Parkeringsstrategi
Parkeringsnormen, hur många p-platser som ska finnas (per BTA) är lägre i Stationsområdet än i andra delar av Ängelholm. Närheten till buss och tåg samt att stadsdelen ska bli en hållbar stadsdel gör att bilparkeringarna är färre än i andra delar av kommunen.
Cykel
Tabellen visar hur många cykelparkeringar det ska finnas per 1000 kvadratmeter BTA.
Typ av bebyggelse | Antal p-platser/ 1000 m2 BTA |
---|---|
Flerfamiljshus | 30 |
Verksamhet, kontor | 20 |
Skolor, vårdboende och liknande | Särskild utredning krävs |
Allmänna platser | 2 cykelparkeringar/ 1 bilparkering |
Bil
Tabellen visar hur många bilparkeringar det ska finnas per 1000 kvadratmeter BTA.
Typ av bebyggelse | Antal p-platser/ 1000m2 BTA |
---|---|
Flerfamiljshus | 9 |
Studentbostäder | 2,5 |
Kontor | 13 |
Handel | 18 |
Restaurang/ Café | 20 |
Vård | Särskild utredning krävs |
Behovet av antalet bilplatser kan minskas
Reducering av bilplatsbehov möjliggör för exploatören att göra avsteg från parkeringsnormen genom att erbjuda åtgärder som minskar efterfrågan på bilplatser. Exempel på sådana åtgärder kan vara bilpool och eller samnyttjande av parkeringsplatser.
Bilpool
Fyra bilparkeringsplatser reduceras per bil i bilpool.
Samnyttjande
Samnyttjande av olika typer av parkeringslösningar kan vara goda för verksamheter som kontor, handel och pendlingsparkeringsplatser. Eller att platser är cykelparkeringar dagtid och bilparkeringar nattetid. Samnyttjande kan reducera 10 procent av totala bilplatsbehovet.
Cykelåtgärder
Om minst tre av dessa åtgärder görs kan 10 procent av det totala bilplatsbehovet reduceras:
- Förbättrad cykelparkering och cykelåtgärder
- Särskilda utrymmen för lastcyklar, lådcyklar och eller cykelvagnar
- Utrymme för tvätt och underhåll av cyklar samt tillgång till pump och verktyg
- Väderskyddade stöldsäkra cykelparkeringar
- Cykelpooler
- Tillgång till lånecykel
- Ökat antal cykelplatser, jämfört med cykelparkeringsnormen