Anpassad grundskola och gymnasieskola
Anpassad grundskola omfattar årskurs 1-9 och anpassad gymnasieskolan årskurs 1-4. Här kan du läsa mer om vilka rutiner för utredning och beslut som gäller för mottagande i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskolan.
Innehåll på sidan
Om anpassad grundskola
Anpassad grundskola ska ge elever med intellektuell funktionsnedsättning en för dem anpassad utbildning som ger kunskaper och värden och utvecklar elevernas förmåga att tillägna sig dessa.
Utbildningen ska utformas så att den bidrar till personlig utveckling, förbereder eleverna för aktiva livsval och ligger till grund för fortsatt utbildning. Utbildningen ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap och ge en god grund för ett aktivt deltagande i samhällslivet, enligt skollagen 11kap 2§.
I den anpassad grundskolan läser eleverna olika ämnen och vid inriktning träningsskola olika ämnesområden.
I Ängelholms kommun finns anpassad grundskola för elever årskurs 1-6 på Ängelholms Montessoriskola och årskurs 7-9 på Nyhemsskolan. Även om eleverna går på olika skolor tillhör de Nyhems rektorsområde.
En del elever som går i anpassad grundskola har sin utbildning förlagd till olika grundskoleklasser i kommunen och tillhör då respektive rektorsområde.
Mottagning i anpassad grundskola
Barn som inte bedöms kunna nå upp till grundskolans kunskapskrav därför att de har en intellektuell funktionsnedsättning, ska tas emot i den anpassade grundskolan.
Frågan om mottagande i den anpassade grundskolan prövas av barnets hemkommun. Ett beslut om mottagande i anpassad grundskola ska föregås av en utredning som omfattar en pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning. Samråd med barnets vårdnadshavare ska ske när utredningen genomförs, enligt skollagen 7 kap 5§.
I Ängelholms kommun vänder sig en vårdnadshavare till barnets rektor om man är intresserad av en eventuell skolgång i anpassad grundskola.
Om anpassad gymnasieskola
Den anpassade gymnasieskolan ska ge elever med intellektuell funktionsnedsättning en för dem anpassad utbildning som ska ge en god grund för yrkesverksamhet och fortsatta studier samt för personlig utveckling och ett aktivt deltagande i samhällslivet. Utbildningen ska utformas så att den främjar social gemenskap och utvecklar elevernas förmåga att självständigt och tillsammans med andra tillägna sig, fördjupa och tillämpa kunskaper.
Utbildningen i den anpassade gymnasieskolan ska i huvudsak bygga på de kunskaper som eleverna har fått i den anpassad grundskolan eller i motsvarande utbildning, enligt skollagen 18kap 2§.
Mottagning i den anpassade gymnasieskolan
Utbildningen i den anpassade gymnasieskolan ska vara öppen för ungdomar vars skolplikt har upphört och som inte bedöms ha förutsättningar att nå upp till gymnasieskolans kunskapskrav därför att de har en intellektuell funktionsnedsättning.
De ungdomar som tillhör målgruppen för anpassad gymnasieskola har rätt att bli mottagna i den anpassade gymnasieskolan om utbildningen påbörjas före utgången av det första kalenderhalvåret det år de fyller 20 år, enligt skollagen 18 kap 4§.
Hemkommunen prövar frågan om en sökande tillhör målgruppen. Beslutet ska föregås av en utredning motsvarande den som enligt 7 kap 5 § andra stycket ska göras inför beslut om mottagande i anpassad grundskola om utredning saknas eller det av andra skäl bedöms nödvändigt, enligt skollagen 18kap 5§.
I Ängelholms kommun vänder sig myndiga ungdomar och dess föräldrar till elevens rektor om man är intresserad av en skolgång i den anpassade gymnasieskolan.
Beslut om mottagande i anpassad grundskola och gymnasieskola
Ansvaret för beslut om mottagande i anpassad grundskola och gymnasieskola i Ängelholms kommun är delegerat till rektorn med områdesansvar för anpassad grundskola och gymnasieskola i Ängelholms kommun.
Resursteamet på anpassad grundskola och gymnasieskola är ansvariga för bedömningen om en elev tillhör anpassad grundskola eller gymnasieskolas målgrupp. Resursteamet består av funktionerna specialpedagog, skolkurator, skolpsykolog och skolläkare. Arbetet leds av rektor med områdesansvar för den anpassade grundskolan och gymnasieskolan.