Kvalité och resultat

Under augusti och september 2018 delades enkäter ut slumpmässigt till brukare inom hemtjänsten såväl inom kommunal som privat verksamhet samt till besökande till de öppna träffpunkterna i kommunen.

Nationell värdegrund

Äldre personer ska kunna leva ett värdigt liv och känna välbefinnande enligt den nationella värdegrunden. Den nationella värdegrunden regleras i socialtjänstlagen.

Kvalitetsdeklarationer

Kvalitetsdeklarationerna omfattar god kvalité, trygghet, gott bemötande, individanpassning och delaktighet, meningsfullhet och sammanhang, självbestämmande, privatliv och personlig integritet. Kvalitetsdeklarationerna tydliggör förväntningar på oss som kommun men även förväntningar på dig som är mottagare av omsorg och stöd. Kvalitetsdeklarationerna har tagits fram i samarbete med pensionärsråd, politiker och tjänstemän.

God kvalitet innebär

Vi har en öppenhet mellan yrkesgrupper och kompetenser, där vi delar med oss av kunskap och erfarenhet som är till nytta för dig. Vi arbetar systematiskt så att din vård och omsorg är av god kvalité.

Vi lovar att 

Vi samverkar för ditt bästa.

Vi förväntar oss detta av dig 

Vi förväntar oss att du ger oss tillåtelse att samverka om dig mellan våra yrkesgrupper, och vid behov med dina närstående. Du behöver återkoppla dina förväntningar till oss för att vi ska kunna ge dig insatser av god kvalité.

Trygghet innebär

Du är viktigt för oss och vårt mål är att du ska känna dig trygg med den vård och omsorg vi ger dig.

Vi lovar att 

Vi gör vårt yttersta för att hålla det vi kommit överens om och informerar vid eventuella förändringar. Personal använder arbetskläder samt namnbricka eller id-bricka så att du vet vilka vi är när vi kommer.

Vi förväntar oss detta av dig

Att du godkänner de eventuella förändringar som vi kan behöva göra i omsorgen kring dig.

Gott bemötande innebär

Du blir lyssnad på och möts av empati. I den fysiska omvårdnaden är vi varsamma och ödmjuka.

Vi lovar att

Vi i våra möten med dig ska vara lyhörda för dina behov, visa omtanke och uttrycka oss på ett respektfullt sätt.

Vi förväntar oss detta av dig

 Vi förväntar oss att du har förståelse för att det ibland blir fel i mötet med dig.
Om det blir fel vill vi att du då hjälper oss och berättar var det gick fel så att vi får möjlighet att förbättra oss.

Individanpassning och delaktighet innebär

Dina behov är unika. Vi tar hänsyn till dina individuella behov och försöker stärka din egen förmåga

Vi lovar att 

Vi visar intresse, hänsyn och engagemang för att skapa en god relation till dig, för att just din vård och omsorg ska bli bra. Att vi i all kontakt med dig utgår från de resurser och förmågor som du har. Vi anpassar din hjälp utifrån ditt individuella behov.

Vi förväntar oss detta av dig 

Att du använder dina resurser och förmågor till att göra det du kan.

Meningsfullhet och sammanhang innebär

Vi hjälper dig så att ditt liv fortsätter vara meningsfullt och att du har en hanterbar vardag.

Vi lovat att

Vi frågar dig kring hur du vill leva ditt liv utifrån de förutsättningar som finns och vad vi utifrån detta, kan göra för att du ska känna meningsfullhet.

Vi förväntar oss detta av dig

Att du delar med dig till oss i en pågående dialog om vad som ger dig meningsfullhet.

Självbestämmande innebär

Du ska ha möjlighet att påverka på vilket sätt vi utför insatsen, samt att så långt det är möjligt påverka vid vilken tid vi utför insatsen.

Vi lovar att

Vi ska vara lösningsfokuserade för att möta dina behov och önskemål på bästa sätt.

Vi förväntar oss detta av dig 

Vi förväntar oss att du, utifrån ditt biståndsbeslut, berättar för oss hur du vill ha din hjälp utförda.

Privatliv och personlig integritet innebär

Vi ska respektera dina behov och sträva efter att tillgodose dina önskemål kring hur du vill ha det i ditt hem i med hänsyn till vem du är.

