. Det nya läget blir ungefär mellan Pannågatan och Staffligatan.

Efter att detaljplanen varit ute på samråd kommer vi att arbeta vidare med mer detaljer, alltså titta noggrannare på hur utformningen och gestaltningen ska se ut. Därför är det svårt att idag säga exakt hur rondellen kommer att se ut, men antagligen blir något större än rondellen Storgatan/ Vallgatan.

I förslaget som nu är ute på samråd så är det olika bredder längs med gatan, eftersom att förutsättningarna skiljer sig lite längs med sträckan. Dessa finns redovisade på sidan 15 i planbeskrivningen.

Den generella bredden är 6.5 meter körbana, 0,52 meter skiljeremsa och 3.5 meter gång- och cykelväg. Sen skiljer sig disponeringen av dessa lite längs med sträckan. På den östra sidan av ån, närmast stan, är gatan istället utformad med två gång- och cykelvägar så utformningen blir: 2.5 meter gång- och cykelväg, 0,52 meter skiljeremsa, 6.5 meter körbana, 0,52 meter skiljeremsa och 2.5 meter gång- och cykelväg.

Efter samrådet som avslutas den 15 januari kommer vi att titta vidare på dessa frågor och göra en mer detaljerad projektering som tydligare redovisar bredder på vägen med en mer exakt gestaltning.

Riktvärden för fasadbuller ligger på 55 dBa ekvivalent nivå, vi kan se att flera fastigheter beräknas få en bullernivå som överskrider detta värde. Då handlar det om att se till att de rekommenderade nivåerna för bullret inomhus inte överskrids.

Enligt infrastrukturpropositionen 1996/97:53 får de rekommenderade inomhusnivåerna för buller inte skaöverskrida 30 dBa. För att uppfylla detta och se till att inomhusnivåerna hålls under 30dBa föreslår detaljplanen att fasadnära åtgärder i form av fönsterbyten och/eller dörrbyten genomförs för att säkerställa att inomhusbullret blir lägre.

Allt detta finns redovisat i bullerutredningen som går att hitta under planhandlingar på www.engelholm.se/kvf Länk till annan webbplats.

Någon 3D-modell överområdet, eller andra mer detaljerade illustrationer finns inte just nu. Efter samrådet kommer vi jobba vidare med mer detaljerad projektering av gatan där vi mer kommer titta på gestaltning och utformning. Parallellt med planprocessen pågår också arbetet med en arkitekttävling för hur den nya bron som ska ersätta Pyttebron ska se ut. Så det är möjligt att mer illustrationsmaterial kan publiceras längre fram

Det mest övergripande är Trafikplan för Ängelholm 2011-2020.

Här finns Trafikplan för Ängelholm 2011-2020. Länk till annan webbplats.

Något större rådslag eller samrådsmöte är inte planerat inom detta samrådet.
Istället för att anordna fysiska möten har vi valt att fokusera på att synas digitalt med flera informationsfilmer och kommunikationskanaler, den här sidan med frågor och svar är en del i det arbetet.

Så här gör du din röst hörd

Ställ en fråga

Under samrådstiden är det lätt att ställa en fråga i ett formulär på webben eller via telefon. Inom några dagar får du ett svar. Ställ gärna en fråga innan du lämnar en formell synpunkt.

Lämna en formell synpunkt på planförslaget

En formell synpunkt innebär att den som lämnar synpunkten vill att något förändras i planförslaget. Synpunken tas med i arbetet med det fortsatta arbetet med detaljplanen. Alla synpunkter ska lämnas skriftligen och innehålla namn, adress och fastighetsbeteckning. Skicka in dem till Planenheten via kommunens e-tjänstportal. Synpunkter ska vara kommunen tillhanda senast den 15 januari 2021.

Chatta med ansvariga politiker och tjänstepersoner

En livechatt kommer ge möjlighet att chatta med ansvariga och få svar direkt. Datum för livechatt kommer annonseras på webben, facebook och i HD/NST.

Eller bara slå en signal

Det går mycket bra att ringa ansvariga politiker och tjsntepersoner för att prata, diskutera och ställa frågor. Via kommunens kundtjänst får du svar på hur du lättast kontaktar de som är ansvariga för detaljplanen för Klippanvägens förlänging.

