Kampanjinformation

Den här sidan riktar sig till föreningar, företag, organisationer och andra aktörer i Ängelholm som vill sluta upp med kommunen i en hej-kampanj i höst. Kampanjen kommer att äga rum under Skåneveckan för psykisk hälsa den 7-13 oktober 2024. Syftet är att vi med gemensamma krafter ska uppmana så många som möjligt att hälsa på andra för att öka välbefinnande, trivsel och trygghet bland ängelholmarna.

Ett litet hej kan betyda mycket, inte minst för de som känner sig ensamma. Vi har alla ett behov av att känna oss sedda, framförallt om man känner sig ensam. Detta bekräftas av forskning som visar att när vi hälsar på varandra kan det bidra till att stärkta sociala band och ge en positiv påverkan på hälsa, trygghet och välbefinnande.

Hej-kampanjen är ett initiativ som ursprungligen kommer från Luleå kommun som vi nu ska pröva i Ängelholm. Kommunen samordnar kampanjen och välkomnar alla som vill vara med.

Det är upp till var och en som deltar att bidra till kampanjen utifrån sina egna förutsättningar. Kanske ser ni gemensamma nämnare med andra som är med där ni kan samverka och få era insatser att lyfta ännu mer. Det kanske till och med kan leda till att ni får en samverkanspartner som sträcker sig längre än kampanjen.

Om vi får fler att hälsa på varandra har vi kommit långt. Men vi kan också titta närmare var och en på vilka naturliga mötesplatser vi har. Kan vi utveckla dessa mötesplatser för att göra det enklare för ängelholmarna att komma närmare varandra? Det kan vara tillfälliga aktiviteter eller permanenta inslag som bjuder in till interaktion. Endast fantasin sätter gränser. Ett exempel från kommunen är de gula vänskapsbänkarna som togs fram förra året.

Välkommen till våra planeringsmöten!

Inga fler planeringsmöten är inplanerade.

Kampanjmaterial

Här hittar ni kampanjmaterial som ni kan använda utifrån era förutsättningar. Vill ni anpassa materialet själva med er egen logotyp kontakta Ängelholms kommuns kommunikationsenhet.

Ordbilden är fri att använda hur man vill med förbehåll att den inte placeras i direkt anslutning till Ängelholms kommuns logotyp. Vill man däremot placera den intill sin egen logotyp är det helt okej. Man får använda ordbilden hur länge man vill och man får ändra innehållet i pratbubblorna, ta bort eller lägga till egna pratbubblor som riktar sig till en särskild målgrupp.

En reklamfilm har tagits fram med hälsningar från kommunen och flera kampanjdeltagare. Filmen är 60 sekunder lång och finns att länka till på Youtube.

Filmen kommer att publiceras på kommunens Facebook-konto på måndagen den 7 oktober för er som vill dela till era egna Facebook-konton.

Kommunen har tryckt upp 300 affischer i A3-format. Vill du ha affischer att sätta upp finns de att hämta i Stadshuset hos kundtjänst från och med 25 september.

Tänk på att inte ta fler än du behöver så de räcker till flera :)

Två affischer varav en med man som vinkar och en med ung tjej som vinkar.

Är du ledare för barn och unga på fritiden? Lägg en timme så får du verktyg för att upptäcka och stötta barn som mår dåligt

Ledare som lyssnar är en webbaserad utbildning om psykisk hälsa för dig som leder barn och unga på fritiden. Utbildningen tar cirka 40-60 minuter att genomföra.

I utbildningen får du lära dig mer om psykisk hälsa och hur du kan upptäcka och stötta barn och unga som mår dåligt psykiskt. Du får även tips om hur du kan stärka den psykiska hälsan hos de barn och unga som du leder.

Skåneveckan för psykisk hälsa

I Skåne arrangeras varje år en temavecka i samband med Världsdagen för psykisk hälsa den 10 oktober. Syftet är att uppmärksamma vårt psykiska mående. Under temaveckan den 7-13 oktober bidrar kommuner, organisationer och andra aktörer med lokala arrangemang på temat psykisk hälsa. Region Skåne och Studieförbundet Vuxenskolan är samordnare för veckan som kallas för Skåneveckan.

Sidinformation

Publicerad:
2024-09-19