Vi lovar att

Vi visar respekt och är lyhörda inför hur du är som person och gällande din personliga sfär.

Vi förväntar oss detta av dig 

Vi förväntar oss av dig att din bostad är utformad så att den uppfyller en god arbetsmiljö för personalen. Det kan till exempel innebära att du behöver ta emot olika typer av hjälpmedel, möblera om, se över ytterbelysning, samt att du inte röker den stund som vi är hos dig.

Kvalitet och resultat

Inom huvuduppdrag Hälsa pågår ett kontinuerligt kvalitetsarbete för att du ska kunna få bästa möjliga service, vård och omsorg. Arbetet ger oss möjligheter att rätta till fel och brister och förbättra verksamheten.

Vilken är vår tillsynsmyndighet?

Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, är vår tillsynsmyndighet. IVO kan göra planerade och oanmälda tillsyner i kommunen.

Vår egen tillsyn inom kommunen

Årligen görs uppföljningar och utvärderingar av våra verksamheter inom äldreomsorgen, både kommunala och privata. Uppdraget har kvalitetsutvecklare, medicinskt ansvarig sjuksköterska MAS och medicinskt ansvarig för rehabilitering MAR.

Avtalsuppföljningar gentemot privata utförare

Vi gör årliga avtalsuppföljningar gentemot våra privata utförare av såväl särskilt boende  som inom kundval LOV, lagen om offentligt val. Uppföljningarna görs enligt SKL:s, Sveriges kommuner och landstings, uppföljningsmall. Likvärdiga uppföljningar görs på kommunens egen verksamhet i vårt kvalitetsledningssystem.

Vad framkommer i en rapport för kvalitetsuppföljning?

I rapport för Kvalitesuppföljning beskrivs hur vi systematiskt arbetar med kvalitén utifrån de krav som ställs i lagar och föreskrifter men även utifrån våra politiska mål. I kvalitetsuppföljningen följer vi ett antal nyckeltal över tid och även i förhållande till våra jämförelsekommuner och resultat av genomförd brukarundersökning. Genom kvalitetsuppföljningen får vi en samlad bild av verksamheternas uppnådda kvalité.

Vad är en patientsäkerhetsberättelse?

I patientsäkerhetsberättelsen redovisas strategier, mål och resultat av arbetet med att förbättra patientsäkerheten. Patientsäkerhetsberättelsen ska vara färdig senast den 1 mars varje år.

Patientsäkerhetsberättelsen beskriver hur vårdgivaren har arbetat för att identifiera, analysera och minska riskerna i vården. Patientsäkerhetsberättelsen innehåller även en beskrivning av hur vårdpersonalen bidragit, men även hur patienters och närståendes synpunkter på patientsäkerheten har hanterats.

Patientsäkerhetsberättelsen ska även redogöra för de resultat som uppnåtts under föregående år. Det kan till exempel handla om att de vårdrelaterade infektionerna har minskat, att vårdgivaren infört tekniska system för att få ned vårdskadorna, eller att insamlingen av data om vårdskador blivit effektivare med hjälp av nya rutiner.

Vill ha länk till årets patientsäkerhetsberättelse

Årlig brukarundersökning

Varje år genomförs en brukarundersökning. Det är ledningsgruppen för Hälsa som beslutar om fokusområde för brukarundersökningen.

Styrdokument

Styrdokument finns i form av instruktioner, checklistor, manualer och handböcker. Syftet med styrdokument är att säkra kvaliteten i det stöd och den vård- och omsorg som vi ger. Styrdokumenten utvecklas och uppdateras regelbundet efter behov.

Vad är en avvikelse?

I det dagliga vård-och omsorgsarbete kan det ibland uppstå händelser där du som brukare utsätts eller skulle kunna utsättas för risker som medföra eller skulle kunna medföra konsekvenser för dig. Vi som arbetar inom vård och omsorg är skyldiga att rapportera händelserna. Dessa händelser kallas avvikelser. Avvikelser är en samlingsterm för negativa händelser.

Om jag har synpunkter och klagomål?

Om du inte är nöjd med den vård och omsorg eller den hälso- och sjukvård som du får har du olika möjligheter att framföra dina synpunkter och klagomål. Dina synpunkter är viktiga för oss då vi ser dessa som värdefulla i vårt systematiska förbättringsarbete.