Ställ din fråga här Länk till annan webbplats.Planhandlingar för "Ängelholm 3:28 mfl (Klippanvägens förlängning) Länk till annan webbplats.

Frågor och svar om Klippanvägens förlängning ("Ängelholm 3:28 mfl") Länk till annan webbplats.

Filmer och mer information om Klippanvägens förlängning Länk till annan webbplats.

Ängelholmspaketet och de fem delprojekten Länk till annan webbplats.

Kontakt

0431-870 00

plan@engelholm.se

Detaljplanen reglerar inte vad som ska hända med båtstugorna och området kring båtklubben, det området ligger till största delen utanför planområdet. Men det är cirka fem stugor utmed vägen som kan komma att beröras.

I samrådsförslaget kan man se att Klippanvägens dragning kan komma att påverka de stugorna som står närmast vägen. I ritningarna som finns i planbeskrivningen redovisas det att gång- och cykelvägen hamnar så att cirka fem stugor skulle behöva flyttas.

Men den juridiskt bindande plankartan reglerar dock inte hur gång- och cykelvägen ska dras, det finns alltså möjlighet att efter samrådet och i projekteringsfasen titta på andra lösningar för att bevara stugorna. Det är dock viktigt för kommunen att göra avvägningar mellan stugornas bevarande, trädens bevarande och trafiksäkerhet.

Miljön kring båtplatsen har ett stort värde och ska så långt det är möjligt bevaras den och tillgängliggöras. Under arbetets gång kommer Ängelholms kommun ha en löpande kontakt med båtklubben så att vi finner en lösning som är så bra som möjligt för alla parter.

En ny bro behöver byggas för att befintlig Pyttebro inte klarar av att trafikeras med fordonstrafik. Det finns inte heller utrymme för två broar, du kan läsa mer om det här. Länk till annan webbplats.

Vi är medvetna om att detaljplanens genomförande och Klippanvägens förlängning innebär negativa konsekvenser för området, vilka konsekvenser det är och hur vi ska arbete för att minimera dom framgår främst i miljökonsekvensbeskrivningen. Den hittar du bland planhandlingarna.

Planhandlingar för "Ängelholm 3:28 mfl (Klippanvägens förlängning)

Syftet med projektet är att förbättra trafiksituationen i stadskärnan, för att öppna upp för utveckling och en mer trafiksäkrare miljö.

Sett ur ett större perspektiv bedöms Ängelholmspaketet medföra positiva konsekvenser för Ängelholms kommun.

Det har gjorts utredningar för alternativa lösningar, där en koppling vid Luntertun är en. Utredningarna visar att Klippanvägens förlängning är den lösning som bäst uppfyller kraven och ger störst effekt. I planhandlingarna, främst miljökonsekvensbeskrivningen, finns det redovisat vilka alternativ som är utredda. Där finns också förklaring på varför dessa inte varit aktuella.

Se också den fjärde frågan uppifrån på denna sida "Vilka alternativ har undersökts".

Planhandlingar för "Ängelholm 3:28 mfl (Klippanvägens förlängning)

 

Inga bostadshus kommer att behöva rivas enligt föreslagen detaljplan.

Ritningarna som tagits fram har utgått från nuvarande förutsättningar. Vi har valt att inte ha med framtida bebyggelse eftersom att vi i dagsläget inte vet om, när och hur nya fastigheter bebyggs. Eftersom att vi känner till projektet har vi dock med det i tankarna såklart och anpassat dragningen så att denna detaljplan inte gör intrång på fastigheten där parkeringsgaraget idag står.

När vi jobbar vidare med detaljplanen är det möjligt att det planerade huset illustreras i materialet, under förutsättningen att det projektet kommit längre.

Möjligheten att bygga en upphöjd bro har utretts i tidigare skeden. Främst för att kunna göra en överfart över Storgatan. Detta är inte aktuellt eftersom att det innebär en ökad kostnad, samt att det innebär stora intrång och rivningar på Fastigheten Kråkan 1 (Daniellundsgatan 1). Att bygga den nya bron över Pyttebron skulle innebära ännu större påverkan på stadsbilden, samt högre kostnader.

Ja, en förening kan lämna synpunkter via e-tjänsten. Välj ”företag” så kommer det rätt. Framöver ska vi se över så att detta framgår tydligare.

