Sponsring till idrott, kultur och evenemang

Här beskrivs vad som gäller för när Ängelholms kommun ger sponsring inom alla kommunens verksamheter. När det är aktuellt med sponsring regleras detta i enskilda avtal mellan Ängelholms kommun och den som tar emot sponsringen.

Vad innebär sponsring?

Sponsring innebär att Ängelholms kommun, som sponsor, ger ekonomiskt stöd eller tillhandahåller en vara eller tjänst till en annan verksamhet. I utbyte får kommunen kommersiella rättigheter eller möjligheter till exponering och aktivering kopplat till ett evenemang, en organisation eller liknande.

Aktörer som kan söka sponsring

  • Ideella föreningar
  • Organisationer
  • Evenemangsarrangör
  • Företag

Villkor för att Ängelholms kommun ska lämna sponsring

  • Varje sponsringsförslag bedöms individuellt. I avtalet som skrivs med Ängelholms kommun regleras detaljerna.
  • Sponsring kan ske till idrott och kultur eller andra inriktningar som stärker Ängelholms attraktionskraft som plats och varumärke kan få sponsring.
  • ”Sponsringsobjekt” som har tydligt fokus på utveckling och tillväxt av vår region prioriteras i sponsringen.
  • Sponsring kan inte ske till privatpersoner. Ängelholms kommun sponsrar ej heller organisationer eller evenemang som politisk eller religiös karaktär.
  • Sponsringen ska vara affärsmässig, lokalt förankrad och innehålla en motprestation.
    Kommunen kan bidra med ersättning i form av kontanta medel, varor eller tjänster.
  • Sponsringen ska riktas mot verksamheter inom Ängelholms kommun eller aktiviteter med koppling till Ängelholm.
  • Sponsrade aktiviteter ska vara publika och öppna för allmänheten.

Så går det till att ansöka om sponsring från Ängelholms kommun

  • Den som vill söka om sponsring måste följa den process som fastställts.
  • Sponsringsansökan görs digitalt, senast den 30 oktober varje år. Det finns även möjlighet att ansöka utanför denna period.
  • Ansökan ska innehålla relevant underlag, svar på kriterier samt förslag på motprestation. Detta finns specificerat i formuläret där man ansöker.
  • Alla ansökningar granskas av kommunens "Beredningsgrupp för sponsring". Vid behov kan kompletterande uppgifter begäras in.
  • Bedömningen sker i november och december.
  • Efter godkänd ansökan skrivs avtal och utbetalning sker.

Ersättningens storlek och hur den bedöms

Maxbeloppet för sponsring är 400 000 kronor och ges utifrån:

  • Hur stor målgrupp som nås genom marknadsföringen
  • Förväntad eller faktisk publiktillströmning till evenemanget
  • Uppmärksamhetsvärde och synlighet
  • Förväntat intresse från media
  • Turismekonomiska effekter
  • Bidrag till platsens utveckling

För dig som vill fördjupa sig i kommunens sponsringspolicy "Policy om sponsring för Ängelholms kommun 2024–2028" finns den att läsa på vår sida om styrdokument:

Sidinformation

Publicerad:
2024-04-08