Har du synpunkter på kommunens vård- och omsorg eller det bemötande du fått i samband med vård-och omsorgsinsatser, ska du i första hand kontakta chefen för verksamheten som berörs. Alla inkomna synpunkter och klagomål utreds, åtgärdas och återkopplas till dig. Du kan lämna synpunkter och klagomål anonymt. I det fall du lämnar synpunkter och klagomål anonymt kan vi inte återkoppla till dig.

Har du synpunkter på kommunens hälso- och sjukvård eller det bemötande du fått i samband med hälso- och sjukvårdsinsatser, ska du i första hand kontakta chefen för verksamheten som ansvarat för vården. Du kan även lämna dina synpunkter och klagomål via blanketten synpunkter och klagomål.

Alla inkomna synpunkter och klagomål utreds, åtgärdas och återkopplas till dig.

Du kan lämna synpunkter och klagomål anonymt. I det fall du lämnar synpunkter och klagomål anonymt kan vi inte återkoppla till dig.

Känns det svårt att framföra synpunkterna direkt till verksamheten eller du har frågor, som du vill ställa till någon utomstående, kan du vända dig till Patientnämnden och/eller till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Vad är patientnämndens funktion?

Patientnämnden är en fristående och opartisk instans. Patientnämnden kan beskriva, informera, reda ut och förklara. På så sätt kan du som patient och vårdgivare lättare förstår varandra. Patientnämnden avgör inte om vårdgivaren har gjort rätt eller fel och gör inga medicinska bedömningar.

När du vänder dig till Patientnämnden får du kontakt med någon av tjänstemännen på Patientnämndens kansli. Patientnämndens tjänstemän och politiker har tystnadsplikt.

I vilka frågor kan jag vända mig till Patientnämnden?

Du kan vända dig till Patientnämnden med frågor, synpunkter eller klagomål som rör hälso- och sjukvård eller tandvård. Det är kostnadsfritt att få stöd från Patientnämnden.

Vad har Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för ansvar?

IVO har ansvar för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och verksamhet enligt LSS samt viss tillståndsprövning. IVO granskar så att du får en säker vård och omsorg, med god kvalitet och som bedrivs i enligt lagar och andra föreskrifter.

Inom äldreomsorgen arbetar vi med nationella kvalitetsregister. Målet med kvalitetsregistren och registreringen är att trygga din rätt till likvärdig och kvalitativ vård.

Hur sker registreringen i kvalitetsregister?

För att registrering ska kunna ske i kvalitetsregistren krävs ditt samtycke.

Registrering kan ske utan samtycke i det fall du är oförmögen att fatta beslut och det inte finns skäl att tro att du skulle motsätta dig personuppgiftsbehandlingen.

Ängelholms kommun gör registreringar i följande register:

Svenskt register för Beteendemässiga och Psykiska Symptom vid Demens (BPSD-registret)

BPSD är ett register som används när du som brukare har en demenssjukdom. Demenssjukdomen kan ofta leda till förändrat beteendemönster och psykiska besvär som kan innebära en minskad livskvalité. Ett gott bemötande och en tydlig struktur underlättar för dig som har en demenssjukdom. Genom registret BPSD kan omvårdnadspersonalen få stöd i sitt arbete.

​Svenska palliativregistret

Svenska palliativregistret är ett kvalitetsregister för att förbättra vården i livets slutskede. Registreringen i registret görs av sjuksköterskorna på respektive särskilda boende.

Till Svenska palliativregistret.

Senior Alert

Senior alert är ett nationellt kvalitetsregister för vård och omsorg. Är du 65 år eller äldre och har kontakt med vård eller omsorg kan registrering ske. Senior Alert används för att stödja och utveckla det förebyggande arbetet genom att identifiera risker och förebygga fall, trycksår, undernäring, ohälsa i munnen och inkontinensproblematik.

​Svenska palliativregistret

Svenska palliativregistret är ett kvalitetsregister för att förbättra vården i livets slutskede. Registreringen i registret görs av sjuksköterskorna på respektive särskilda boende.

Sidinformation

Publicerad:
2024-04-17