Grönområdet på Växthustomten kommer att utvecklas till en mer parkliknande miljö, det projektet kan du följa här:

Utveckling av Växthustomten. Länk till annan webbplats.

Besökare i parken kommer märka av trafikbullret från vägen. Förhoppningen är att platsen ska bli så bullerfri som möjligt, men helt befriad är inte troligt.

Något förslag på att bebygga Växthustomten med bostäder är inte aktuellt.

När vi planerade och beslutade upplägget för samrådet var vi väl medvetna om pandemins begränsningar.

Vi valde att förlänga den lagstadgade samrådstiden på 3 veckor till ca 7 veckor för att se till att alla skulle hinna ta del av förslaget.
När samrådstiden startade annonserades detta i flera olika kanaler och vi har fått in mängder med yttranden och frågor. Engagemanget är alltså stort.

Därför valde vi också att satsa extra mycket på att tillgängliggöra informationen på flera sätt, både på webben och utomhus.
Vi har också varit tillgängliga för frågor på mail och telefon och detta detta frågeformulär är en del i det arbetet.
Flera informationsfilmer har publiceras på hemsidan, för att kompensera för avsaknaden av ett möte.

Med detta i åtanke finns det inga planer på att förlänga samrådstiden för allmänheten.

Klippanvägens förlängning blir en genare och smidigare väg till Stationen och havet, främst för trafik från norr och öst. För att fler ska välja denna väg kommer det såklart även att skyltas om.

Genom trafikutredning och beräkningar framgår det hur Klippanvägens förlängning påverkar trafikrörelserna i staden. Utredningar visar att det kommer bli hög belastning på den nya vägen, och en stor minskning på de gamla vägarna.

Trafikutredningen finns tillgänglig på hemsidan för mer information. Det går även att utläsa trafiksiffror i bullerutredningen som även finns tillgänglig bland handlingarna.

Här finns alla handlingar. Länk till annan webbplats.

Detaljplanen för Klippanvägens förlängning omfattar en del av Växthustomten, där vi i denna detaljplan planlägger den ytan som PARK med möjlighet att anlägga gång- och cykelstig. Den totala ytan som planläggs på Växthustomten är ca: 3500 kvm, det innefattar hela parkremsan som sträcker sig genom båtklubben.

I detaljplanen B40 från år 1937 är Växthustomten planlagd som ”Allmän plats”. På sådana bestämmelser är det möjligt att uppföra parker och mindre anläggningar som tillhör platsens funktion vilket kan vara redskap, förråd och toaletter. Större byggnader kan kräva ny detaljplan.

Enligt rafikberäkningarna som gjorts i projektet beräknas det inte ske en generell ökning av trafik, utan att det handlar om en förflyttning av trafik. Klimatpåverkan som uppstår genom att träd fälls ska kompenseras genom andra åtgärder, så som nyplantering av träd.

Detaljplanen konstaterar att genomförandet innebär en negativ påverkan på rekreation, detta kan du läsa om i miljökonsekvensbeskrivningen där det också föreslås åtgärder för att minimera påverkan.

Den stora avvägningen har i detta fall skett genom att de positiva effekterna som detaljplanen, och Ängelholmspaketet i helhet, medför utanför planområdet överväger de negativa.

Rekreationsmöjligheter kommer fortsättningsvis finnas i området, där Växthustomten kommer att utvecklas. Andra rekreationsområdet finns också i närheten, såsom Hembygdsparken och Nybroskogen. På så sätt bedöms det fortsättningsvis finnas god tillgång på rekreationsmöjligheter i Ängelholm.

Bild från ovan över Rönne å och över de delar av Ängelholm där Klippanvägens förlängning  planeras. I bilden är den planerade sträckningen inritad med vit penna. Mycket grönska.

En bild över Klippanvägens planerade sträckning och hur den kopplas ihop med Havsbadsvägen och Järnvägsgatan, som också ska förlängas.

