Digitala tjänster för denna sida
Hur vi arbetar inom förskolan
Här kan du läsa lite mer om arbetet inom förskoleverksamheten. Har du några andra frågor är du välkommen att kontakta förskolan eller kundtjänst.
Innehåll på sidan
Vår vision
Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Det står i förskolans läroplan. I förskolan får barnen möjlighet att utveckla språk, räkneförmåga, motorik och social förmåga. Lek, musik och skapande ligger till grund för barnens utveckling. Vi arbetar alla efter en gemensam vision där Ängelholm ska uppfattas som en Kunskapsstad där VI VÅGAR.
Vi vågar
Genom ett gemensamt motto för förskolan har vi tagit ett ytterligare steg för att synliggöra förskolan som en viktig del av Kunskapsstaden Ängelholm. Mottot har arbetats fram av alla förskolechefer tillsammans med kommunens förskoleutvecklare och nedan kan du läsa mer om vår syn på en förskola där Vi vågar!
Omsorg, fostrande och lärande
Förskolorna i Ängelholm är det första viktiga utbildningssteget för stadens yngsta medborgare. Här rustas barnen att möta framtiden och olikheter ses som en tillgång. Verksamheten omfattar tre områden; omsorg, fostran och lärande och utgår från barnens lek, intressen, inneboende nyfikenhet och drivkraft. Barnen möter pedagoger och miljöer som väcker lust och förundran.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Förskolorna vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Pedagogisk dokumentation och aktionsforskning är redskap i det systematiska kvalitetsarbetet. Detta för att säkerställa kvalitén och därmed också barns möjligheter till gynnsamt lärande.
Kunskapsstaden Ängelholm
Det är alla barns rättighet att få tillgång till kvalitativ utbildning. Förskolorna i Ängelholm syns och tar plats i Kunskapsstaden Ängelholm. Förskolorna i Ängelholm är välkomnande, demokratiska, sociala och lärande mötesplatser för barnen, deras familjer, pedagoger och samhället. Vi VÅGAR lyfta fram vår syn på det kompetenta barnet som en medborgare av samhället.
Skollagen
Skollagen reglerar bland annat vilka rättigheter och skyldigheter barn och deras vårdnadshavare har. Förskolan har ett eget kapitel i skollagen, kapitel 8. Där finns bland annat bestämmelser som reglerar utbildningens syfte, när barn ska erbjudas förskola, barngrupper och miljö och vad som gäller för särskilt stöd och utvecklingssamtal. Det är riksdagen som beslutar om skollagen.
Förutom det egna kapitlet i skollagen omfattas förskolan även av flera skolformsövergripande kapitel: kapitel 1-4 och 6. I kapitel 1 finns inledande bestämmelser för skolväsendet, definitioner av begrepp som exempelvis undervisning och utbildning, syftet med utbildningen och hur den ska utformas. I kapitel 2 finns bland annat bestämmelser om huvudmän, resursfördelning och ledningen av utbildningen. Kapitel 3 handlar om barns utveckling mot målen. Kapitel 4 handlar om kvalitet och inflytande, dokumentation, vårdnadshavare och systematiskt kvalitetsarbete. Kapitel 6 handlar om åtgärder mot kränkande behandling.
Läroplanen, Lpfö 18
Från den 1 juli 2019 har förskolan fått en reviderad läroplan, Lpfö18. Läroplanen har fortfarande intentionerna att förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Målen riktar sig fortfarande till förskolan och det finns inga uppnåendemål för barnen, men det har skett förändringar i innehåll, disposition och språk och läroplanen har också uppdaterats gentemot gällande lagstiftning; skollagen, språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetslagen. Den 1 juli 2019 infördes regel om att förskolechefer ska benämnas rektorer och därför används genomgående titeln rektor i Lpfö 18.
Läs mer om vad det innebär att förskolechef blir rektor
Läroplanen beskriver förskolans värdegrund, vad barnen ska få möta under sin tid i förskolan och vilket ansvar rektorn och förskollärarna har. Alla kommunala och fristående förskolor ska följa läroplanen. Läroplanen beslutas av regeringen och består av två delar "Förskolans värdegrund och uppdrag" samt "Mål och riktlinjer". De två delarna ska ses som en helhet. Läroplanen innehåller inga mål för vad enskilda barn ska ha uppnått vid olika tidpunkter eller i olika åldrar. Det finns inte heller fastställda normer eller nivåer för vilka förmågor eller kunskaper barnen ska utveckla. Kunskapen om varje barns lärande och utveckling ska heller inte användas för att kategorisera, sortera eller jämföra barnen, utan ska istället vara ett underlag för att planera den fortsatta verksamheten med barnen. Det är därför det inte finns individuella utvecklingsplaner i förskolan.
Barn i behov av särskilt stöd
Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Enligt SL kap 3 § 2.
Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling ska anvisas plats i förskola eller skolbarnsomsorg, om inte barnets behov av sådant stöd tillgodoses på annat sätt. Enligt SL kap 8 § 7 samt kap 14 § 6.
Särskilt stöd till barn och elever inom Lärande och familjs verksamheter tillhandahålls dels av Elevhälsan och dels av det egna rektorsområdet. Har ditt barn behov av särskilt stöd ska du ta kontakt med ansvarig rektor som hjälper dig vidare.
Kontaktuppgifter till förskolan finner du på respektive förskolas hemsida och på förskolans sida på lärplattformen Fronter.
Modersmålsstöd i förskolan
Både modersmålet och svenska språket utvecklas bäst i förskolans dagliga aktiviteter tillsammans med andra barn och vuxna. Modersmålsstödet i förskolan är inte språkundervisning utan ett språkligt stöd som integreras som en naturlig del i den dagliga förskoleverksamheten.
Modersmålsstödet i förskolan innebär bland annat att:
- Se varje barns språk och kulturella bakgrund som en tillgång i barngruppen vara nyfiken på varje barns erfarenheter och kunskaper.
- Samarbeta med barnens familjer kring språk och kultur och se dem som en viktig tillgång och resurs för förskolan.
- Utveckla barns olika språk genom exempelvis lek, berättelser, sagor och skapande verksamhet.
- Använda digitala verktyg som en brygga mellan språken.
- Använda bilder och tecken för att förstärka språket ha material och böcker på olika språk.
- Ha material och böcker på olika språk.
Lärplattformen Fronter
Ängelholms kommun använder sig av lärplattformen Fronter för lärande och samarbete. Fronter är en webbaserad plattform på vilken man kan arbeta, få information, kommunicera och ha tillgång till material. Den används inom alla verksamheter, från förskolan upp till vuxenutbildningar. Användare är elever, men även deras vårdnadshavare samt personal på skolorna.
Öppettider förskolan
Alla förskolor har öppet på vardagar klockan 06:30 -18:00.
Förskola med flexibla öppettider
Englakronan är en fristående förskola som kan erbjuda förskoleplats på obekväma arbetstider. Englakronan har öppettider måndag-söndag mellan klockan 05.30-22.30.
Stängningsdagar
Kompetensutveckling
Tre dagar per termin har förskolan kompetensutveckling för all personal och vid dessa tillfällen är förskolan stängd. Vårdnadshavare får information om vilka dagar det gäller i god tid för att kunna lösa omsorgsbehovet under tiden. Finns behov av omsorg de dagar förskolan har stängt ska det meddelas till rektor på förskolan så fort som möjligt. För att kunna ordna omsorg på bästa sätt ser vi gärna att förskolan meddelas senast 14 dagar innan verksamheten stänger. Omsorgen kan ordnas med insatta vikarier eller erbjudande om omsorg på en annan förskola i kommunen.
Förutsättningar för kompetensutvecklingsdagar inom förskola
- Maximalt antal kompetensutvecklingsdagar per termin är 3 heldagar och som högst får dessa förläggas två dagar i följd.
- Strävan ska vara att förlägga kompetensutvecklingsdagar samtidigt som grundskola har studiedag för att underlätta för vårdnadshavare.
- Strävan ska vara att informera vårdnadshavare om datum för kompetensutvecklingsdagar mer än tre månader i förväg.
- Vårdnadshavare som inte kan ordna omsorg meddelar detta senast 14 dagar innan kompetensutvecklingsdag till rektor som ordnar plats på annan förskola.
Stängning under sommaren
Under sommarmånaderna kan öppethållandet begränsas på vissa förskolor. Då ordinarie verksamhet har sommarstängt erbjuds alternativ placering till de barn som har behov av omsorg. Samma regler gäller de fristående verksamheterna i Ängelholms kommun.
Miljöarbete inom förskolan
Kemikaliesmart förskola
Våra vanor och beteenden formas i unga år. Att skapa en hållbar framtid handlar bland annat om att bygga underifrån, att redan i förskolan grundlägga goda vanor och skapa en handlingskompetens för att möta framtiden. Eftersom hållbar utveckling berör både ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter är förskolans inriktning på att koppla ihop alla delar till en helhet viktiga och att beröra dåtid-nutid-framtid och lokala och globala aspekter.
De flesta åtgärder är enkla att utföra och innebär ingen större kostnad, det handlar mer om att förändra rutiner, öka medvetenheten och göra mer genomtänkta inköp framöver.
Det är viktigt att poängtera att detta är ett långsiktigt arbete, några åtgärder kan göras direkt medan andra kommer genomföras på sikt.
Det är viktigt att vi alla börjar göra vad vi själva kan oavsett vilken roll vi har i kommunen.
Genom att låta barnen vara delaktiga i vårt arbete med kemikaliesmart förskola och hållbar framtid skapar vi medvetna medborgare.