Digitala tjänster för denna sida
Lämna uppgifter för ny riskklassning för livsmedelsföretag inför 2024
Ny modell för att riskklassa livsmedelsföretag från 2024
Från och med 2024 ändras reglerna för livsmedelskontroller i hela Sverige. Det påverkar alla livsmedelsföretagare. Här har vi samlat information och vanliga frågor och svar.
En ny modell och ett nytt sätt att ta betalt
Det är huvudsakligen två större förändringar som träder i kraft den 1 januari 2024.
- Det kommer ett nytt system för riskklassning. Det nya systemet innebär att man baserar antalet kontroller bland annat på vilken inriktning verksamheten har och hur stor verksamheten är. Eftersom modellen ändras behöver du lämna in nya uppgifter om din verksamhet, så att vi kan göra kontroller med rätt frekvens hos din verksamhet.
- Från och med 2024 kommer vi att ta betalt för livsmedelskontroller i efterhand. Du som företagare kommer alltså inte längre att få en årlig faktura för livsmedelskontroller. Istället får du en faktura när vi kontrollerat din verksamhet.
Frågor och svar om det nya riskklassningssystemet
Varför införs nya regler om riskklassning?
Kortfattat är det för att lägga större vikt vid kontroller där de gör mest nytta. De nya reglerna är anpassade för att ta hänsyn till kända risker kopplade till olika varor och processer i verksamheter. Fler kontroller ska göras tidigare i leden, exempelvis hos grossister och producenter. Syftet är att upptäcka brister så tidigt som möjligt i livsmedelskedjan. Verksamheter som butiker och restauranger i sista ledet kan få färre kontroller eftersom deras spridning av livsmedel sker i mindre skala än i tidigare led.
Du kan läsa mer om bakgrunden till de nya reglerna på Livsmedelsverkets webbsida där de har tagit fram frågor och svar om den nya riskklassningen.
Vad behöver jag som företagare göra med anledning av de nya reglerna?
Du behöver lämna in uppgifter om din verksamhet så att vi vet i vilken utsträckningen den ska kontrolleras. Det gör du genom att fylla i nödvändiga uppgifter i kommunens e-tjänst som du hittar i det gula fältet längst upp på sidan.
Kom ihåg att det är du som står som firmatecknare, eller som representant som har rätt att lämna uppgifterna, som ska fylla i formuläret. Du behöver ha en e-legitimation som till exempel Bank ID för att legitimera dig.
Hur lång tid tar det att lämna uppgifterna i e-tjänsten?
Vi uppskattar att det tar cirka 20 minuter för dig att lämna uppgifterna via e-tjänsten.
Kostar det något att lämna uppgifterna eller göra omklassningen?
Nej, det kostar inget att lämna uppgifterna eller att bli omklassad till den nya modellen.
Behöver jag förbereda något inför att jag lämnar uppgifterna?
Om din verksamhet är certifierad enligt en viss standard kan det nya systemet innebära färre kontroller för din del. Det är bara vissa certifieringar som innebär färre kontroller. Du hittar en lista med dessa i e-tjänsten och mer information om certifieringar på Livsmedelsverkets webbplats.
Det är bra att ha aktuella uppgifter om hur många sysselsatta medarbetare, så kallade årsarbetskrafter, du har i verksamheten. Det gäller inte bara personal som direkt hanterar livsmedel, utan också eventuell administrativ personal och städpersonal i företaget. Om du är en producent behöver du ange aktuell information om din produktionsvolym. Den ska anges i antal ton utgående mängd livsmedel per år.
Vad händer när jag lämnat informationen i kommunens e-tjänst?
När du har fyllt i dina uppgifter tittar vi igenom den. Om något är oklart eller fattas återkommer vi till dig för komplettering. Därefter skriver vi ett nytt riskklassningsbeslut som vi skickar till dig. I beslutet framgår hur många kontroller din verksamhet ska få per år.
Om du inte har några synpunkter på beslutet behöver du inte göra något mer.
Hur gör jag om jag inte kan lämna information via er e-tjänst?
Då ber vi dig att ta kontakt med oss på livsmedel- och tillståndsenheten så löser vi detta.
Jag vill läsa mer om den nya riskklassningsmodellen, vart ska jag vända mig?
I första hand hänvisar vi dig till Livsmedelsverkets webbplats. Där finns mycket information om den nya riskklassningen, bland annat hur den fungerar och hur den ska tillämpas av oss som kontrollmyndigheter.
Där kan du även läsa mer om hur modellen fungerar för dig om du säljer livsmedel till andra företag, så kallad ”tidigare led-verksamhet", eller om du säljer livsmedel direkt till slutkonsument. Det kallas också för ”sista led-verksamhet".
Om du undrar något eller har frågor så är du välkommen att höra av dig till oss på livsmedels- och tillståndsenheten.