Publicerad 2023-04-26

Skriv ut
Dela

Andra sidor under ämnet [2020-03-06] Klippanvägens förlängning

  • Granskning av detaljplan Klippanvägens förlängning
  • 10 frågor och svar om Pyttebrons framtid
  • Chatt
  • Arkitekttävling om ny bro över Rönne å
  • Detta innebär detaljplanen

Prenumerera på sidan

Fyll i din e-post adress nedan för att få e-post när sidan uppdateras. Du kan också välja att avregistrera dig.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.



Ge oss din e-postadress om du vill ha återkoppling på din feedback.


Ge oss din e-postadress om du vill ha återkoppling på din feedback.

E-tjänster

  • Ängelholms kommun
  • Jobb Ängelholm
  • Järnvägens museum
  • Ängelholms gymnasieskola
  • Utbildning och barnomsorg
    • Förskola
      • Allmän förskola
      • Anmäla frånvaro och barnschema
      • Ansök eller säg upp barnomsorgsplats
      • Avgift och maxtaxa
      • Fristående förskola
      • Fronter, Tieto Edlevo och digitala verktyg
      • Hitta förskola
      • Hur vi arbetar inom förskolan
      • Tillämpningsregler för barnomsorg
    • Grundskola, grundsärskola och fritidshem
      • Hitta grundskola
      • Förskoleklass
      • Fritidshem
      • Fristående fritidshem
      • Val och byte av skola
      • Modersmålsundervisning
      • Särskola
      • Inför skolstart
      • Fronter, Tieto Edlevo och digitala verktyg
    • Gymnasieskola och gymnasiesärskola
      • Ängelholms gymnasieskola
      • Ansökan
      • Beställning av betygskopior
      • Karta med gymnasieskolorna i Ängelholm
      • Om du slutar eller inte går gymnasiet
      • Särskola
      • Inför skolstart
    • Vuxenutbildning
      • Studie- och yrkesvägledning
      • Gymnasiala kurser och yrkesutbildningar
      • SFI
      • Bli undersköterska
      • Frisöraspirant
      • Gå säljutbildning
      • Utbilda dig till svetsare
      • Grundläggande svenska
      • Komvux som särskild utbildning
      • Kontakta oss
      • Betygsbeställning
      • Munka Folkhögskola
    • Att vara elev i Ängelholm
      • Barn- och utbildningslots
      • Beställning av betyg
      • Fronter, Tieto Edlevo och digitala verktyg
      • Frånvaro och ledighet
      • Inför skolstart
      • Kollektiv olycksfallsförsäkring
      • Läsårstider
      • Modersmålsundervisning
      • Skolmat och specialkost
      • Skolskjuts, resekort och inackordering
      • Studie- och yrkesvägledning och prao
      • Särskola
      • Val och byte av skola
    • För dig som är ny i Sverige
    • Kunskapsstaden Ängelholm
      • AFter school
      • Aktivitet förebygger
      • Doktorander i Lärande DIL
      • Fronter, Tieto Edlevo och digitala verktyg
      • Föräldrasamverkan
      • Kvalitet och utveckling
      • Mångfald, likabehandling- och toleransarbete
      • Projekt och satsningar
    • Barn- och elevhälsa
      • Basprogram för skolsköterska
    • Kulturskolan
    • Familjecentraler
      • Familjens hus Munka Ljungby
      • Familjens hus Nya torg
      • Föräldrarådgivare på familjecentraler
  • Arbete
    • Lediga jobb
    • Sommarjobb, feriejobb och semestervikariat
    • Talang för människor
      • Svar_talang
    • Jobbwebben
    • Stöd till dig utan arbete
    • Kommunens aktivitetsansvar
    • Studie- och yrkesvägledning
      • Kommunalt aktivitetsansvar
      • Studie- och yrkesvägledning i grundskolan
      • Studie- och yrkesvägledning i gymnasiet
      • Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildning
    • Hjälp en Ängelholmare
      • Familjehem, jourhem, kontaktperson och kontaktfamilj
      • Bli kontaktperson åt någon med funktionsnedsättning (e-tjänst)
      • Bli ledsagare åt någon med funktionsnedsättning (e-tjänst)
      • Medlare vid ungdomsbrott
      • Att vara seniorvolontär
