Lyktstolpe på kullerstensgata på Kyrkgatan i Ängelholm.

Identitet och historia

Läget vid järnvägen har format området

Stationsområdet byggs på en plats med en historia av ånglok och uteliv, sockerbruk och slakteri. Stationsområdet är ett område där omvandling ständigt skett. Den omvandling vi ser nu är inte den första och inte heller den sista.

10 byggstenar pekar ut det unika och identiteten

De som är med och bygger dagens Stationsområde kan ta hjälp av byggstenarna och bli ännu en del av områdets identitet och historia. Till hjälp finns 10 byggstenar som vi också kallar Stationsområdets DNA och som pekar ut det unika med området.

Svartvit bild över Ängelholms station. Foto.

Historisk bild, gaturummet framför Ängelholms station 1940-talet. Källa: Sveriges Järnvägsmuseum,www.samlingsportalen.se

Läget vid stationen gör att området ständigt förändras med sin samtid. Järnvägen som stod klar 1885 bidrog till att Ängelholm utvecklades till en industristad med dominans av större arbetsplatser. De flesta industrierna anlades i anslutning till Rönne å för att kunna dra nytta av ån som transportled eller för att använda vattnet i produktionen. Grönvalls garveri, Sydsvenska remfabriken, Sockerbruket, Villans Tegelbruk och batterifabriken Tudor tillhörde de största och mest betydelsefulla industrierna i Ängelholm under 1800 och 1900-talen. Kring dessa växte också andra verksamheter upp.

Industrier ersattes av bostäder och service

Under 1940-och 50-talet byggdes bostäder och under 1970-talet kom höghusen. På 1990-talen omvandlades många verksamheter och småindustri till bostäder och service. På 2000 talet har området till viss del varit i fokus för stadens nöjesliv och flera nya bostadsområden har växt fram på Sockerbruksområdet.

Sockerbruket på vykort från början av 1900-talet. Källa: Sveriges Järnvägsmuseum, www.samlingsportalen.se.

En brun äldre ytterdörr på Tudorfastigheten i tegel. Foto.

Välbevarad entré på Tudorfastigheten

Vita höghusen i vinterlandskap med stora gröna tallar framför. Foto.

Höghusen vid Järnvägsparken byggdes på 1970-talet.

Sidinformation

Publicerad:
2024-05-24