Omvandlingen av Stationsområdet är igång
Stationsområdet växer och byggs i två etapper. På sikt väntas det finnas 2700 bostäder här. Men även ett stadshus, kontor, ytor för lek och grönområden ska få ta plats. Nya gator dras och gamla industrigator blir till kvartersgator. Just nu är flera delprojekt igång.
Så kan Stationsområdet bli- en illustration

Illustration över Stationsområdet så som det kan bli när det är färdigbyggt. Observera att det är en illustration och att hus och gators form kan komma att bli annorlunda i verkligheten.
Nya Saftstationen- Ängelholms största bostadsprojekt

Kvarteret Saftstationen är markerat i bilden
- 270 hyreslägenheter uppförs av det kommunala bostadsbolaget Ängelholmshem
- Uppförs i två etapper
- Slakteriet, etapp 1, är klart för inflytt våren 202. Rökeriet är klart för unflytt våren 2022.
- Bokaler ska finnas, lokaler med till exempel en atelje som det åckså går att bo i.
- Lokaler i bottenplan ska ge liv och stadskänsla
Ängelholmshems information om lägenheterna på Nya Saftstationen Länk till annan webbplats.
Tre parkeringshus ska ge bilfria gator

Markeringen visar var P-husen ska ligga.
- Ska underlätta för pendlare att sätta bilen och ta tåget
- Ska ge cykelpendlare bra möjlighet att ställa cykeln
- Ska ha plats för till exempel kontor och livsmedelsbutik
- Ska ge en stadsmässig inramning av centrum mot järnvägen
- Ska avlasta bostadskvarteren från bilar och trafik
- Ska ge lugnare och tryggare bostadsområden
Ängelholms nya stadshus ska byggas på Stationsområdet

Markeringen visar var det nya stadshuset är tänkt att byggas
- Bra läge med fem minuter till resecentrum
- Ska bidra till utvecklingen av stadsdelen
- Ska vara en förebild när det gäller miljöbyggnad
- Ska bli en naturlig mötesplats för medborgare
- En attraktiv arbetsplats för anställda
- Det gamla stadshuset är trångt och i dåligt skick
- Detaljplanen heter "Ängelholm 3:136 mfl
Bussarna flyttas

Markeringen visar var den nya bussangöringen ligga
- År 2023 när dubbelspåren mellan Ängelholm och Helsingborg är klara ska också Ängelholms Reseceentrum vara förändrat
- Busstorget kommer att flyttas till platsen som är markerad på bilden nedan
- Tryggare och smidigare för resenärer
- tryggare att ta sig till, från och på bussarna
- Ska ge en bättre väg för boende i Nya Saftstationen
- En ny gång- och cykelbarna och smalare körbana ger säkrare trafik
- Växt och trädplanteringar ger en grön inramning och tryggare gator
Järnvägsgatan får ny dragning

Järnvägsgatans nya sträckning
- Får ny dragning och blir en huvudgata med tydlig karaktär.
- Får en gång- och cykelbana på varje sida
- Blir en grön huvudgata med gatuträd och planteringar
- Ska ge en lummig känlsa i området
- Fördelar trafiken inom området
Nybrovägen rustas upp

Nybrovägen markerad med vitt
Charkuteri- Dobelegatan- två nya gator

De nya gatorna Charkuterigatan och Dobelegatan är markerade med vit markering
- Två nya gator runt nya Saftstationen
- Dobelegatan har goda mått för separerad gång- och cykelbana
- Gatorna ska bidra till kvarterskänsla
- Ska göra det smidigare att ta sig runt bostadskvarteren
Det gröna ska få ta plats

Järnvägsparken ligger i området och bidrar till mycket grönyta med plats för motion och lek.

Mellan villaområdet i nordost längs Havsbadsvägen och Stationsområdet finns värdefulla grönstråk som ska bevaras.
- Stadens största park Järnvägsparken finns här och mer grönt ska bevaras och utvecklas
- Skogsremsan som avskärmar villaområdet i nordost från stationsområdet är ett värdefullt stråk som ska tas tillvara
- Öster om planområdet ska en mindre park anläggas, tänkt som en stadsdelspark för Stationsområdet.
- Området ska bli mer tillgängligt för motion, lek och rekreation.
- Allmänna platser som är lockande och trygga för många ger en levande och aktiv stadsdel.
- Lugna, gröna platser är viktiga för både invånare och besökare.
- Grönområden har positiva effekter på barns utveckling och välmående
Gång- och cykeltrafiken ska få ta plats
- Gång- och cykeltrafik bidrar till ett mer hållbart samhälle
- Ökad cykelanvändning ger en mer hållbar stad både ur miljö- och hälsoperspektiv
- Det ska finnas sammanhängande cykelnät
- Det ska finnas trygga gång- och cykelvägar
- Järnvägsgatan kommer att ha gång- och cykelbanor som är separerade från biltrafiken på båda sidor om gatan
- Minskad trafik och ökad cykelanvändning ger en mer attraktiv stadskärna
- Många resor som gör med bil är kortare än 5 km och kan ersättas med cykel
- Gott om cykelparkeringar på bra lägen ska förenkla för cyklister
Frågor och svar
Ställ din fråga till kundtjänstPrenumerera på sidan
Fyll i din e-post adress nedan för att få e-post när sidan uppdateras. Du kan också välja att avregistrera dig.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.