      • Gör gott - bli god man
      • Bli stödfamilj en helg i månaden för barn eller ungdom (e-tjänst)
  • Omsorg och hjälp
    • Coronavirussjukdomen covid-19
      • Allmän information om covid-19
      • Äldre och funktionsstöd
      • Utbildning och barnomsorg
      • Företagare
      • Kultur och fritid
      • Känner du oro?
    • Äldre
      • Boende för äldre
      • Restaurangmeny
      • Volontärverksamhet
      • Renoveringsplan för särskilda boenden
      • Resor för seniorer
      • Aktiviteter och hälsa
      • Taxor och avgifter inom äldreomsorgen
      • Kvalité och resultat
      • Tillfällig vistelse
      • Hjälp och stöd i hemmet
      • God man och förvaltare
    • Funktionsstöd
      • Personkretsar, insatser, ansökningsförfarande mm.
      • Bostad med särskild service
      • Avlösarservice i hemmet
      • Psykisk funktionsnedsättning
      • Personlig assistans
      • Daglig verksamhet
      • Korttidsvistelse för barn och ungdomar
      • Korttidstillsyn för skolungdom
      • Fritid och aktiviteter
      • Ledsagarservice
      • Kontaktperson
    • Anhörigstöd
    • Hjälpmedel och välfärdsteknik
      • Hjälpmedel
      • Välfärdsteknik
    • Hälso- och sjukvård
    • Råd och stöd vid minnessvårigheter
    • Familj, vuxen, barn och unga
      • Missbruk och beroende
      • Familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer
      • Våld i nära relationer
      • Oro för barn och unga
      • Familjerätt
      • Medling vid ungdomsbrott
      • Familjerådgivning
      • Fältgruppen
      • Föräldraskapsstödet
      • Stödgrupper för barn
      • Älvan - Familjegrupp och Resursteam
      • Webbplatsen Förälder i Ängelholm
    • Socialt och ekonomiskt stöd
      • Ekonomiskt bistånd
      • Boende och rådgivning avseende boende
      • Budget och skuldrådgivning
      • Anmäla dödsbo
      • Stiftelser och fonder
      • Nattjour
    • Stora händelser i livet
      • Borgerlig vigsel
      • Fader- och föräldraskapsbekräftelse
      • Dödsboanmälan
    • Konsumentrådgivning
    • God man och förvaltare
      • Gör gott. Bli god man
      • Till dig som behöver god man eller förvaltare
      • Till dig som är god man eller förvaltare
      • Till dig som är förälder eller förmyndare
      • Förvaltarfrihetsbevis
      • Aktuell information
  • Bygga, bo och miljö
    • Allt för dig som bor här
      • Avfall och återvinning
      • Vatten och avlopp
      • Solkarta
      • Djur
      • Bostad och hälsa
      • Bostadsanpassning
      • Betala faktura till Ängelholms kommun
      • Energi- och klimatrådgivning
      • Kommunala bygg- och infrastrukturprojekt
      • Föroreningar i marken från gamla F10
      • Säkerhet, trygghet och kris
    • Bygga nytt, ändra eller riva
      • Anmälningspliktiga arbeten
      • Ansökan, handlingar och avgifter
      • Behöver du bygglov? A-Ö
      • Bygglovsprocessen
      • Ej bygglovs- eller anmälningspliktiga arbeten
      • Investeringsstöd för energieffektiva åtgärder i en- eller tvåbostadshus
      • Kart- och mättjänster
      • Kulturhistorisk miljö
      • Marklov, rivningslov, tidsbegränsade lov och förhandsbesked
      • Rutiner vid borrning och markarbeten
      • Solkarta
      • Staket, plank, mur och häck
      • Strandskydd
      • Tekniska krav, kontroller och besked
      • Tillsyn
    • Bostäder och mark
      • Fastighetsägare för hyresrätter
      • Lediga tomter
      • Markanvisningar
      • Lägenhets- och adressregister
      • Fastighetsägarens ansvar
      • Radon i Ängelholm
    • Kommunens planarbete
      • Karta med detaljplaner
      • Pågående detaljplaner
      • Lagakraftvunna detaljplaner
      • Om detaljplaner
      • Så upprättas en detaljplan
      • Så läser du en detaljplan
