Resor för seniorer

Är du 75 år eller äldre och folkbokförd i Ängelholms kommun? Då får du resa gratis med kollektivtrafiken inom kommunen med Skånetrafikens seniorkort. Här hittar du information om hur kortet fungerar, när det skickas ut och vad du gör om det försvinner.

Seniorbiljetten - för dig över 75 år

Alla som är folkbokförda i Ängelholms kommun och har fyllt 75 år åker gratis med kollektivtrafiken inom kommunen genom Skånetrafikens seniorbiljett.

Kortet gäller för alla typer av kollektivtrafik i kommunen – stadsbussar, regionbussar, tåg och närtrafik. Du kan resa både dag- och kvällstid, året runt.

Seniorbiljetten är personlig och ska visas upp vid resan. Föraren har rätt att be om legitimation för att kontrollera att du är kortets innehavare.

Grön stadsbuss på Tegelbruksbron. Fotografi.

Frågor och svar

Du behöver inte ansöka om kortet. Om du är folkbokförd i Ängelholms kommun och fyller 75 år, skickas kortet automatiskt hem till dig.
Det levereras i månadsskiftet före den månad du fyller år.

Exempel

Om du fyller 75 år i maj får du kortet i månadsskiftet april/maj.

Vid inflyttning kan det ta lite längre tid innan kortet kommer. Det beror på att:

  1. Dina flyttuppgifter först måste registreras hos Skatteverket
  2. Dina nya folkbokföringsuppgifter levereras till kommunen (sker varje vecka)
  3. Kommunen skickar uppgifterna vidare till Skånetrafiken den 15:e varje månad

Om dina uppgifter inte hunnit registreras i tid för månadens leverans, måste du vänta till nästa månads runda. Det innebär att det kan dröja upp till 1,5 månad från att dina uppgifter registrerats till att du får kortet.

Ängelholms kommun levererar seniorkorten till Skånetrafiken en gång per månad. Det skulle bli för kostsamt att skicka ut kort löpande varje gång någon fyller 75 eller flyttar in i kommunen.

Du behöver inte göra något. Kommunens kundtjänst meddelar Skånetrafiken, och kortet spärras automatiskt när du inte längre är folkbokförd i Ängelholms kommun.

Du behöver inte lämna tillbaka kortet. Kommunens kundtjänst meddelar Skånetrafiken och kortet spärras automatiskt vid dödsfall.

Kontakta Skånetrafikens kundtjänst. De skickar ett nytt kort inom några arbetsdagar.

Observera att biljetter du köper under tiden du väntar på ett nytt kort inte ersätts.

Har du behov av färdtjänst?

Sidinformation

Senast publicerad:
2025-06-10