Kvalitet och resultat inom vård och omsorg

I Ängelholms kommun strävar vi efter hög kvalitet i alla våra verksamheter. Som en del av vårt strategiska kvalitetsarbete följer vi regelbundet upp och analyserar resultaten – både internt och i jämförelse med andra kommuner. Vi deltar även i nationella kvalitetsmätningar för att identifiera förbättringsområden och utveckla våra verksamheter på ett långsiktigt och hållbart sätt.

Lagar, förordningar, kommunfullmäktiges kommunövergripande mål, uppdrag och nyckeltal beskriver vilken kvalitet vi ska leverera till våra medborgare. Genom vårt systematiska kvalitetsarbete kan vi ta reda på om vi lever upp till de kraven samt hur vi kan förbättra kvaliteten på våra tjänster ytterligare.

Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK)

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) genomför varje år en kvalitetsundersökning där Ängelholms kommun deltar. Undersökningen ger en övergripande bild av kommunens kvalitet och effektivitet, och resultaten jämförs med andra kommuner. Det ger oss en värdefull lägesbild av vår verksamhet.

Databas för kommuner och regioner - Kolada

Kolada är en öppen och kostnadsfri databas framtagen av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Den innehåller över 6 000 nyckeltal samt flera analysverktyg. Uppgifterna baseras på data från bland annat Statistiska centralbyrån (SCB), Socialstyrelsen och SKR.

Öppna jämförelser

Öppna jämförelser är Socialstyrelsens årliga undersökning som innehåller indikatorer och nyckeltal på lokal, regional och nationell nivå. Syftet är att ge insyn i hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens kvalitet samt möjliggöra jämförelser över hela landet. Resultaten används för att analysera, följa upp och utveckla verksamheterna på olika nivåer.

Brukarundersökningar

Inom äldreomsorg och funktionsstöd genomför vi brukarundersökningar för att ta reda på vad våra brukare och deras anhöriga tycker om kvaliteten på våra tjänster.

Synpunkter och klagomål

Om du har synpunkter på kommunens vård- och omsorg eller på bemötandet du fått, ska du i första hand kontakta chefen för den berörda verksamheten. Alla synpunkter och klagomål utreds, åtgärdas och återkopplas till dig. Du har möjlighet att lämna synpunkter och klagomål anonymt, men i sådana fall kan vi inte återkoppla till dig.

Sidinformation

Senast publicerad:
2025-06-26