      • Översiktsplan 2035
      • Planprogram
    • Vår miljö och natur
      • Allemansrätten
      • Skyddad natur
      • Invasiva arter
      • Naturvårdsprogram
      • Strandskydd
      • Ängelholms kommuns miljöpris
      • Ängelholms miljöplan
      • Naturkartläggning 2022
      • Förslag om nytt naturreservat i Hjärnarp
    • Livsmedel
      • Klagomål på livsmedel
      • Livsmedelskontroll
      • Matförgiftning
  • Uppleva och göra
    • Här kan du bada i sommar
    • Se och göra i Ängelholm just nu!
    • Bibliotek
      • Bibliotekens webbplats med katalog och öppettider
      • Bokbussen
      • Kalender - det händer på biblioteken
    • Idrott, motion och friluftsliv
      • Leder och motionsslingor
      • Inomhus- och utomhusbad, stränder och Rönneå
      • Upplev naturen i Ängelholm
      • Utomhus med hund
      • Ängelholms skateboardpark
      • Ängelholms discgolfbana
      • Utegym
      • Längdskidor
      • Pytteskogen
      • Fritidsbanken
      • Istider för allmänhetens åkning
    • Kultur
      • Platser för kultur
      • Offentlig konst
      • Kulturskolan
      • Nationaldagsfirande i Hembygdsparken
      • Ljusfesten 2023
    • Boka lokal eller anläggning
    • Starta och driva föreningar
      • Att starta en förening
      • Anordna lotteri
      • Alla studieförbund i Ängelholms kommun
      • Föreningsbidrag
      • Alla föreningar i Ängelholms kommun
    • Bidrag, sponsring och priser
      • Priser och nomineringar
      • Evenemangsbidrag
      • Sponsring till elitidrott
      • Föreningsbidrag
    • Järnvägens Museum
    • Turistcenter
    • Ung i Ängelholm
      • Sommarlov 2023
      • Ungdomschatten
      • Fältgruppen
      • Mötesplatser för ungdomar
      • Ungdomsgruppen
      • Människan bakom uniformen
      • Ungdomsfullmäktige
      • Ung med funktionsnedsättning
    • Uppleva Rönne å
      • Naturturism Rönne å och Ringsjön – en förstudie
      • Projekt Destination Rönne å och Ringsjön
  • Trafik och stadsplanering
    • Kommunala bygg- och infrastrukturprojekt
    • Trafik och gator
      • Cykling och cykelvägar
      • Enskilda vägar
      • Grävtillstånd
      • Dagvattenbrunnar
      • Regler för skymmande växtlighet
      • Trafikanordningsplan
      • Hastighetsgränser
      • Buss och Tåg (Skånetrafiken)
      • Tågvägledning
      • Tillstånd för ny eller ändrad utfart
    • Renhållning och snöröjning
      • Gatusopning
      • Snöröjning
      • NSR:s webbplats
    • Parkering
      • Betala parkering
      • Centrala parkeringsplatser
      • P-skiva
      • Husbil
      • MC- och mopedparkering
      • Parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättning
      • Parkeringsböter
      • Laddplatser för bil
    • Våra allmänna platser
      • Lekplatser
      • Parker
      • Offentliga toaletter
      • Inomhus- och utomhusbad, stränder och Rönneå
      • Pytteskogen
    • Samhällsutveckling och planering
      • Bredband och Wi-Fi
      • Kommunens planarbete
      • Smart Stad
      • Utveckling av Ängelholms tätorter och landsbygd
      • Ängelholms 3D-stadsmodell
    • Felanmälan
    • Ängelholmspaketet
    • Stationsområdet
      • Så blir livet i Stationsområdet
      • Delprojekt och bostäder
      • Planer som gäller för stadsdelen
      • En hållbar stadsdel
      • För exploatörer och markägare
      • Identitet och historia
  • Kommun och politik
    • Politik och demokrati
      • Kommunfullmäktige
      • Kommunfullmäktiges beredningar
      • Kommunstyrelsen och arbetsutskott
      • Nämnder och arbetsutskott
      • Kontakta dina politiker
      • Kommunägda bolag
      • Kommunrevisionen
      • Styrgrupper och rådgivande grupper
      • Visselblåsning
    • Kommunens organisation
      • Kommunens verksamheter
      • Agila Ängelholm
    • Så här styrs Ängelholms kommun
      • Hur styrs kommunen?
      • Kommunens planarbete
      • Lokala ordningsregler
      • Styrdokument
    • Ängelholm gör det omöjliga möjligt
      • Ansök om pengar från Ängelholms kommuns visionsfond
      • Så har visionen tagits fram
      • Visionsdagen 2022
    • Hållbar utveckling
    • Din möjlighet att påverka
      • Felanmälan
      • Lämna en synpunkt
      • Ängelholmsförslaget
      • Lämna beröm eller klagomål
      • Medborgardialog
      • Överklaga ett beslut
      • Kontakta dina politiker
    • Möten och allmänna handlingar
      • Diarium
      • Kommunarkivet
      • Sammanträdesdatum, protokoll och ärendelistor
      • Taxa vid utlämning av allmänna handlingar
      • Webbsändningar av Kommunfullmäktige
    • Kommunfakta
      • Ängelholms ambassadörer
      • Befolkning och statistik
      • Ängelholms historia
      • Sociala medier
      • Pressrum
      • Valresultat och mandatfördelning
      • SCB Kommunfakta
      • Områdesbeskrivning
      • Grafisk profil och varumärkespolicy
    • Resultat och kvalitet
      • Mål, ekonomi och budget
      • Årsredovisning
      • Kommunens kvalitet i korthet
      • Kvalitetsdeklarationer
      • SCB Medborgarundersökningen
      • Samarbeten
      • Jämförelser, nyckeltal och Öppna data
    • Anslagstavla
      • Arkiverade anslag
    • Säkerhet, trygghet och kris
      • Brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete
      • Farlig verksamhet
      • Förebygga självmord, suicidprevention
      • Förtroendevaldas säkerhet
      • Krisberedskap och totalförsvar
      • Olycksförebyggande arbete
      • Spara energi och pengar
      • Ukraina och läget i omvärlden
  • Företagare
    • Företagande i Ängelholms kommun
    • Företags- och evenemangslotsen
    • Bygga nytt, ändra och riva
      • Anmälningspliktiga arbeten
      • Ansökan och handlingar
      • Bygglovsprocessen
      • Bygglov A-Ö
      • Ej anmälningspliktiga arbeten
      • Kulturhistorisk miljö
      • Marklov, rivningslov och förhandsbesked
      • Staket, plank, mur och häck
      • Strandskydd
      • Tekniska krav, kontroller och besked
      • Tillsyn
      • Solkarta
    • Tillstånd, regler och tillsyn
      • Serveringstillstånd för alkohol
      • Hälsoskydd
      • Livsmedel
      • Miljöskydd
      • Lantbruk
      • Receptfria läkemedel, tobak och e-cigaretter
      • Torghandel och försäljning på allmän plats
    • Upphandling, inköp och leverantörsfaktura
      • Hitta avtal i e-avrop
      • Upphandling
      • Inköpspolicy
      • Elektroniska inköp
      • E-faktura leverantör
    • Mark och lokaler
    • Energi- och klimatrådgivning
    • Nyttjande av offentlig plats
      • Tillstånd och taxor för nyttjande av offentlig plats
      • Gatupratare
      • Uteservering
      • Torghandel och försäljning på allmän plats
    • PRAO i Ängelholms kommun
  • Fördjupning
    • Fakta, statistik och kartor
      • Kartor och GIS
    • Projekt och samarbeten
      • Forskningsprojekt
      • Projekt inom näringsliv och arbete
      • Projekt inom samhälle
    • Så arbetar vi med
      • Frånvaroanmälan till förskola och skola samt Kulturskola
      • Klimatanpassning
      • Livsmedelsinspektion
      • Lokaler
      • Personuppgiftshantering
      • Rening av spillvatten

Kontakta oss

0431-870 00
info@engelholm.se
Chatta med oss
Fler kontaktuppg.
212000-0977

Kundtjänst öppettider

Mån-tor 8-17 (inkl. chatt)

Fre 8-16 (inkl. chatt)

Mån-tor:

7:30-17

Fredag:

8-16

Hjälpmedel

Translate

Information

Hantering av personuppgifter
Om webbplatsen
Pressrum

Tjänster

Anslagstavla
Min sida
E-tjänster
Felanmälan
Visselblåsarfunktion

Följ oss

Facebook
Instagram
LinkedIn
Twitter
Youtube